رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در بین 368 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و این دانشگاه در رشته فنی موفق به كسب رتبه 112...
     
رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در بین 368 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و این دانشگاه در رشته فنی موفق به كسب رتبه 112 شده است.به گزارش الف، فرهاد رهبر در مراسم تجلیل از برگزیدگان هجدهمین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های جهان موفق به كسب رتبه 368 شده و رشته فنی این دانشگاه رتبه 112 را كسب كرده است.
وی ادامه داد: نظام علمی در كنار نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رشد می‌كند و حول این نظام‌ها سازماندهی می‌شود. رشد و توسعه علم تحت نفوذ شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه قرار می‌گیرد و خود نیز محصول مهیا شدن این شرایط در جامعه است و همچنین باید در ایجاد شرایط مناسب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی مشاركت جدی داشته باشد.
رئیس دانشگاه تهران با تأكید بر تعامل بین نظام علمی و سایر نظام‌های موجود در جامعه گفت: این تعامل از طریق نهاد واسطی به نام دانشگاه انجام می‌شود، همیشه مراكز علمی در روند تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جامعه‌ دخالت داشته و در برخی مواقع تا حدودی كنار كشیده‌اند و گاهی هم به صورت فعال وارد شده‌اند و زمانی كه فعال بودند، دانشگاه‌ها نقش اساسی ایفا كرده‌اند.
وی افزود: ضعف و قوت این تعامل بستگی به سطح توقع فعالان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی به سیاست‌گذاران از دانشگاه‌ها و فعالان علمی دارد. باید جامعه به این باور برسد كه نظام علمی معجزه می‌كند.
رهبر تأكید كرد: باید چاره‌‌اندیشی و برنامه‌ریزی انجام شود تا این تعامل بتواند همیشه در قدرت بماند و دچار ضعف نشود. ما در كشور نیاز به یك نظام برنامه‌ریزی تعاملی و واقع بین نیاز داریم كه بتواند كاركردهای نهاد واسطه‌ای مستقل و نقادی را همسو و هماهنگ كند.
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:alef.ir