برترین فیلم های سیاسی کره جنوبی + عکس
فیلمسازان کره‌ای، در سال‌های گذشته فیلم‌های زیادی درباره روابط سیاسی میان کشورها ساخته‌اند که در فرصت مناسب در مورد آن‌ها هم خواهیم نوشت

فیلم کره ای سیاسی

فیلم‌های سیاسی و انتقادی زیادی در سراسر دنیا ساخته می‌شود؛ فیلم‌هایی که به سیاست‌های گذشته یک کشور یا جوامع بین‌المللی انتقاد می‌کنند. سینمای کره‌جنوبی نیز با توجه به تغییرات سیاسی این کشور، در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری، به موضوعات سیاسی و رسوایی‌های تاریخ معاصرشان می‌پردازد. برای آشنایی با چند فیلم سینمایی کره ای سیاسی با ویجیاتو همراه باشید.

به‌ طور کلی، فیلمسازان کره‌ای از دهه ۱۹۸۰ میلادی، به بدی یاد می‌کنند. دهه ۱۹۸۰ میلادی در کره‌جنوبی، تشویق و جنگ داخلی را به همراه داشت. تظاهرات دانشجویی، رسوایی‌های سیاسی و قیام گوانگجو، از مهم‌ترین رویدادهای این دهه است. با این همه، قصد نداریم تنها فیلم‌هایی را به شما معرفی کنیم که با موضوعات مربوط به دوران تاریک دیکتاتوری در کره‌جنوبی می‌پردازد. در اینجا، بهترین فیلم‌های سیاسی کره‌جنوبی را به شما معرفی می‌کنیم؛ فیلم‌هایی که تنها به سیاست‌های داخلی این کشور انتقاد کرده‌اند. فیلمسازان کره‌ای، در سال‌های گذشته فیلم‌های زیادی درباره روابط سیاسی میان کشورها ساخته‌اند که در فرصت مناسب در مورد آن‌ها هم خواهیم نوشت.

۱۹۸۷: وقتی روز فرا می‌رسد

فیلم ۱۹۸۷: وقتی روز فرا می‌رسد (When the Day Comes:1987)، سال ۲۰۱۷ توسط جَنگ جون هوان ساخته شد. این فیلم سیاسی- انتقادی، براساس یک داستان واقعی تولید شده و کیم یون ساک، ها جونگ وو، یو هه جین، کیم ته ری و پارک هه سون بازیگران اصلی آن هستند.

ماجرای فیلم ۱۹۸۷، قیام ماه ژوئن است که از دهم تا بیست و نهم ماه ژوئن سال ۱۹۸۷، در کره انجام شد. این قیام که به جنبش دموکراسی هم معروف است، با تظاهرات دانشجویان کره‌ای شروع و به براندازی حکومت کمونیستی منجر شد. در فیلم شاهد به قتل رسیدن دانشجویی به نام پارک جُنگ چول هستیم و تظاهراتی که دوستانش برای دریافت جسدش انجام می‌دهند.

فیلم کره ای وقتی روز فرا می‌رسد 1987
فیلم کره ای وقتی روز فرا می‌رسد 1987

فیلم ۱۹۸۷، دختری را نشان می‌دهد که نسبت به مسئله دموکراسی و سیاست کشورش بی‌اعتنا است، ولی پس از شرکت در جلساتی که دیگر دانشجویان فعال سیاسی برگزار می‌کنند و کشف حقایقی درباره پدرش، دچار چندگانگی می‌شود. در این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های سیاسی کره‌ای، بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری رهبران سیاسی این کشور و خواسته‌های مردم کره‌جنوبی در دهه ۱۹۸۰ را می‌بینیم.

راننده تاکسی

شاید شما هم هر وقت اسم فیلم راننده تاکسی را می‌شنوید، به یاد فیلم معروف مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو بیفتید. در حالی که، فیلم راننده تاکسی که جَنگ هون کارگردانی کرده با فیلم اسکورسیزی کاملا متفاوت است. فیلم راننده تاکسی محصول سال ۲۰۱۷ کره‌جنوبی، درباره پدر مجردی است که هیچ گرایش سیاسی‌ای ندارد. کیم مَن‌ساب، در بحبوبه اعتراضاتی که در کشورش وجود دارد، مسافرکشی می‌کند تا لقمه‌ نانی برای فرزندش ببرد.

تنها چیزی که این راننده تاکسی، به آن فکر می‌کند، پول بیشتر است. در همین زمان، خبرنگاری آلمانی به نام یورگن هینزپتر، از ژاپن به کره‌جنوبی می‌رود تا گزارشی از اعتراضات گوانگجو تهیه کند.

فیلم سیاسی راننده تاکسی
فیلم سیاسی راننده تاکسی

هینزپتر که همه او را پیتر صدا می‌کنند، مسافر تاکسی کیم مَن‌ساب می‌شود. قیام گوانگجو، در تاریخ معاصر کره‌جنوبی به بدترین رسوایی دولت مشهور است. این قیام که در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد و به قتل‌عام مردم عادی این کشور انجامید، دست‌مایه بسیاری از داستان‌ها، اشعار، موسیقی‌ها و فیلم‌های کره‌ای شده است. همچنین از هینزپتر به عنوان راوی این قیام یاد می‌شود. توماس گرتچمن و سونگ کَنگ‌هو، بازیگران اصلی فیلم راننده تاکسی هستند.

