تالار وزارت کشور این روزها میزبان دوستداران موسیقی سنتی و استاد شجریان است. تنها نام استاد آواز ایران کافی است که هزاران دوستدار و علاقمند را به تالار وزارت کشور بکشاند...

 

 دوم تیرماه 1387 سومین اجرای استاد آواز:

تالار وزارت کشور این روزها میزبان دوستداران موسیقی سنتی و استاد شجریان است. تنها نام استاد آواز ایران کافی است که هزاران دوستدار و علاقمند را به تالار وزارت کشور بکشاند. از حواشی خرید بلیط که بگذریم و تمام شدن بلیطها به فاصله چند ساعت و... گروه شهناز برای دوستداران از این جهت که استاد برای اولین بار سعی در معرفی آنان داشت جالب بود .همنوازان گروه  شهناز:

حسین رضایی نیا (دف،دایره) رامین صفایی (سنتور) کاوه معتمدیان و سینا جهان آبادی (کمانچه) شاهو عندلیبی (نی) رادمان توکلی و مجید درخشانی (تار) مژگان شجریان ( سه تار) مهرداد ناصحی (قیچک آلتو ) حامد افشاری (قیچک باس )محمدرضا ابراهیمی (عود) مهدی امینی ( رباب ،بم تار) حمید قنبری (تنبک)

گروهی که شاید جز نام مجید درخشانی و مژگان شجریان زیاد آشنا نبود ، (این بزرگی استاد آواز را دو چندان می کند که به جوانان فرصتی برای مطرح شدن می دهد ) اما ازاین جهت که اجرا های سابق استاد شجریان  با اساتید مسلم موسیقی حسین علیزاده ، کیوان کلهر و همایون شجریان (به گفته رسانه های اروپایی گروه چهار استاد) و اجراهای استادانه و بی نقص آنان  در اذهان دوستداران آنقدر پر رنگ بود که کار را برای این گروه  تازه کمی سخت می کرد . زیرا ناخود آگاه مردم به دنبال تکرار آن خاطرات بودند . از ساعت 7 خیابان فاطمی چنان شلوغ شده بود که همگان حتی کسانی که اهل موسیقی نبودند می دانستند شخصیت بزرگ در سالن وزارت کشور اجرا دارد . خیل جمعیت را جوانان تشکیل می دادند و برخلاف انتقادی که گاه به جوانان وارد  می شود که با موسیقی سنتی بیگانه اند نشان می داد جوانان موسیقی خوب را می شناسند حال سنتی باشد یا .... و عده ای میانسال نیز برای تکرار خاطره آواز مرغ سحر آمده بودند .
با اینکه در پشت بلیط ذکر شده بود که از آوردن دوربین فیلمبرداری و عکاسی ،ضبط صوت و...خودداری کنند ، باز هم ،نه مردم ما هنوز عادت کرده  بودند که این کار را انجام ندهند و هم مسولان برگزاری آنقدر اعتماد نداشتند؛ که صفی طولانی برای بررسی این موضوع ترتیب داده بودند که این انتقاد باز هم به طرفداران بر می گردد.

پس از مستقر شدن انتظار می رفت( با تهدیدی که در پشت بلیط برای بستن درب ها در راس ساعت 20 ) در ساعت 20 همه صندلیها پر شده باشد . اما هم مردم ما می دانستند که این تهدیدی است  که عملی نمی شود و هم انعطاف پذیری مسولان برگزاری را می رساند که شاید لازم باشد این انعطاف پذیری کم شود تا شرکت کنندگان کمی در تنظیم زمان برای رسیدن به کنسرت دقت بعمل آورند و نظم را بیاموزند. ساعت 8.30 کنسرت آغاز شد.
طراحی صحنه مژگان شجریان این بار به گونه ای بود که حاکی از علاقه و هنردیگر پدر در زمینه خوشنویسی داشت
 خط استاد کابلی زیبایی صحنه را دوچندان کرده بود.
 
