سرای سعد السلطنه و زیبایی های قزوین
یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر قزوین، سرای سعدالسلطنه است. این سازه بسیار زیبا، در یازدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در مورد آن، در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید!


یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر قزوین، سرای سعدالسلطنه است. این سازه بسیار زیبا، در یازدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

کاروانسرای سعد بیش از ۲۶ هزار متر مربع، مساحت داشته و در میان کاروان‌سرا‌های داخل شهری، بیشترین مساحت را دارد. به دلیل داشتن بازدیدکنندگان و گردشگران فراوان، اکثر هتل‌ های قزوین در نزدیکی آن واقع‌شده‌اند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد این مجموعه فوق‌العاده زیبا، در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در مورد آن، در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید!
 


آشنایی با کاروانسرای سعدالسلطنه


همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، کاروانسرای سعدالسلطنه، جزء مشهورترین و زیبا‌ترین مکان‌های تاریخی در شهر قزوین به شمار می‌رود. قدمت این کاروان‌سرا به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. بسیاری از مردم قزوین، این سرا را با نام سرای سعدیه یا بازارچه سعد السلطنه هم می‌شناسند؛ ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن این سازه در میدان سعادت یا همان میدان چوگان در دوره صفویه، آن را سرای سعادت هم می‌نامند.

 ساخت این سرا در دوره صفویه به دستور محمد باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی در سال ۱۳۱۰ آغاز شد و دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۱۲ هجری قمری، کاروان‌سرا به بهره‌برداری رسید. تا قبل از جنگ جهانی اول، کاروانسرای سعد السلطنه، مرکز تجاری و بازرگانی قزوین به شمار می‌رفت؛ اما در پی تغییرات سیاسی کشور روسیه، این کاروانسرا موقعیتش را به عنوان یکی از مهم‌ترین پل‌های سیاسی و تجاری در آسیا و اروپا، از دست داد.

در نهایت تنها ۱۰ دهنه از مغازه‌های موجود در این کاوران‌سرا فعال ماندند و در سال ۱۳۷۷ درصد قابل‌توجهی از این بنای تاریخی، روبه ویرانی رفت. در پی همین ویرانی‌ها، سازمان میراث فرهنگی کشور تصمیم گرفت، که بنا را مورد مرمت و بازسازی قرار دهد. در پی این اقدام، سرای سعدالسلطنه به یکی از مراکز تاریخی و تفریحی در شهر قزوین تبدیل گشت، که روزانه گردشگران زیادی را می‌پذیرد. با توجه به بالا بودن حجم گردشگران در این منطقه، امکانات رفاهی بسیاری، برای گردشگران در نزدیکی سرا فراهم‌شده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل‌ های قزوین اشاره کرد.


قسمت ‌های مختلف کاروانسرای سعدالسطنه


کاروانسرای سعدالسطنه از معدود عمارت‌های ایران است، که چندین شترخان، حمام، تیمچه، راسته، چهارسوق، سرا، آب انبار و... دارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌ها و قسمت‌های این کاروانسرا، می‌توان به راسته قیصریه، گرمابه رضوی، سرای سعدیه، مسجد حاج ملا آقا، سرای وزیر و شترخان اشاره کرد. تمامی این بخش‌ها به صورت به¬هم پیوسته قرار گرفته و در امتداد یکدیگرند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد بخش‌های مختلف کاروان‌سرا، در اختیار شما، قرار خواهیم داد.
 

2.jpg


ورودی کاروانسرا


ورودی اصلی عمارت در خیابان امام خمینی واقع شده و در دو طرف ورودی یک طاق نما، قرار دارد. اگر وارد سازه شوید، خواهید دید که، سقف ورودی بدون نورگیر بوده و به صورت مدور ساخته شده و شما با عبور از آن، به حیاط اصلی سرا وارد می‌شوید. هشتی سرا، درست بعد از ورودی قرارگرفته، که به کمک آجر و کاشی سقف آن را یزدی‌بندی کرده‌اند.


