بر اساس اعلام وزارت علوم، مدارك دانشگاهی حاصل از تحصيلات نيمه حضوری در هيچ يك از انواع دوره‌های تحصيلی كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد قابل ارزشيابی نيست.
 
بر اساس آخرین ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج کشور آغاز شده بعد از ژانویه2009 توسط اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدارك دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری ارزشیابی نمی‌شود و امكان حذف واژه «معادل» از مدرك و ارزشیابی تحصیلات ناتمام فراهم شد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، مدارك دانشگاهی حاصل از تحصیلات نیمه حضوری در هیچ یك از انواع دوره‌های تحصیلی كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد قابل ارزشیابی نیست.

البته، بررسی و ارزشیابی مدارك تحصیلی خارجی ناشی از تحصیلات نیمه حضوری در مقطع دكتری تحت شرایطی قابل ارزشیابی است. بر این اساس، داشتن استاد راهنمای داخلی از ابتدای تحصیل با تایید معاونت آموزشی دانشگاه و احراز توانمندی‌های علمی پژوهشی و حرفه‌ای متقاضی برخی از این شرایط است.

مدرك دكترای نیمه حضوری تحت شرایط خاص ارزشیابی می‌شود

همچنین مقاله‌های مربوطه باید در نشریات معتبر علمی پژوهشی و با نمایه بین‌المللی به چاپ رسیده باشد، دانش‌آموخته مؤلف اصلی آن باشد، موضوع آن، هم راستا با رساله دكتری باشد، مقالات توسط حداقل دو عضو هیأت علمی متخصص در رشته مربوط بررسی و تالیف آنها توسط متقاضی احراز شود.

بر اساس این گزارش مدارك دانشگاهی حاصل از تحصیلات غیر حضوری در هیچیك از انواع دوره‌های تحصیلی كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری قابل ارزشیابی نیست.

بر این اساس، ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی تحت عناوین «حضوری» و«نیمه حضوری» صرفاً برای مقطع دكتری و تحت شرایطی انجام می شود و درج عبارت "نیمه حضوری" در ارزشنامه‌های مربوط ضروری است.

بررسی اعتبار علمی مؤسسات و شعب آنان در سایر کشورها

گفتنی است، اعتبار علمی مؤسسات و نیز شعب آنان در سایر کشورها بر مبنای نظر مرجع قانونی ذیربط در کشورهای متبوع و نظر کارشناسی اداره کل امور دانش آموختگان تعیین می‌شود.

طول اسمی دوره و حداقل مدت اقامت دانشجویی

بر اساس این گزارش، طول اسمی دوره، مدت زمان دوره بر اساس تقویم آموزشی رسمی موسسه می‌باشد.

گفتنی است، طول اسمی دوره و حداقل مدت اقامت دانشجویی در مقطع كاردانی به ترتیب24و18 ماه، در مقطع كارشناسی سه ساله 36 و 27 ماه، در مقطع كارشناسی چهارساله 48 و 36 ماه، در مقطع كارشناسی ارشد ناپیوسته 24 و 18 ماه، در مقطع كارشناسی ارشد پیوسته 60 و45 ماه، مقطع دكترای سه ساله 36 و 27 ماه و دكترای چهار ساله 48 و 36 ماه می‌باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین تحصیلات حضوری، تحصیلاتی است که برای انجام آن، مدت اقامت دانشجویی حداقل به میزان مذكور باشد و تحصیلات نیمه حضوری، تحصیلاتی است که برای انجام آن، مدت اقامت دانشجویی كمتر از حداقل مدت اقامت و بیش از نصف طول اسمی باشد.

گفتنی است، تحصیلات غیرحضوری شامل تحصیلات مکاتبه‌ای، از راه دور، مجازی، الکترونیکی، مبتنی بر اینترنت و مانند آنها و تحصیلاتی است كه مدت اقامت دانشجویی کمتر از نصف طول اسمی دوره باشد.

بر اساس این دستورالعمل برای ارزشیابی مدارك، علاوه بر ضوابط و مقررات عمومی، رعایت ضوابط خاص هر كشور نیز الزامی است.

