بایرن مونیخ و آرسنال به دنبال صدرنشینی
بایرن مونیخ برای حفظ صدرنشینی در لیگ قهرمانان باید جبران شکست دیدار رفت برابر آرسنال را بکند و این تیم لندنی را از پیش رو بردارد.

با برگزاری 8 دیدار مرحله اول از دور برگشت رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به پایان خواهد رسید که در حساس‌ترین دیدار بایرن مونیخ باید برای جبران شکست خارج از خانه برابر آرسنال به میدان برود.

گروه E

بارسلونا – باته بوریسف

رم – لورکوزن

بارسلونا(Barcelona) برای قطعی کردن صعودش به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید در خانه از تیم نه چندان قدرتمند باته بوریسف(BATE Borisov) پذیرایی کند. شاگردان لوئیس انریکه(Luis Enrique) که همراه رئال مادرید(Real Madrid) در صدر جدول لالیگا قرار دارند و مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان محسوب می‌شوند می‌خواهند اولین تیم در تاریخ این رقابت‌ها باشند که توانسته از قهرمانی خود دفاع کرده باشد. بارسایی‌ها در بازی رفت با درخشش راکیتیچ(Ivan Rakitić) هافبک کروات خود توانستند با دو گل حریف خود را شکست دهند. هر دو گل آن‌ها را در آن دیدار راکیتیچ به ثمر رساند. همچنان لیونل مسی(Lionel Messi) غایب بزرگ بارسایی‌هاست که گفته می‌شود حتی به ال کلاسیکو نیز نخواهد رسید. بارسا با این پیروزی، صرف نظر از هر نتیجه‌ای که در بازی دیگر گروه اتفاق بیفتد، صعودش را به مرحله بعد قطعی کرده و در دو بازی بعدی باید برای سرگروه شدن تلاش کند. در ترکیب بارسلونا دنی آلوز(Dani Alves) با مصدومیت جزئی مواجه شده و ممکن است غایب بزرگ لوئیس انریکه در این دیدار باشد.

در دیگر دیدار گروه که اهمیت بسیار زیادی دارد رم(A.S. Roma) در المپیکو پذیرای بایرلورکوزن(Bayer 04 Leverkusen) است. رم که در این فصل نتایج پر فراز و نشیبی کسب کرده با دو تساوی و دو امتیاز در رده چهارم گروه یعنی حتی پایین‌تر از باته بوریسف قرار گرفته و این در حالی است که لورکوزن با 4 امتیاز بعد از بارسلونا در رده دوم است. دیدار رفت این دو تیم یکی از زیباترین دیدارهای لیگ قهرمانان بود چرا که 8 گل رد و بدل شد و دو تیم به تساوی 4 بر 4 رضایت دادند در حالی که رم تا دقایق پایانی با نتیجه 4 بر 2 از حریف خود پیش بود، در عرض دو دقیقه دو گل دریافت کرد تا دو تیم امتیازها را تقسیم کرده باشند. رمی‌ها این هفته با شکستی که برابر اینتر(Inter Milan) متحمل شد، صدر جدول سری A را از دست دادند و با روحیه بد باید به مصاف لورکوزن بروند.

گروه F

بایرن مونیخ – آرسنال

المپیاکوس – دیناموزاگرب

یکی از حساس‌ترین دیدارهای چهارشنبه شب لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه آلیانس آره‌نا برگزار می‌شود چرا که بایرن مونیخ(Bayern Munich) یکی از مدعیان جدی قهرمانی برای جبران شکست خارج از خانه برابر آرسنال(Arsenal) برابر این تیم لندنی به میدان خواهد رفت. بایرنی‌ها تا قبل از دیدار رفت برابر آرسنال هیچ شکستی نداشتند ولی هوشیاری شاگردان ونگر(Arsène Wenger) و تاکتیک‌های او بر تاکتیک‌های پپ گواردیولا(Pep Guardiola) غلبه کرد تا آرسنال با دو گل ژیرو(Olivier Giroud) و اوزیل(Mesut Özil) بایرن را از پیش رو بردارد و 2 بر صفر شکست دهد.

بایرن دو سال قبل نیز در آلیانس آره‌نا برابر آرسنال به میدان رفت و توانست تیم ونگر را از پیش رو بردارد. آن‌ها دو سال پیش همچنین در حالی که در اولدترافورد برابر منچستر(Manchester United) به تساوی رسیده بود، توانست تیم مویس(David Moyes) را با نتیجه 3 بر یک شکست دهد تا بایرنی‌ها معمولا نتایج خوب‌شان برابر تیم‌های انگلیسی ادامه داشته باشد.

در ترکیب بایرن همچنان خاوی مارتینز(Javi Martínez) اسپانیایی مصدوم است. ریبری(Franck Ribéry) نیز مدت‌هاست دوران نقاهت را سپری می‌کند ولی جانشین او یعنی داگلاس کاستا(Douglas Costa) آنقدر خوب بازی کرده که حتی اگر ریبری به فوتبال برگردد نیز بعید است به ترکیب ثابت بایرن برسد.

