حدود 100 دانشگاه زیر پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند که اخیرا روسای 17 دانشگاه از این دانشگاه ها تعویض و 83 رئیس دانشگاه ابقاء شدند....
 
 
 جابه جایی روسای دانشگاه ها امری است که طی یک سیکل چند ساله رویه طبیعی خود را طی می کند اما در پی برخی جو سازی های رسانه‌ای به خبر داغ این روزها تبدیل شده است.

برخی رسانه های داخلی با جو سازی بر علیه انتصابات و جابه جایی های اخیر زمینه سوء استفاده رسانه های خارجی معاندی چون بی بی سی را بر علیه جمهوری اسلامی فراهم ساخته اند؛ این در حالی است که این روند طبیعی در سال های گذشته نیز طی شده است.

طرح گردش نخبگان در دانشگاه ها از آن رو با مخالفت مواجه شده است که منافع شخصی عده ای را در دانشگاه ها به خطر می اندازد و برخی لابی ها را در دانشگاه ها از هم می پاشاند و زمینه سوء استفاده از بستر دانشگاه برای منافع شخصی را می گیرد؛ لذا مخالفین سعی بر آن دارند این حرکت را متصل به شخص رئیس جمهور و خواسته های شخصی اش کنند.

رسانه های خارجی مدعی شده اند رئیس جمهور با تعویض این روسا قصد دارد آدم های مورد نظر خود را جایگزین این افراد کند؛ این در حالی است که اکثر روسای دانشگاه ها در سال های 84 و 85 از سوی زاهدی وزیر علوم سابق تغییر یافته بود و این حق وزیر علوم است و می تواند هر کسی را جا به جا کند.

البته پروژه تعویض های زود هنگام روسا (4 الی 5 سال) از ابتدای دولت احمدی نژاد رقم خورد و این دقیقا همان چیزی است که دولت های قبل تر با آن مخالف بودند و طبعشان بیشتر به ریاست های مدام العمر سازگار بود حتی در زمینه پست ریاست جمهوری.

مخالفان این طرح افرادی چون آقای "ث" را به بهانه بالا بودن سطح علمی همچون پیراهن عثمان بالا می گیرند؛ این در حالی است که به ریاست طولانی مدت او (حدود 20 سال) در دانشگاه و سن بالای وی توجهی نمی شود و این عدم توجه حاصله اش نارضایتی دانشجویان از عملکرد رئیس دانشگاه خواهد بود.

خواجه سروری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مورد این تغییرات می گوید: تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها به دلیل کهولت سن خواهان کناره‌گیری از مسئولیت اجرایی خود بودند و تعدادی دیگر نیز تمایل داشتند بیشتر به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و آموزشی خود بپردازند.

در سیر این تحولات برخی روسای پیشین رضایت خود را از برکناری اعلام می کنند به طوری که سهراب پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در مراسم تودیع و معارفه روستا آزاد گفت: من یكی از ركورد داران كارهای اجرایی در كشور هستم، و 31 سال كار اجرایی مداوم داشتم و به اندازه كافی كار كرده‌ام و در سنی هستم كه نیاز به استراحت بیشتر دارم.

وی گفت: زمانی كه دكتر روستا آزاد را به عنوان معاون پژوهشی خود انتخاب كردم، به ایشان گفتم كه برای سمت ریاست دانشگاه بر روی او حساب باز كرده‌ام و خوشبختانه این پیشنهاد از سوی وزیر علوم نیز پذیرفته شد.

دانشجویان نیز در حمایت از این طرح در مصاحبه هایی آورده اند دانشگاه‌های كشور امروز به گردش نخبگان نیاز دارند و از وزارت علوم بابت تحقق این مسئله باید تشكر كرد.

عباس انسانی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت تغییر و تحولات رؤسای دانشگاه‌ها را اقدام مثبتی عنوان كرد و گفت: موهبت دیگر تغییر ریاست دانشگاه‌ها، تحقق گردش نخبگان است و باعث می‌شود كه مدیریت در انحصار افراد یا عده‌ای خاص باقی نماند و نخبگان به خصوص نخبگان جوان امكان حضور در مدیریت‌ها را داشته باشند.

محمدرضا كاشفی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ گفت: در این خصوص جا دارد از كامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل شجاعت در عملی كردن طرح گردش نخبگان و جوان‌گرایی رؤسای دانشگاه كشور تقدیر و تشكر كنم.


محمد افکانه دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: با روی كار آمدن دولت دهم رویكرد وزارت علوم در برخورد انقلابی با مسائل مرتبط با این حوزه و تعویض روسای دانشگاه هایی كه با اهداف و ارزش های انقلاب همخوانی ندارد، مورد حمایت جنبش دانشجویی است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com