وزیر بهداشت گفت: متاسفانه سازمان سنجش آموزش کشور بیش از تعدادی که از سوی وزارت بهداشت ظرفیت به این سازمان اعلام شده بود دانشجو به دانشگاههای علوم پزشکی معرفی کرده است که این مسئله مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است....
 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی امروز دوشنبه در حاشیه نشست معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی در جمع خبرنگاران در محل وزارت بهداشت اضافه کرد: این افزایش در دانشگاهها و در رشته های مختلف، متفاوت است و در عین حال با توجه به اینکه بودجه های فرهنگی و دانشجویی بر اساس تعداد دانشجو و محدود است، امکانات آموزشی نیز محدود است. همچنین آزمایشگاهها نیز ظرفیت خاصی دارند و یا مشکلاتی که برای خوابگاهها ایجاد شده است.

وی گفت: امسال که این تعداد دانشجو به دانشگاهها آمده اند اما باید برای سال آینده ترتیبی اتخاذ شود تا سازمان سنجش تنها  همان تعداد دانشجویی که وزارت بهداشت اعلام می کند را در دانشگاهها پذیرش کند. وزارت بهداشت هر ساله افزایش ظرفیتی را بر اساس نیاز کشور و امکانات دانشگاهها دارد بنابراین سازمان سنجش باید در این زمینه دقت کند چرا که اگر غیر از این باشد دانشگاههای علوم پزشکی نمی توانند خدمات آموزشی، دانشجویی و پژوهشی مناسبی به دانشجویان بدهند.

اجرای آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی بر عهده معاونت های آموزشی است

دستجردی درباره آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی گفت: این آیین نامه با همکاری دو معاونت آموزشی و دانشجویی انجام شده و در شورای سیاستگذاری نهایی شده است و باید به شورای معاونان ارائه شود که پیش بینی می شود ظرف یک ماه دیگر در شورای معاونان بحث شود.

وی اضافه کرد: دانشجویان گروه پزشکی با مردم سرو کار دارند و وضعیت آنها از نظر ظاهر، رفتار و اخلاق باید به طریقی باشد که اعتماد مردم را جلب کند. در این زمینه معاونت های دانشجویی دقت و نظارت جدی در انجام این آیین نامه داشته باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این آیین نامه روی پوشش و هم روی اخلاق و رفتار بحث شده است. این موضوع خیلی برای ما مهم است که چرا که اخلاق حرفه ای گروه پزشکی برای ما حرف اول را می زند و مسائل حضور دانشجویان هم در آن قید شده است. هم نکات مثبت و هم نکات منفی و بایدها و نبایدها در این آیین نامه آمده است.

وی گفت: این آیین نامه کامل و جامع است و بیش از 6 ماه دو معاونت دانشجویی و آموزشی روی آن کار کرده اند.

دستجردی یادآور شد: اجرای آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی بر عهده معاونت های آموزشی است و در سیستم نمره دهی به دانشجویان تاثیر دارد. پس از تصویب نهایی در شورای معاونان جزئیات آن به دانشجویان و دانشگاهها اعلام می شود.

افزایش وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی به 3 میلیارد و 700 میلیون تومان

وی در خصوص وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی گفت: این وام شهریه برای دانشجویان علوم پزشکی تا سال گذشته 700 میلیون تومان بود که پس از ارائه توضیحات معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری این مبلغ به 3 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش یافت.

وزیر بهداشت یادآور شد: این میزان وام شهریه برای دانشجویان علوم پزشکی و دانشجویان شعب بین الملل درنظر گرفته شده است و همه را پوشش می دهد.

آخرین وضعیت آزمون دستیاری و متخلفان

وی درباره آخرین وضعیت آزمون دستیاری و متخلفان گفت: از نظر ما آزمون دستیاری 88 کارش به پایان رسیده است و قبولی ها اعلام شده و کار خود را در دانشگاهها نیز آغاز کرده اند.

دستجردی درباره احکام متخلفان یادآور شد: آنهایی نیز که در دادگاه کارشان در حال بررسی است به جز دو مورد که حکم نهایی برای آنها صادر شده است، مابقی در حال پیگیری است. از نظر ما هم تعدادی متخلف بودند که به هیئت بدوی و هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون ها معرفی شدند و احکامی هم برای آنها صادر شده است که البته احکام بدوی به تجدید نظر رفته است که باید این احکام هم صادر شود که بتوانم آنها را اعلام کنم.

 وی در خصوص احکام دو نفر متخلف در دادگاه گفت: به نظر من بسیار کم بوده است و تنها چندین ماه زندان برای آنها درنظر گرفته اند و قبلاً هم اعلام کرده بودم که این میزان کم است و باید برخورد جدی تری صورت می گرفت اما دادگاه اعلام کرده که با رافت اسلامی برخورد کرده است.

وزیر بهداشت افزود: جدول زمانی آزمون دستیاری سال 89 نیز به زودی اعلام می شود اما حدود زمانی در همان حدود زمانی سال گذشته است.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com