دانشگاههای تربیت معلم که از ابتدای تأسیس با هدف تربیت معلم و دبیر برای مدارس تأسیس شده بودند هم اکنون با این مشکل مواجهند که سیاست آنها دیگر پذیرش دانشجو برای تربیت معلم و دبیر نیست.
  

 

به گزارش خبرنگار مهر، نام "تربیت معلم" همواره پذیرش دانشجو با هدف تربیت معلم و دبیر را تداعی می کند و به همین دلیل در برخی موارد اعضای هیئت علمی این دانشگاهها با نام دانشگاه برای ثبت مقاله در پایگاههای بین المللی مشکل دارند.

در حال حاضر تنها دانشگاهی که در کشور وظیفه تربیت معلمی را بر عهده دارد دانشگاه شهید رجایی است و بالعکس دانشگاههایی که با نام "تربیت معلم" تأسیس شده اند از عهده دار بودن این وظیفه مستثنی هستند.

به حد اشباع رسیدن نیروی معلم و دبیر در آموزش و پرورش فعلی می تواند یکی از دلایل تغییر کاربری دانشگاههای تربیت معلم باشد.

بدین ترتیب بزرگترین مشکل دانشگاههای تربیت معلم نام آنها است که باعث به وجود آمدن برداشتهای اشتباه از کارکرد اصلی این دانشگاهها می شود.

از سوی دیگر آموزش و پرورش پیشنهاد تأسیس دانشگاهی با نام فرهنگیان را داده است و برای تأسیس این دانشگاه تحت نظارت خود تلاش می کند.

عبدالجواد طاهری زاده - رئیس دانشگاه تربیت معلم که یکی از قدیمی و معتبرترین دانشگاههای کشور است و در سالهای ابتدایی تأسیس یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در امر تربیت معلم برای آموزش و پرورش بوده است با بیان اینکه از این دانشگاه تنها یک نام باقی مانده است، گفت: کارکردهای دانشگاه تربیت معلم به معنای تربیت معلم دیگر قابل پیگیری نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از تربیت معلم تنها یک نام بر روی دانشگاه تربیت معلم باقی مانده است که آن هم منشا تمامی مشکلات برای دانشجویان و مسئولین دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تربیت معلم افزود: دانشگاه تربیت معلم باید در جهت دانشگاههای جامع گام بردارد که البته ما از گذشته در این جهت گام برداشته ایم زیرا در سه مقطع دانشجو داریم و تنها تعداد اندکی رشته های دبیری داریم در واقع تمامی کارهای یک دانشگاه جامع توسط دانشگاه تربیت معلم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سایر دستگاهها احساس می کنند که وظیفه دانشگاه تربیت معلم تنها "تربیت معلم" است و هیچ فعالیت پژوهشی در این دانشگاه صورت نمی گیرد.

طاهری زاده با بیان اینکه هنوز خبری در رابطه با تغییر نام دانشگاه تربیت معلم دریافت نکرده ایم به مهر گفت: قرار است در رابطه با این موضوع در جلسات آتی شورای انقلاب فرهنگی بحث و تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه تربیت معلم دیدگاههای خود را مطرح کرده اند،‌ گفت: پیشنهاد تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز داده شده است تا آموزش و پرورش خود برای خودش نیرو تربیت کند زیرا کارکردهای دانشگاه تربیت معلم به این معنا دیگر قابل ادامه دادن نیست.

رئیس دانشگاه تربیت معلم اظهار داشت: تمامی دستگاهها بر این گمان هستند که دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تنها درسهای دبیری خوانده و واحدها و پروژه ای متناسب با یک فعالیت پژوهشی را تجربه نکرده اند. متاسفانه این برداشتی است که در سطح جامعه از دانشجویان تربیت معلم می شود.

عباس محمدیان - رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار نیزدر گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چندین سال است که پیگیر تغییر نام دانشگاه هستیم گفت: سال گذشته همراه با دو دانشگاه دیگر تربیت معلم به صورت هماهنگ نامه ای به وزیر برای تغییر نام دانشگاه نوشتیم که وزارت هم موافقت کرد.

وی در رابطه با دلایل دانشگاه برای حذف عنوان تربیت معلم اظهار داشت: رشته های دانشگاه دیگر دبیری نیستند. تا حدود سال 76 اکثر رشته های دانشگاه دبیری بودند اما این امر به تدریج حذف شد و ماهیت اینکه دانشگاه که تربیت دبیری برای آموزش و پرورش بود از بین رفت.

رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار ادامه داد: در حال حاضر 90 کد رشته در دانشگاه داریم اما در مجموع کمتر از پنج درصد دانشجویان در رشته های دبیری مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: ما تمام رشته هایی که دانشگاههای دیگر می توانند داشته باشند در حوزه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه و فنی در دانشگاه تربیت معلم سبزوار داریم و ماهیت دانشگاه دیگر اقتضا نمی کند که کلمه دبیری را نیز به همراه داشته باشیم.