ارزشیابی مدارک تحصیلی با توجه به مدارک پیش نیاز

مدارک تحصیلی خارجی در سطح کارشناسی که منحصراً از مؤسسات معـتبر اخذ شده باشند با ارائه مدرک دیپلم رسمی دوره متوسطه قابل ارزشیابی خواهند بود.

همچنین، مدارک تحصیلی خارجی در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری از مؤسسات معتبر که مستقیماً و بدون اخذ مدارک تحصیلی قبلی اخذ شده‌اند بر اساس نظر مدیر کل امور دانش آموختگان، کمیسیون و یا شورای ارزشیابی وبا توجه به نظام آموزشی متعارف درمؤسسه محل تحصیل، فاصله زمانی شروع به تحصیل تا فراغت از تحصیل و درصورت لزوم با ارزیابی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و حرفه‌ای قابل ارزشیابی خواهند بود.

گفتنی است، در مورد آندسته از دانش آموختگانی که با مدرک دارای ارزش استخدامی و یا معادل، در یكی از مؤسسات معتبر ادامه تحصیل داده و مدرک بالاتر اخذ نموده‌اند، مدرک موردنظر به مأخذ مقطع مربوط قابل ارزشیابی است.

ارزشیابی مدارک تحصیلی برخی رشته‌های هنری و صنعتی

مدارک تحصیلی مربوط به برخی رشته‌های هنری، صنعتی و مانند آنها که علاوه بر دروس نظری، مهارتهای حرفه‌ای خاصی نیز از سوی مؤسسه محل تحصیل به دانشجویان ارائه می شود، مشروط به اعتبار مؤسسه، بر اساس ضوابطی که به تصویب شورای ارزشیابی خواهد رسید به مأخذ یکی از مقاطع رسمی با قیـد واژة «حرفه ای» قابل ارزشیابی خواهد بود.

شرایط حذف واژه «معادل» از مدارك

شایان ذكر است، حذف واژه «معادل» از مدارک مربوط به مقاطع کارشناسی و بالاتر که قبلاً ارزشیابی شده‌اند، در صورت تکمیل مقطع بالاتر در مؤسسه معتبر و دریافت مدرک نهائی و یا کسب حداقل80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون ورودی مقطع بالاتر در داخل کشور امکان پذیر است.

حذف واژه «معادل» آن دسته از مدارک تحصیلات خارجی که قـبلاً بـه مأخذ «معادل کارشناسی» ارزشیابی شده حسب درخواست متقاضی در صورتیكه مدرک مورد نظر در سطح کارشناسی باشد و طول دوره حداقل چهار سال باشد، قابل بررسی است.

ارزشیابی تحصیلات ناتمام دانشگاهی

بر اساس این گزارش، تحصیلات ناتمام حسب ضوابط آموزشی مؤسسه محل تحصیل تحت شرایطی قابل ارزشـیابی خواهد بود.

تحصیلات ناتمام دوره‌های کارشناسی، در صورت گذراندن حداقل50 درصد واحدهای درسی یا معادل آن در نظام آموزشی سالانه حداکثر به مأخذ «کاردانی» قابل ارزشیابی است.

همچنین تحصیلات ناتمام دوره‌های «کارشناسی ارشد پیوسته» چنانچه متقاضـی دروس لازم در سطح کارشناسی را گذارنده باشد در صورت تایید کمیسیون و شورا حداکثر به مأخذ «کارشناسی» قابل ارزشیابی است.

ارزشیابی مدارک صادره از مؤسسات معتبر

ارزشیابی مدارک صادره از مؤسسات معتبر، بسته به کشور و مؤسسه محل تحصیل، نظام آموزشی، طول و کیفیت تحصیل، می‌تواند حسب نظر مدیرکل، کمیسیون و یا شورای ارزشیابی از طریق ارزیابی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و حرفه‌ای متقاضی صورت می‌پذیرد.

همچنین به گزارش ایسنا، مدارک تحصیلات خارجی در چارچوب مقاطع رسمی داخل کشور ارزشـیابی می‌شود.

کمیسیون‌های ارزشیابی در تعیین عنوان رشته تحصیلی، رشته و گرایش تحصیلات پیشین را نیز مد نظر قـرار می‌دهند.

ارزشیابی مدارک رشته‌های مرتبط با « زبان و ادبیات فارسی»

مدارک رشته‌های مرتبط با «زبان و ادبیات فارسی» از کلیه دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت متبوع، با بررسی کیفی برابر ضوابط و مقررات عمومی ارزشیابی قابل بررسی و ارزشیابی می‌باشد.

