بیوگرافی مریل استریپ + عکس های وی در جوانی
امروز زادروز مریل استریپ هنرمند امریکایی, و یکی از پر افتخار ترین بازیگران زن هالیوود می باشد

مریل استریپ, پرافتخارترین بازیگر زن هالیوود

مریل استریپ در آغاز راه ...

مریل استریپ در سال 1949 در سن سباستین امریکا دیده به جهان گشود. امروز روز تولد اوست. مریل استریپ سه مرتبه برنده جایزه اسکار شده‌است. مریل استریپ ابتدا بخاطر علاقه ای که در دوران کودکی و نوجوانی به خوانندگی در اپرا داشت در این زمینه پا به دنیای هنر گذاشت ولی بعدها در دوران جوانی به بازیگری گرایش پیدا کرد و برای موفقیت در این راه به تحصیل در رشته هنر های نمایشی در کالج هنر ((واسار)) پرداخت و بعد از مدتی هم از دانشگاه ((یل)) در شاخه درام فارغ التحصیل شد,اولین حضور او بر پرده سینما هم برمیگردد به نقش آفرینی در فیلم شاخص و موفق ((جولیا))در کنار بزرگانی چون جیسون روباردز و جین فوندا.فیلم ((شکارچی گوزن)) فیلم بعدی او در کنار ستاره مشهور سینما روبرت دنیرو بود که با اولین نامزدی اسکار زندگی او همراه بود و نامش را پیش از پیش بر سر زبانها انداخت.

مریل استریپ اسکار, مریل استریپ جوایز اسکار, عکس مریل استریپ در جوانی
عکس مریل استریپ در جوانی

مریل استریپ رکوردار تعدا دفعات نامزد شدن در اسکار

استریپ پس از کاترین هپبورن (با چهار اسکار)، مشترکاً با اینگرید برگمن، جک نیکلسون، والتر برنان و دانیل دی-لوئیس (هر کدام با سه جایزه)، جزء رکوردداران بردن اسکاربازیگری است. وی همچنین با ۲۱ نامزدی اسکار (۳ بار برنده شده) و ۲۸ نامزدی جایزه گلدن گلوب (۸ بار برنده شده) از نظر تعداد نامزدی این جایزه‌ها در میان تمام بازیگران دارای رکورد است.  

 مریل استریپ اسکار, مریل استریپ جوایز اسکار, عکس مریل استریپ در جوانی
مریل استریپ در جوانی

مریل استریپ پر افتخار ترین بازیگر زن

البته او در زمینه تئاتر و تلویزیون هم فعال بوده و با نامزدی در جوایز تونی (تئاتر)و امی(تلویزیون) استعداد همه جانبه خود را در زمینه هنر به رخ کشیده است, در حال حاضر از مریل استریپ به عنوان پر افتخارترین و ارزشمندترین بازیگر زن زنده هالیوود نام میبرند .

مریل استریپ در شصت و ششمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به عنوان رئیس هیئت بین‌المللی داوران برگزیده شد. وی دربارهٔ سمت خود به عنوان رئیس هیئت داوران گفت:
«من تاکنون چنین نقشی نداشته‌ام، اما خود را برای آن آماده کرده‌ام و اگرچه ریاست هیئت داوران را تاکنون بر عهده نداشته‌ام، اما رئیس برخی موسسات دیگر بوده‌ام.»


نکاتی که احتمالا در مورد مریل استریپ نمی دانستید:

  • او ((بهترین بازیگر زن سینمای مدرن)) لقب گرفته است.

  • مریل استریپ رکورددار نامزدی در جوایز اسکار وگلدن گلوب میباشد,او در مجموع 16 بار نامزد اسکار(دوبار هم آن را دریافت کرده)و 26 بارنامزد گلن گلوب(7بار هم دریافت آن!)بوده است.

  • او تقریبا در تمامی فستیوال ها و جشنواره های مهم سینمایی و تلویزیونی نامزد دریافت جایزه بوده,خانم مریل استریپ حتی در جشنواره های مهم دیگری اعم از تونی(تئاتر)و جوایز امی(تلویزیون)و حتی گرمی!(موسیقی) هم نامزد دریافت جایزه بوده و از حیث تنوع نامزدی و دریافت جایزه در فستیوال های محتلف هم جزو افراد رکوردار تاریخ به شمار می آید.