حیاط‌ های سرای سعد السلطنه


کاروانسرای سعد السلطنه دارای هفت حیاط است؛ این حیاط ‌ها شامل نگارالسلطنه، سعدیه، بهشتیان، سعدالسلطنه، قهرمانی، حیاط خدمات و شترخان می‌شود. هر کدام از این حیاط‌ها، دارای معماری‌های خاص خود بوده و زیبایی به خصوصی دارند، که چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کنند.


چهارسوق


از مهمترین قسمت‌های بنای سعدالسلطنه، می‌توان به چهارسوق اشاره کرد. چهارسوق با گنبدی بزرگ و کاشی‌کاری شده، می‌تواند بی‌نظیر‌ترین سازه این عمارت به شمار آید. این بنا دارای سقفی مدور بوده و در چهار سمت آن چهار نیم گنبد وجود دارد.

در داخل این فضا سه کتیبه وجود دارد، که هر کدام حاوی پیغام خاصی هستند. برای مثال، کتیبه اول به تاریخ ساخت کاروانسرا اشاره دارد. کتیبه دوم منقش به نام سازندگان بنا، یعنی استاد حسن خنجری و مهدی چینی اشاره می‌کند و روی کتیبه سوم، عبارت سنه یونت ایل که به معنی سال اسب بوده، حکاکی شده‌است. کاشی‌هایی که در سقف، کار شده، رنگ‌های متنوعی دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به فیروزه‌ای و زرد اشاره کرد. شما می‌توانید برای بازدید از چهارسوق در یکی از هتل ‌های قزوین، که به عمارت و قسمت چهار سوق نزدیک است، ساکن شوید.


حجره‌های کاروانسرای سعد السلطنه


یکی از جاذبه ‌های گردشگری کاروانسرا، حجره‌های آن هستند. در حال حاضر، حجره‌ها به مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغاتی تبدیل شده و زیبایی عمارت را چندین برابر کرده‌اند.


گرمابه رضوی


ساخت گرمابه رضوی، به دوره قاجار برمی‌گردد. این گرمابه، حدود ۱۸۰۰ متر مربع، مساحت داشته و در کنار مسجدالنبی قرار داد.


گرمابه سعدیه


درون حیاط سعدیه، کاروان‌سرا و قسمت شمال شرقی آن، گرمابه سعدیه قرار داد. شما با عبور از ورودی حمام با یک چرخش ۹۰ درجه‌ای، می‌توانید به راهروی سی متری وارد شوید، که زیر حجره‌ها قرار دارد.

راهرو نام برده یک طاق آهنگ داشته، که در نهایت شما را به سربینه می‌رساند. گرم‌خانه گرمابه، به صورت مربعی طراحی شده و گنبددار است. این گرم خانه در جنوب سربینه قرار داشته و فضایی در غرب و شرق آن به چشم می‌خورد.
 

3.jpg


رزرو هتل های قزوین با ارزانترین قیمت در فلای تودی


سرای سعد‌السلطنه، یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در کشور به شمار می‌رود. مساحت بالای این کاروان‌سرا باعث شده، بخش‌های مختلف و زیبایی در آن وجود داشته باشد، که در مطالب فوق برخی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم می‌خواهید از این مکان زیبا بازدید کنید، با مراجعه به وب سایت فلای تودی یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ های قزوین به کاروانسرا را رزرو کنید.

متنوع ترین هتل های داخلی را می‌توانید در سایت فلای تودی رزرو کنید. فرقی نمی‌کند به دنبال هتل لوکس باشید یا هتل های اقتصادی و ارزانقیمت، پس از ورود به این سایت و مشخص کردن مقصد می‌توانید فهرستی از انواع هتل را مطابق با بودجه و سلیقه خود مشاهده کرده و رزروتان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. فلای تودی مرجع ارزانترین قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی تمام سوالات شما خواهد بود.






گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:flytoday.ir