همچنین ارزشیابی مدارک «زبان خارجی ثالث» بنابه تشخیص کمیسیون و با بررسی کیفی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدارک دوره‌های شش ساله تحصیل (
MVM6 ) در صورت ارایه پایان نامه و گذراندن 220 واحد، «دکترای عمومی حرفه‌ای دامپزشکی» و بدون ارایه پایان نامه، «کارشناسی ارشد دامپزشکی» ارزشیابی می‌شود.

ضمناً مدارک دوره‌های پنج ساله دامپزشکی با ارایه پایان نامه، «کارشناسی ارشد دامپزشکی» ارزشیابی می‌شود.

ارزشیابی مدارك دوره
DBA

مدارک دوره (
Doctor of Business Administration) (DBA ) چنانچه متضمن دفاع از رساله بوده باشد به ماخذ دکتری و در غیر اینصورت با ارائه حداقل یک مقاله کامل (Full Paper) در زمینه رشته تحصیلی، که متقاضی مولف اصلی آن بوده و در نشریات معتبر دارای نمایه بین‌المللی چاپ شده باشد، به ماخذ دکتری قابل بررسی و ارزشیابی خواهد بود.

شرایط ارزشیابی مدارک صادره از دانشگاه‌های غیرمعتبر

مدارک صادره از دانشگاه‌هایی که از نظر وزارت متبوع غیرمعتبر ولی از نظر "مرجع قانونی ذیربط" در کشور متبوع خود معتبر باشند تحت شرایطی قابل بررسی و ارزشیابی است.

بر این اساس، مدارک دوره‌های کاردانی به شرط دارا بودن دیپلم کامل متوسطه از ایران یا کشور مربوط، براساس ضوابط و مقررات عمومی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی به ماخذ کاردانی قابل بررسی و ارزشیابی است.

مدارک دوره‌های کارشناسی در صورت احراز برخی شرایط و براساس ضوابط و مقررات عمومی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی به ماخذ کارشناسی قابل بررسی و ارزشیابی است.

برخی از این شرایط عبارتند از، معرفی به یکی از دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی جهت تعیین سطح و تکمیل واحد و قبولی در آزمون جامع مربوط به مدارک معادل کارشناسی توسط سازمان سنجش، شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد در داخل کشور و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مربوط.

همچنین درصورت تمایل متقاضی، مدرک کارشناسی موردنظر به ماخذ کاردانی قابل بررسی و ارزشیابی است. البته این مصوبه صرفاً ناظر به مدارک صادره از دانشگاه‌هایی است که از نظر مسئولین ذیربط در کشور خارجی مورد نظر به عنوان یک موسسه آموزش عالی معتبر شناسائی شده باشند.

ارزشیابی مدارک مقطع دکترای رشته های مربوط به زبان و ادبیات

بررسی و ارزشیابی مدارک مقطع دکترای رشته های مربوط به زبان و ادبیات (عربی، روسی و ...) که بنابه ضوابط مربوط نیازمند انتشار مقاله در نشریات دارای نمایه بین المللی است، می‌تواند درقبال ارائه مقالات چاپ شده در نشریات علمی پژوهشی معتبر در کشورهای مربوط مانند کشورهای عربی، روسیه و غیره انجام شود.

پس از صدور ارزشنامه هیچگونه اعتراضی قابل قبول نیست

گفتنی است، هرگونه درخواست تجدید نظر و یا اعتراض در رابطه با عناوین اعطایی در ارزشیابی، صرفاً تا یک سال پس از صدور گواهی قابل بررسی است. صدور ارزشنامه طی این مدت منوط به امضای تعهدنامه مبنی بر اعلام موافقت کتبی متقاضی با رای صادره و نیز پرداخت وجه مربوط به الصاق تمبر خواهد بود. بدیهی است پس از صدور ارزشنامه هیچگونه اعتراضی قابل قبول نخواهد بود.

گفتنی است، این ضوابط در آدرس اینترنتی
http://www.msrt.ir/sites/Grad_Dept/book.aspx در دسترس مراجعان می‌باشد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
 منبع:fardanews.com