  • او را مورد احترام ترین بازیگر زن سینما هم میدانند,خانم استریپ با حدود 40 سال سابقه هنری و حضور در تمامی جشنواره های سینمایی مهم سال هرگز دچار هیچ گونه حاشیه مهمی نشده و همواره مورد احترام همه اهالی سینما بوده است.

مریل استریپ و همسرش

او در سال 1978 با یک مجسمه ساز آمریکایی ازدواج کرد و این ازدواج تاکنون هم پایدار باقی مانده است,البته او قبلا هم در همان سال تا پای ازدواج با آقای جان کزل(همبازی او در فیلم شکارچی گوزن که از 7 سال قبل با مریل استریپ نامزد بود) هم پیش رفت ولی جان کزل در همان سال به علت ابتلا به سرطان استخوان در گذشت.

مریل استریپ اسکار, مریل استریپ جوایز اسکار, عکس مریل استریپ در جوانی
عکس های مریل استریپ در جوانی

 بعد از همکاری دونفره با جان کسل در فیلم شکارچی گوزن تا آخرین لحظه از مرگ جان کسل درکنارش بود و از او پرستاری میکرد.او در همان سال با دان گامر(که پدر 4 فرزند اوست) ازدواج کرد.

او هر چهار فرزند خود را در خانه بدون کمک مستقیم هیچ پرستاری و مسقیما در خانه بزرگ کرده است.

مریل استریپ در دوران کودکی و نوجوانی

او ریشه آلمانی انگلیسی  ایرلندی سوییسی  ولزی هلندی دارد ولی در واقع خانواده پدری او چند نسل قبل از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بودند,گفته میشود او نسبت فامیلی دوری هم با ویلیام پن موسس ایالت پنسیلوانیا داردو یکی دیگر از اجداد او هم قبلا شهردار بوده است.

پدر او در کار دارو بوده است و مادرش هم قبل از اینکه خانه دار شود بازیگر تبلیغات تجاری و بازرگانی بوده است,پدرش به نواختن پیانو  ومادرش هم به خوانندگی علاقه شدیدی داشتند و این علاقه به موسیقی را به مریل هم منتقل کرده بودند,مادر او در سال 2001 وپدرش هم در سال 2004 جان سپردند.

قبل از اینکه حتی وارد دنیای تلویزیون وسینما بود,یعنی هنگامی که دانشجوی دانشگاه یل بود در بیش از 40 تئاتر بازی کرده بود.

مریل استریپ اسکار, مریل استریپ جوایز اسکار, عکس مریل استریپ در جوانی
مریل استریپ

دو حادثه خشونت بار که مسیر زندگی مریل استریپ را دگرگون ساخت

«مریل استریپ» ستاره مشهور هالیوود می گوید دوبار در زندگیش با چنان خشونت غریبی روبرو شد که او را دگرگون کرد. خانم «استریپ» این سخن را در جلسه کمیسیون حفاظت از روزنامه نگاران ، در بیست و هفتمین دوره اعطای جوایز بین المللی آزادی بیان در نیویورک بیان کرد.

هنرپیشه برنده جایزه اسکار در سخنرانی خود گفت با اشاره به افشاگری های اخیر بخصوص درباره مزاحمت های جنسی،‌ گفت گاهی ترور فیزیکی و شخصیتی علیه بازیگران روی می دهد. وی گفت من چیزی از ترور واقعی می دانم. «مریل استریپ» از دو ماجرا به خلاصه نام برد که او را با «خشونتی غریب» مواجه کرد. به گفته او در یکی از این رویداد ها مورد حمله قرار گرفت و «خود را به مردن زد تا ضربه هائی که می خورد، پایان بگیرد. «استریپ» حادثه دیگر را اشاره کرد که در آن فرد دیگری هدف حمله بود. اما او که شاهد ماجرا بود به سمت مهاجم حمله کرد که او گریخت.

پس از شرح دادن این ماجراها بود که «استریپ»گفت این تجربه ها او را به کلی دگرگون کرد. او شرح بیشتری از ماجراها نداد و فقط گفت که «شر» خواننده هم شاهد ماجرای دوم بوده است.


بیشتر بدانید : درباره «مریل استریپ» ملکه اسکار بیشتر بدانیم + تصاویر

بیشتر بدانید : 10 نقش به‌یادماندنی مریل استریپ بازیگر برنده اسکار 2012 (+عکس)

بیشتر بدانید : 6 دلیل برای اینکه مریل استریپ را دوست داشته باشیم!!

بیشتر بدانید : رتبه بندی فیلم های مریل استریپ از بدترین تا بهترین!

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