 
بخش اول در دستگاه همایون

1- پیش درآمد ساخته مجید درخشانی

2- زنگ شتر برگرفته شده از ردیف میرزا عبدا...

3- ساز و آواز   غزل حافظ

4- تصنیف " چشم یاری " ساخته محمدرضا شجریان/ تنظیم از مجید درخشانی غزل حافظ

5-ادامه ساز وآواز  غزل حافظ

6- تصنیف "باد صبا" ساخته حسام السطنه مراد / تنظیم مجید درخشانی

7- آواز شوشتری غزل سعدی

8- چهراب مضراب بیداد ساخته مجید درخشانی

9- ساز و آواز غزل سعدی

10- تصنیف " رندان مست " ساخته مجید درخشانی غزل مولانا

 

 هیچ شکی نیست که استاد شجریان استاد مسلم آواز است و صدای او به تنهایی می تواند دلنشین باشد حال اگر غزل حافظ و سعدی و مولانا نیز باشد که این حض شنوایی دو چندان است اما ریتم کلی بخش اول بجز تصنیف ها بسیار کند بود و اگر صدای دف و سنتور و نی  و آواز استاد نبود ، خیل جمعیت بخواب می رفتند .  تصنیف رندان مست اوج همنوازی و همخوانی گروه بود .قصد ما مقایسه این کنسرت با کنسرت های گذشته نیست همچنان که گفتیم کار استاد با گروهی جوان جایی بسی تقدیر است . اما آنانی که از منظر کنسرت های گذشته به این کنسرت نگاه کنند شاید انتقاداتی وارد کنند که گروه تقریبا یکدست نبود، و خطاهایی نیز همنوازان در بخش اجرا داشتند و تنها خانم همنواز ،مژگان شجریان  اگر در تصانیف همخوانی رسا  با پدر نداشت شاید این سوال پیش می آمد که حضور او به چه دلیل است. او در همخوانی نشان داد  که "دختر کو ندارد نشان از پدر" 
 
 
 
بعد از انجام انتراکت نیم ساعته

بخش دوم در دستگاه شور

ساخته محمدرضا شجریان ، تنظیم مجید درخشانی ، اشعار از حافظ و مولانا

1- پیش درآمد

2- ساز و آواز

3- تصنیف نسیم

4- ساز و آواز

5- چهر مضراب

6- آواز مثنوی

7- تصنیف " مرغ خوشخوان

شاید در بخش دوم انتظار می رفت اوجی که در بخش  پایان بخش اول با تصنیف رندان مست شروع شد در بخش دوم ادامه یابد  که این خواسته میسر نشد . انتخاب اشعار در این بخش بهتر از بخش اول بود . و آواز غم مخور نقطه اوج این بخش بود. "مرغ خوشخوان" تصنیف انتهایی بود اما بعد از تشویق‌های مداوم طرفداران و فریاد های مرغ سحر ، استاد و گروه را ترغیب به خواندن مرغ سحر کرد. آوای مرغ سحر شاید خاطره و قدرت صدای شجریان را دوباره نشان داد. آنجا بود که با اینکه جلو  آوردن دوربین را گرفته بودند( مسولان غافل از این بودند که موبایلها امروزه کم از دوربین با کیفیت بالا ندارد ) همه شروع به عکاسی و فیلمبرداری کردند.
با وجود همه کم و کاستی هایی مثل نور پردازی ، صدا و سیستم تهویه نامناسب که در این کنسرت وجود داشت  ، و همچنین بی نظمی مردم در ورود به سالن بعد از شروع کنسرت و بی تجربگی نوازندگان جوان که بگذریم این کنسرت  درسی بود برای اساتید که فرصت تجربه کردن  و خود نشان دادن جوانان را فراهم کنند زیرا  تنها در سایه اساتید بزرگ ، هنرمندان با استعداد و جوان می توانند مطرح شوند.
 
 
تهیه و تنظیم : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ - نسرین شاهرخی
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