۲۶ سال

سال ۲۰۱۲، چو گون‌هیان، اولین فیلم خود را با نام ۲۶ سال ساخت. ۲۶ سال براساس یک کمیک آنلاین به همین نام تولید شده و به ماجرای قیام گوانگجو می‌پردازد. قیام ۱۸ می ۱۹۸۰، به مرگ هزاران انسان بی‌گناه منجر شد و بسیاری از مقصران این کشتار، مجازات نشده‌اند.

فیلم کره ای 26 سال
فیلم کره ای 26 سال

فیلم ۲۶ سال، درباره قربانیان قیام گوانگجو است که به دنبال انتقام و دریافت معذرت‌خواهی از دولت هستند. این فیلم بیش از همه، به «چون‌ دو هوان» طعنه می‌زند. اگرچه نام چون دو هوان در این فیلم ذکر نمی‌شود اما محکومیتش به عنوان یکی از عاملان کشتار گوانگجو  در سال ۱۹۹۶ و عفو شدنش توسط رییس جمهور وقت کیم دِ جانگ، بحث برانگیز شد. از بازیگران فیلم ۲۶ سال می‌توان به جین گو، هان هه‌جین، ایم سولونگ، به سو بین اشاره کرد.

مردی که کنار ایستاده است

مردی که کنار ایستاده است (The Man Standing Next)، با بازی لی بیانگ هون، به ماجراهای سیاسی دهه ۱۹۷۰ کره‌جنوبی می‌پردازد. این فیلم که ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ اکران شده، جدیدترین فیلم سیاسی کره‌ای است که به حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده می‌پردازد.

شاید اگر رییس‌جمهور سابق کره‌جنوبی در راس قدرت بود، نشان دادن حوادثی که در دوران ریاست جمهوری پدرش رخ داده بود، دشوار می‌شد. با این همه، در فیلم مردی که کنار ایستاده است، ما روابط میان اعضای یک گروه اطلاعاتی را می‌بینیم. در این فیلم، رییس جمهور کره تصمیم می‌گیرد سازمان اطلاعاتی مشابه سی‌آی‌ای تشکیل دهد.

مردی که کنار ایستاده است
مردی که کنار ایستاده است

رییس جمهور به شخصه KCIA را تحت کنترل می‌گیرد و پس از مدتی، یکی از اعضای سابق این گروه، به آمریکا تبعید می‌شود. این شخص در جریان بررسی‌های مربوط به کوریاگیت (Koreagate) که یکی از رسوایی‌های سیاسی دولت ریچارد نیکسون است، قرار می‌گیرد. در این فیلم سیاسی، روابط درون سازمانی و همچنین روابط خارجی میان کره و ایالات متحده آمریکا، مورد بحث قرار می‌گیرد.

وکیل

فیلم وکیل (The Attorney)، سال ۲۰۱۳ توسط یانگ وو ساک ساخته شد. این فیلم که به موضوع آزادی بیان و سیاست‌های حاکم کره‌جنوبی می‌پردازد، روایتگر زندگی حرفه‌ای یک قاضی است. قاضی سونگ در سال ۱۹۷۸ به بوسان می‌رود و در آنجا دفتر وکالتش را تاسیس می‌کند.

نگاه دیگر وکلا به قاضی سونگ، یک نگاه از بالا به پایین است، زیرا او بدون آن‌که دانشگاه رفته باشد، امتحانات ورودی کانون وکلا را قبول شده بود. در سال ۱۹۸۱، سونگ به فرد مشهوری تبدیل شده و حتی یک قایق می‌خرد.

فیلم سیاسی وکیل
فیلم سیاسی وکیل

دیدگاه‌های سیاسی سونگ تا وقتی که یک دانش‌آموز کره‌ای گم می‌شود، تغییر نمی‌کند. با اینکه سونگ یک کمونیست بود، پس از زندانی شدن دانشجویان و دانش‌آموزان در دهه ۱۹۸۰، تغییر رویه می‌دهد و سپس در سال ۱۹۸۷، به عنوان رهبر معترضان، برای دستیابی به دموکراسی، تلاش می‌کند.

از بازیگران فیلم وکیل، می‌توان به سونگ کانگ هو، کیم یانگ‌اِ، او دَل یو و ایم شی‌وان اشاره کرد.

 

بیشتر بدانید : برترین فیلم های کره جنوبی با موضوع زامبی ها! + عکس

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های مدرن کره جنوبی: از میگساری روزانه تا قطار بوسان + عکس

بیشتر بدانید : بهترین و جذاب ترین فیلم های کره جنوبی + عکس

بیشتر بدانید : جدیدترین سریال های کره ای اعتیادآور که باید تماشا کنید + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net