این سوالی است كه بیشتر پدر و مادرها دست‌كم یك بار در مواجهه با سوال‌های كودكانشان از خود پرسیده‌اند ، اگر می خواهيد راه حلی برای اين سوال بيابيد ؛ با ما همراه شويد..
 

بابا نشست كنار تخت دخترش تا قصه همیشگی شب‌هنگام را تعریف كند. قصه او اما این بار نه‌آهو داشت، نه جوجه، نه گرگ داشت، نه بره. شخصیت‌های قصه بابا این بار آدم بودند؛ آدم‌هایی كه نه زن بودند و نه مرد. دختر پرسید: چرا آدم‌های قصه‌ات هیچ كس نیستند؟! و بابا به خودش نهیب زد: نكند چشم و گوش دخترم باز شده باشد!

«كودكان چقدر حق دارند درباره مسائل جنسی بدانند؟» این سوالی است كه بیشتر پدر و مادرها دست‌كم یك بار در مواجهه با سوال‌های كودكانشان از خود پرسیده‌اند و نكته تاسف‌آور اینجاست كه جواب خیلی از آنها به این سوال یك جمله كوتاه و دردسرساز است: «فعلا قدغن!»
 

گاهی وقت‌ها، وحشت ما از خط قرمز‌های شرعی و عرفی آنقدر زیاد است كه نه‌تنها ترجیح می‌دهیم هرگز به حوالی آنها نزدیك نشویم؛ بلكه حتی محافظه‌كاری را به حدی می‌رسانیم كه از شرع و عرف هم پیشی می‌گیریم و سختگیرانه‌تر از آنها عمل می‌كنیم.

 


یكی از این خط قرمزها، مسائل جنسی و آموزش آنها به كودكان است كه در صورت بی‌توجهی والدین، ممكن است آنها و فرزندانشان را در آینده با مشكلات جدی مواجه كند.
 

چه وقت؟:

دكتر رسول روشن، روان‌شناس كلینیك خانواده و سلامت جنسی در گفتگو با خبرنگار‌جام‌جم تاكید می‌كند: غریزه جنسی به عنوان یكی از غرایز طبیعی بشر نیاز به تربیت شدن و پرورش دارد و قابل چشم‌پوشی نیست.

به گفته روان‌شناسان، بهترین زمان برای توضیح درباره مسائل جنسی زمانی است كه كودكان اولین سوال‌های خویش را در این باره مطرح می‌كنند، با این حال بهتر است این پاسخ‌ها در قالبی غیرمستقیم و كمتر با پرداختن به همه جزییات مطرح شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، زمان آغاز آموزش‌های جنسی به كودكان را مربوط به سنی خاص نمی‌داند و معتقد است: تنها تفاوت این نیاز با نیاز‌های دیگر، شیوه متفاوت آموزش آن است.

وی درباره شیوه متفاوت آموزش مسائل جنسی به كودكان توضیح می‌دهد: اولین قدم برای آشنا كردن كودكان با مسائل جنسی، آموزش چگونگی برقراری ارتباط عاطفی به آنهاست.

رابطه عاطفی مطلوب و كافی با مادر، آموزش دوست داشتن و دوست داشته شدن و بخصوص یاد‌دادن نحوه صحیح ابراز عواطف به كودكان، همگی بخشی از آموزش‌هایی هستند كه می‌تواند كودكان را برای مواجهه با مسائل جنسی در آینده آماده كند. درمانگر كلینیك سلامت جنسی و خانواده، با تاكید بر غیرمستقیم بودن آموزش‌ها به كودكان در این حوزه مثال می‌زند: از حدود 6 سالگی كه كودكان به تفاوت‌های جنسی خود با همسالان پی می‌برند، می‌توان برای پاسخگویی به كنجكاوی‌های آنان از روایت داستان‌هایی با اشاره به مضمون هویت جنسی استفاده كرد.

حیطه سنی 6 تا 12 سال، زمانی است كه به گفته این روانشناس، كودك در آن، دوران نهفتگی جنسی را طی می‌كند و والدین می‌توانند از این فرصت برای آموزش ارزش‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی بین دو جنس مخالف استفاده كنند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، كودكانی نیز وجود دارند كه زودتر از موعد مقرر، كنجكاوی‌های جنسی را آغاز می‌كنند كه در این صورت والدین باید درباره آنان با روانشناس مشورت كنند تا با روش‌هایی از قبیل بازی‌درمانی و.... از ایجاد پیامد‌هایی منفی در آینده جلوگیری كنند.
 

چرا باید بدانند؟:

روشن با اشاره به این كه در كشورمان آگاه‌سازی كودكان نسبت به هویت جنسی بسیار محدود است و كودكان تنها در قالب جشن‌های شرعی مانند جشن تكلیف و... تا حدی با این مقوله آشنا می‌شوند، می‌گوید: ناآگاهی در زمینه مسائل جنسی و نفی مطلق آن، كودكان را كنجكاوتر می‌كند و ممكن است آنان را به برقراری رابطه زودهنگام با جنس مخالف تحریك كند.

از سوی دیگر ناآگاهی كودكان در این زمینه گاه به سوءاستفاده جنسی بزرگسالان از آنان منجر می‌شود و در مواردی آنان را به سوی دوگانگی جنسی در بلوغ سوق می‌دهد.

اما مهمترین نكته‌ای كه درمانگر كلینیك سلامت جنسی و خانواده را به تاكید بر آموزش‌های حساب شده جنسی به كودكان وامی‌دارد، رضایت آنان از زندگی زناشویی‌ در بزرگسالی است.

روشن این باور را با یك سوال مطرح می‌كند و می‌پرسد: «چطور فرزندانمان را از دانستن درباره یكی از غرایز طبیعی بشر محروم می‌كنیم و آن را امری ممنوع و قبیح جلوه می‌دهیم؛ اما در بزرگسالی از آنان انتظار داریم پس از ازدواج، روابط زناشویی موفق داشته باشند؟»
 
 
گردآوری:گروه سبك زندگی سيمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:www.irshafa.ir
 
 
مطالب پيشنهادی:
 كودكان و نوجوانان چرا دروغ می‌گویند
 چراهای كودكم درباره مسائل جنسی
 پول‌توجيبی چقدر ‌و چه‌ موقع؟
 بچه‌ها از چه سنی بايد در اتاق خودشان بخوابند؟
 کسی نفهمه، من ... دارم!