اینکه دو روز دیگر تا برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها مانده است و داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با اضطراب‌ها و فشارهای روحی مربوط به شرکت در این آزمون هستند، طی چند روز گذشته، اتفاق عجیبی افتاده است که شاید خیلی از داوطلبان کنکور انتظار هر اتفاقی را داشتند غیر از آن...
 
 
 به گزارش «خبر آنلاین»، در چند روز گذشته، تعدادی از این داوطلبان که دارای سیم کارت همراه اول بوده‌اند، پیام کوتاهی با این مضمون دریافت کرده‌اند: «داوطلبانی که در جریانات انتخابات و راهپیمایی‌های پس از انتخابات شرکت کرده‌اند، در کنکور پذیرفته نمی‌شوند.»

دریافت این پیام کوتاه از سوی برخی از این داوطلبان، باعث شده موجی از اضطراب‌های جدید، آنها فرا گیرد؛ نوعی از فشار و استرسی که تا به حال نه در موردش شنیده‌اند و نه خودشان در سال‌های قبل تجربه کرده‌اند و همین هم باعث شده تا این موضوع را سریعا به اطلاع سازمان سنجش برسانند؛ سازمان سنجش نیز به محض دریافت این خبر و شکایت‌های داوطلبان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افرادی با ارسال پیامک به تلفن‌های همراه داوطلبان، قصد ایجاد «تشویش و اضطراب» را دارند.

محمد حسین سرور الدین، رئیس سازمان سنجش این اقدام را جرم بزرگی دانست و به خبرگزاری مهر گفت که عده‌ای برای اینکه از نظر سیاسی به مقاصد خود برسند حاضر می‌شوند یک و نیم میلیون جوان را مضطرب کنند.

او از دستگاه قضایی خواست تا این موضوع را پیگیری کند و مرتکبین این عمل را متناسب با «تأثیر حرف‌های کذبشان» جریمه کند و متن پیامک‌های ارسال شده را دروغ خواند.
او ارسال کنندگان این پیامک‌ها را افرادی سودجو، بی‌انصاف و بی‌دین نامیده و گفته است: «از ارسال کنندگان این پیامک‌ها عاجزانه استدعا می‌کنم اگر حسن نیت دارند این چند روز را دست از خدمت بردارند و بعدا به خدمتشان ادامه دهند.»

آزمون ورودی دانشگاه‌های ایران در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیر ماه به صورت همزمان در سراسر این کشور برگزار می‌شود.
پیش از این نیز در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، خبرهایی در مورد پیامک‌های تهدیدآمیز از سوی برخی افراد منتشر شده بود؛ خبرهایی که کذب و صدقش هیچ گاه تأیید نشد.

مخابرات مسئول است یا خیر؟

با وجود اینکه رئیس ازمان سنجش، به شدت از ارسال این پیا مک‌ها انتقاد کرده است، هنوز کسی نمی‌داند که این پیامک‌ها از سوی چه افراد یا شرکت‌هایی ارسال شده است. رئیس سازمان سنجش نیز با ابراز نگرانی در این مورد گفته است که «ردیابی این افراد وظیفه سازمان سنجش نیست و نهادهای مسئول این کار باید به این امر بپردازند. نهادهای مسئول این کار را قطعاً انجام می‌دهند.»

هرچند هنوز منبع فرستنده این پیامکها معلوم نیست، ولی به محض انتشار این خبر، تقریباً توجه همه به سوی سازمان مخابرات جلب شده است. ایران دارای سه اپراتور اصلی فرستنده پیام‌های کوتاه انبوه است؛ اپراتور اول همان شرکت مخابرات است و دو اپراتور دیگر زیر نظر شرکت مخابرات فعالیت می‌کنند و به تعداد زیادی به صورت زیرمجموعه، دارای شرکت‌های ارزش افزوده ارسال پیامکهای گروهی است.

البته شرکت مخابرات ایران هم بیکار ننشسته و مدیرکل روابط عمومی آن با تأکید بر اینکه منتشر کنندگان پیامکهای سیاسی به داوطلبان کنکور 89 قابل شناسایی هستند گفته است که «اپراتورهای تلفن همراه توانایی شناسایی مبدا ارسال این SMS‌ها را دارند.»

