چند توصیه برای کسانی که به تازگی بیکار شده اند!!
شرایط کنونی کشورمان به گونه ای است که احتمال بیکار شدن نسبت به قبل چند برابر شده است و این مشکلی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در ادامه چند راهکار برای تقویت اعتماد به نفس تان در این شرایط اشاره می کنیم

7 توصیه برای شروع دوباره بعد از بیکار شدن

شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که احتمال اخراج شدن از یک شرکت یا اداره نسبت به گذشته بیشتر شده است. در این بین، بعضی افراد هم تصمیم به تغییر شغل شان می گیرند تا شاید بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. با این حال افراد به هر دلیل که بیکار شوند، علاوه بر مشکلاتی که برای پیدا کردن کار جدید در برابر خود دارند، احتمالا دچار افسردگی بیکاری و از دست دادن اعتماد به نفس خود می شوند. برای بیشتر این افراد، کارکردن بخشی از هویت آن هاست و ناخواسته شخصیت آن ها با کارشان تعریف می شود؛ از دست دادن کار یعنی از دست دادن درآمد ماهانه و کم شدن ارتباط با دیگران و به هم ریختن نظم روزانه زندگی و معمولا عملکرد رفتاری بیکارها در رویارویی با این مشکل، متفاوت است. در ادامه به چند راهکار برای تقویت اعتماد به نفس شما در این شرایط اشاره می کنیم.

به دنبال ایجاد حاشیه نباشید

تغییر خودخواسته شغل یا بیکار شدن به هر دلیل و ترک محل کار به تنهایی، چالشی بزرگ و سخت است. حداقل برای جلوگیری از آسیب به احساسات دیگر همکاران و از همه مهم تر به منظور احترام به احساسات ارزشمند خودتان، یک خداحافظی با انرژی مثبت و با امید به آینده بهتر داشته باشید.

با احساسات بدتان مقابله کنید

پذیرش این شرایط جدید و مقابله با احساس بد آن، بسیار دشوار است اما با انکار خشم، ناراحتی، افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس، شرایط را سخت تر می کنیم. برای گذر از این احساس تلخ و پذیرش موفقیت آمیز شرایط جدید، با احساسات خود رو راست باشید.

از تنهایی و انزوا دوری کنید

از دست دادن شغل گاهی به معنای از دست دادن گروهی از دوستان و همکاران است. ارتباط خود را با آن ها حفظ کنید. درباره اتفاق پیش آمده با نزدیکان خود صحبت کنید و از این فرصت پیش آمده برای صرف زمان بیشتر در جمع خانواده نهایت استفاده را بکنید. هر شخص در طول زندگی خود حداقل یک فعالیت مورد علاقه همچون نقاشی، سفر، یک رشته ورزشی خاص و ... دارد اما احتمالا هرگز زمان کافی برای انجام آن نداشته است؛ بنابراین برای دوری از احساس بد شرایط پیش آمده و به عنوان یک فرصت ناب، از این موقعیت استفاده کنید و تا پیدا کردن شغل جدید به فعالیت مورد علاقه خود بپردازید.

به توانایی های خود اعتماد کنید

اجازه ندهید خشم و ناراحتی بعد از بیکاری، ناخواسته زمان شما را برای شروعی نو هدر دهد. برای مقابله با این ناکامی انرژی خود را روی افکار مثبت قرار دهید تا رسیدن به موفقیت های آینده، راحت تر باشد. سطح اعتماد شما به خود و توانایی هایتان بر عملکرد زندگی شما تاثیرگذار خواهد بود. بپذیرید که اگر جامعه و در مثالی کوچک تر کارخانه، شرکت و ...، توان استفاده از نیروی کار شما را به هردلیلی ندارد، این به دلیل ضعف شما نیست. مثبت باشید و به شرایط جدید به چشم یک فرصت نگاه کنید.

برای خود ایجاد انگیزه کنید

یک شبکه ارتباطی با دوستان، افراد حرفه ای، همکاران قدیمی و هر فردی که می تواند در پیدا کردن کار جدید برای شما سودمند باشد ایجاد کنید. با از دست دادن کار، این احساس بر شما غلبه می کند که گویی شما تنها فرد بیکار روی زمین هستید و خود را سرزنش می کنید. بنابراین با افرادی که شرایط یکسانی با شما دارند و در جست و جوی کار هستند در ارتباط باشید. این کار  شما را تسلا می دهد.

رزومه کاری تان را کامل تر کنید

در فاصله زمانی بیکاری تا پیدا کردن شغل جدید، بر کسب مهارت های تازه مثل یادگیری یک نوع نرم افزار جدید که احتمالا در پیدا کردن کار بهتر موثر خواهد بود، تمرکز کنید و رزومه شغلی خود را از نظر حرفه ای به روز رسانی و کامل تر کنید؛ شاید در این مسیر با افراد جدید آشنا شوید و آن ها خود پله ترقی شما برای پیدا کردن یک فرصت شغلی جدید باشند.

حتماً ورزش کنید

ورزش منظم، بهترین روش برای آزادسازی اندورفین ها و افزایش قدرت جسمانی است. مطمئن باشید با بیشتر شدن توانایی جسمانی، اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی ها یتان به همان نسبت افزایش می یابد.

یک توصیه به خانواده افراد بیکار

در انتها اگر در خانواده تان یک فرد بیکار دارید، لطفا و حتما این روزها حمایتگر او باشید و با او همدردی کنید. چالش سخت او را برای پذیرش شرایط جدید درک کنید و مدام توانایی های حرفه ای اش را به اوتاکید کنید. او را سرزنش نکنید حتی اگر حق با شماست. به رخ کشیدن خطاهایش در این شرایط راه حل درستی نیست.



 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com