محمدیان با بیان اینکه متاسفانه تصور بیرونی مردم از دانشگاه تربیت معلم نادرست است به مهر گفت: مردمی که دانشگاه را نمی شناسند گمان می کنند سطح علمی این دانشگاه از دانشگاههای دیگر پایین تر است در حالیکه نه تنها تفاوتی ندارد بلکه حتی در بعضی از رشته ها بهتر هستیم.

وی ادامه داد: حتی بعضی از افراد دانشگاه تربیت معلم را با آموزشکده تربیت معلم که زیر نظر آموزش و پرورش است و مدرکش کاردانی است اشتباه می گیرند.

رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار افزود: ما در جذب اعضای هیئت علمی به خصوص در رشته های فنی و معماری به مشکل برمی خوریم چرا که تصور خیلی از استادان نیز این است که سطح این دانشگاه از دانشگاههای دیگر پایین تر است.

وی اظهار داشت: بیشتر دانشجویانی که در انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم را انتخاب می کنند گمان می کنند که بعد از پایان تحصیل جذب آموزش و پرورش می شوند و وقتی که می آیند و می بینند این گونه نیست سرخورده می شوند.

محمدیان در رابطه با تصویب حذف نام تربیت معلم از این دانشگاه گفت: این امر در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است چرا که بعضی از افراد تاثیرگذار مخالف بوده اند و تاکیدشان بر این بوده است که به جای تغییر اسم، دانشگاههای تربیت معلم را به ماهیت اصلی خودشان نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: اما ظاهرا پرونده باز است و وزارت علوم در حال تاسیس دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان است که در صورتی که این دانشگاه تاسیس شود و رشته های دبیری به آن هدایت شوند راه تغییر نام دانشگاه تربیت معلم هم هموار خواهد شد.

رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار در رابطه با وضعیت دانشجویان دبیری دانشگاه بعد از تغییر نام گفت: دانشجویان مشغول به تحصیل تا پایان تحصیلات می مانند اما دیگر پذیرش جدید نخواهیم داشت. البته امسال پذیرش داریم که هنوز مشخص نیست در چه حوزه ای است اما با توجه به نیازهای آموزش و پرورش خواهد بود.

محمد امینی فرد - رئیس دانشگاه تربیت معلم آذربایجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند سال است که با اعتراض اساتید و دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان به دنبال تغییر نام دانشگاه هستیم.

وی افزود: در صورت موافقت با تغییر نام دانشگاه و حذف عبارت تربیت معلم گزینه هایی مانند دانشگاه آذربایجان، شهید مدنی، شهید غفاری و یا هر نام دیگری که مناسب تشخیص داده شود برای نامگذاری دانشگاه داریم.

امینی فرد اظهار داشت: امیدوار هستیم با صحبت های وزیر علوم و پیگیری وزارت این امر هر چه زودتر محقق شود و عنوان تربیت معلم از نام دانشگاه حذف شود چرا که این خواسته دانشجویان و اساتید این دانشگاه است.

در نهایت محمد مهدی زاهدی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  از ارائه پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف عنوان "تربیت معلم" از دانشگاههای تربیت معلم خبر داد و در گفتگو با خبرنگار مهر از اعلام مشکلات دانشگاههای تربیت معلم طی نامه ای تحلیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: دو پیشنهاد مشخص درباره دانشگاههای تربیت معلم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد که یا این دانشگاهها عنوان تربیت معلم را داشته باشند یا نداشته باشند.

وی افزود: اگر قرار است عنوان تربیت معلم بر روی دانشگاههای تربیت معلم وجود داشته باشد نباید عنوانی صوری و ظاهری باشد بلکه می طلبد که دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ویژه ای برای این دانشگاهها داشته باشد این درحالی است که در حال حاضر حتی هیچ تضمینی برای استخدام دانش آموختگان دانشگاههای تربیت معلم در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شده اگر لازم نیست عنوان تربیت معلم بر روی این دانشگاهها وجود داشته باشد، بنابراین اجازه تغییر نام این دانشگاهها را صادر کنند. همچنین برای تربیت کادر مورد نیاز آموزش و پرورش نیز دانشگاه دیگری تاسیس شود.

زاهدی از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس دانشگاهی مخصوص تربیت نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش در مقاطع مختلف خبر داد و گفت: آموزش و پرورش در هیئت امنای این دانشگاه حضور جدی خواهد داشت و این دانشگاه می تواند شعبه های مختلفی در سراسر کشور داشته باشد.

وزیر علوم از تهیه اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مخصوص تربیت نیرو برای آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این اساسنامه به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news