او با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران به دستور قوه قضاییه پیگیر این موضوع خواهد بود اظهار داشت: «چنانچه مراجع قضایی از مخابرات درخواست کنند که مبدا ارسال sms‌های ارسال شده به داوطلبان کنکور را اعلام کند اپراتورها این توانایی را دارند که مبدا ارسال پیامکها را اعلام کنند.»
زارعیان در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان سنجش شکایتی در این مورد کرده است یا خیر، به «خبر» می‌گوید: «این معلوم است که سازمان سنجش در این مورد شاکی است؛ اما هنوز شکایتی از سوی مراجع قضایی به دست ما نرسیده و اگر هم برسد تا به نتیجه نرسیدن آن در موردش صحبت نمی‌کنیم.»

زارعیان این قول را می‌دهد که شرکت مخابرات مبدا این پیامکها را شناسایی و اعلام کند. اما زارعیان به موضوع جالب دیگری نیز اشاره می‌کند: «ما در کشور سه اپراتور اصلی داریم که صدها شرکت دیگر زیر نظر آنها فعالیت می‌کنند و تا قبل از اینکه شکایتی از سوی فردی مبنی بر مزاحمت‌های اس‌ام اسی به دست ما نرسد، برخورد یا کنترلی بر آنها صورت نمی‌گیرد.»

مخابرات پیامک‌ها را کنترل می‌کند

طبق قانون، کنترل مکالمات و ارتباطات تلفنی، صرفاً در مواردی ممکن است که جرمی واقع شده باشد و متهمی موجود باشد و یا موضوع بسیار مهمی در حد امنیت کشور وجود داشته باشد، که حتی در این مورد نیز به هرحال، نظر و دستور قضایی - برای هر مورد خاص- لازم است.

اما در مقابل، نظریان، مدیر فنی شرکت مهرافرازآسیا که یکی از این شرکتهای ارزش افزوده است در این مورد به «خبر» می‌گوید: «اولین و آخرین نهادی که این اس‌ام اسها را کنترل می‌کند، شرکت مخابرات است، ما اس‌ام اس را به شرکت مخابرات می‌فرستیم و مخابرات آنها را برای مشترکان می‌فرستد و همه شرکت‌هایی مانن شرکت ما نمایندگان شرکت مخابرات هستند.»
مدیر یکی دیگر از این شرکتها نیز در این مورد به «خبر» می‌گوید: «ما در حال حاضر زیرنظر مخابرات هستیم و از آنها مجوز گرفته و تحت شرایطی که برایمان مشخص کرده‌اند فعالیت می‌کنیم.»

ارسال پیامک‌های سیاسی؛ مسأله‌ای عادی یا امنیتی؟

رئیس سازمان سنجش کشور این اطمینان خاطر را به داوطلبان داده است که هیچ اتفاقی برای دریافت کنندگان این پیامک‌ها نمی‌افتد و اگر قرار باشد اطلاعاتی به دست آنها برساند، آدرس پستی همه آنها را دارد و جای نگرانی نیست، اما به هر حال، این پیامک‌ها از سوی تعداد زیادی از داوطلبان کنکور دریافت شده و آنها را نگران کرده است. با وجود اینکه شرکت مخابرات اعلام کرده این موضوع را پیگیری می‌کند اما ضرورت پیگیری‌های جدی‌تر از سوی مسئولان بیش از پیش به نظر می‌رسد. این اعتقاد جواد جهانگیر زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز است.

او در گفت‌وگو با «خبر» در این مورد می‌گوید: «این قضیه بیشتر به یک فیلم سینمایی شبیه است. چنین مسأله‌ای در نظام وجود ندارد که افراد نتوانند حرف خود را بزنند؛ اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم دیگر تمام شده است و موضوعیت ندارد و ارسال این پیامک‌ها کار کسانی است که می‌خواهند کشور به ثبات و آرامش نرسد.»

جهانگیرزاده معتقد است که «نظام با کسی شوخی و تعارف ندارد، اگر کسی را خاطی بشناسد او را دستیگر می‌کند و بنابراین ارسال این اس‌ام‌اس‌ها کار طنزآمیزی است که از سوی افراد ذی نفع فرستاه شده است.»
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir