معاون دانشجویی وزارت علوم گفت که بر اساس این بخشنامه، کلیه دانشجویان متقاضی انتقال در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌توانند طبق مقررات به دانشگاههای داخل انتقال یابند.
 
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر "محمود ملاباشی" در خصوص فرآیند انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج به داخل در مقاطع مختلف، اظهار داشت : هر دانشجوی کاردانی و کارشناسی می‌ تواند با تکمیل پورتال مربوطه و معرفی 15 دانشگاه داخل که حاضر است به آن منتقل شود، درخواست خود را از طریق اینترنت ارسال کند.
" ما پس از 10 روز 15 دانشگاه مورد تقاضای دانشجو را بررسی و در صورت فراهم بودن شرایط پذیرش، درخواست دانشجو را برای آن دانشگاه صادر می‌ کنیم".
معاون دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: چنانچه آن 15 دانشگاه مورد تقاضا با رتبه آموزشی داوطلب تطابق نداشته باشد، بنا بر تجربه و بر اساس سوابق تحصیلی، 10 دانشگاه دیگر را به داوطلب پیشنهاد می ‌کنیم که وی باید در میان آنها یکی را انتخاب کند و اگر فردی این کار را نکرد، مسلما تمایلی به انتقال ندارد.
ملاباشی، خطاب به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج، گفت: همه افراد برای تحصیل در دانشگاههای خارج در مورد شرایط این دانشگاهها تحقیق می ‌کنند، ولی متاسفانه حاضر نیستند به سایت وزارت علوم مراجعه کنند؛ توصیه می ‌کنیم که حتما به این سایت مراجعه و اگر سوالی بی پاسخ در ذهنتان باشد، آن را به ما گزارش دهید.
وی با بیان اینکه ارزشیابی مدارک غیر حضوری با توجه به ظرفیت تحصیلی که در کشور وجود دارد ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: مدارک فارغ‌التحصیلان دوره دکترا را به شرط حضور 24 ماهه در محل آموزشی بررسی می‌ کنیم.
معاون وزیر علوم، با اشاره به تقاضای برخی از دانشجویان برای ارائه تسهیلات ارزی به صورت وام همانند دانشجویان داخل برخوردار از وام شهریه، اظهار کرد: این تقاضای دانشجویان بحق است، ولی استدلال‌هایمان برای پرداخت ارزی آن هنوز برای برخی از مسئولان جا نیفتاده است، البته ما نیز این موضوع را رها نمی ‌کنیم و در تلاش هستیم که آن را به نتیجه برسانیم.
ملاباشی با اشاره به شرایط رایزنهای علمی در کشورهای مختلف، گفت: رایزنهای علمی باید عضو هیات علمی باشند و مدت رایزنی آنها به صورت رسمی دو سال در نظر گرفته شده است، ولی با موافقت وزارتخانه های ذیربط می‌ تواند مدت رایزنی آنها تا سه سال تمدید شود.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم، ورودی به دانشگاهها هر سال حدود 500 هزار نفر بود، تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت دانشگاهها یک میلیون و 200 هزار نفر می ‌باشد و در واقع نسبت به متقاضیان ورود به دانشگاه 200 هزار صندلی خالی وجود دارد؛ یعنی کنکوری? ها بیش از یک صندلی در دانشگاهها دارند.
این مقام ارشد وزارت علوم، با بیان اینکه در گذشته در کل کشور 40 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرفته می ‌شد، اظهار داشت : امسال در این دوره حدود 60 تا 65 هزار دانشجو پذیرفته می ‌شوند.
ملاباشی افزود: بنابر اطلاعات وزارت امور خارجه 50 هزار دانشجوی ایرانی در تمام نقاط دنیا مشغول به تحصیل هستند و ما به همه آنها اعلام می‌ کنیم اگر همین الآن هر50 هزار نفر تصمیم بگیرند به داخل کشور منتقل شوند، شرایط لازم فراهم است و ما پذیرای همه آنها هستیم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مقدار زیادی ظرفیت در کشور ایجاد شده است و اگر با همین روند پیش برویم تا سال 92، همانگونه که برای تحصیل در دوره‌ های کاردانی و کارشناسی نیازها اشباع شده، در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز به هیچ صندلی خارج از کشور نیاز نخواهیم داشت.
معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص شرایط جذب دانش آموختگان دانشگاههای خارجی برای عضویت در هیات علمی دانشگاههای داخل، گفت: در این راستا گروه‌ های جذب در وزارت علوم تشکیل شده است و این گروه دو بار در سال برای جذب اعضای هیات علمی فراخوان می‌ دهد که در آنجا شرایط خاص هم ذکر شده است.
 
  گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news