آرسنالی‌ها در طرف مقابل با پیروزی که برابر استوک(Stoke City) در این هفته کسب کردند موقعیت‌شان را در صدر جدول همراه منچستر حفظ کردند. آن‌ها مدت‌هاست در لیگ قهرمانان در گروه خود دوم می‌شوند و در مرحله یک هشتم با حریف سرسختی مواجه می‌شوند. باید دید امسال نیز این سناریو برای ونگر و توپچی‌های لندن هم تکرار می‌شود.

در دیگر دیدار این گروه المپیاکوس(Olympiacos) و دیناموزاگرب(Dinamo Zagreb) نیز در حالی برابر هم به میدان می‌روند که تیم کروات با 6 امتیاز مدعی صعود است و نتایج خوبی کسب کرده که از جمله شکست آرسنال بوده و نشان داده این تیم به چیزی کمتر از صعود فکر نمی‌کند. در صورتی که المپیاکوس بتواند این دیدار خانگی را با برد پشت سر بگذارد و در دیدار بایرن و آرسنال نیز برنده نداشته باشد و مساوی شود، این تیم یونانی حتی به صدر جدول گروه نیز می‌رسد.

گروه G

چلسی – دیناموکیف

مکابی – پورتو

شاگردان آقای خاص هیچ وقت تا این اندازه به کسب برد تشنه نبودند. آن‌ها در دیداری که حتما باید پیروز شوند، باید برابر دیناموکیف اوکراین(Dynamo Kyiv) به میدان بروند. اوضاع در تیم آبی‌پوش لندن به هیچ وجه به خوبی پیش نمی‌رود و هر روز اخبار بدی از این تیم به گوش می‌رسد که آخرین آن صحبت یکی از بازیکنان ستاره این تیم که گفته می‌شود ماتیچ(Nemanja Matić) بوده، بسیار حاشیه‌ساز شده. او عنوان کرده دوست دارد آنقدر چلسی ببازد که مورینیو(Mourinho) اخراج شود چرا که اوبی میکل() نیجریه‌ای تبدیل به بازیکن ثابت چلسی شده است.

بازی رفت دو تیم در کیف در حالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که چلسی(Chelsea) دو بار دیرک دروازه حریف را به لرزه درآورد. هازارد(Eden Hazard) و ویلیان(Willian) بدشانس بودند که توپ‌هایشان وارد دروازه نشد و البته یک پنالتی واضح نیز روی فابرگاس(Cesc Fàbregas) گرفته نشد تا دو تیم به تساوی برسند. شکست چلسی برابر لیورپول(Liverpool)، مورینیو را به اخراج نزدیک کرد و آبراموویچ(Roman Abramovich) در فصل‌الخطابی که با مورینیو داشته است به او اعلام کرده تنها دو بازی برای نجات چلسی فرصت دارد. تیبو کورتوا(Thibaut Courtois) همراه برانیسلاو ایوانوویچ(Branislav Ivanović) دو غایب بزرگ چلسی در این دیدار است که نمی‌تواند آبی‌پوشان لندنی را همراهی کند.

در دیگر دیدار این گروه پورتو(Porto) صدرنشین که با دو برد و یک تساوی توانست در صدر جدول گروه قرار گیرد، باید برابر مکابی(Maccabi Tel Aviv) به میدان برود که هر سه دیدار خود را در این گروه با شکست به پایان رسانده است. پورتو در صورت پیروزی در این دیدار تقریبا صعودش را به مرحله بعد قطعی خواهد کرد.

گروه H

لیون – زنیت

خنت – والنسیا

یکی از بی‌هیجان‌ترین گروه‌های این فصل لیگ قهرمانان که تقریبا سرنوشت صعود آن نیز مشخص شده گروه آخر است جایی که زنیت روسیه(Zenit Saint Petersburg) تنها تیم این فصل لیگ قهرمانان بوده که هر سه بازی خودش را با برد پشت سر گذاشته است و در صورتی که بتواند در فرانسه برابر لیون(Lyon) به پیروزی برسد، صعودش را به عنوان تیم نخست گروه به مرحله بعد قطعی خواهد کرد.

در طرف مقابل لیون اصلا نتایج خوبی در این فصل کسب نکرده و با کسب تنها یک امتیاز قعرنشین گروه محسوب می‌شود و در صورتی که به پیروزی نرسد باید وداع زودهنگامی با لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد.

دیگر دیدار این گروه که در بلژیک برگزار می‌شود، خنت(Gent) باید برابر والنسیا(Valencia) به میدان برود. این دیدار نیز مصاف دارا و ندار است. والنسیا 6 امتیازی که تنها باختش برابر زنیت بوده، باید برابر تیم یک امتیازی خنت به میدان برود.

والنسیا نیز در صورت پیروزی در این دیدار صعودش به مرحله بعد را قطعی می‌کند و دو بازی آخر یکی از بی‌هیجان‌ترین گروه‌های لیگ قهرمانان کاملا تشریفاتی خواهد شد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir