15 عادت بدی که پول تان را به هدر می دهد
عادات زیر از جمله مهم ترین مواردی است که موجب از دست رفتن پول شما می شود. بسیاری از این عادت ها به صورت پنهان عمل می کنند و منابع مالی شما را بی آنکه متوجه باشید به هدر می دهند. ماه های ابتدایی سال جدید بهترین زمان برای توقف این اقدامات نامناسب است. پس دست به کار شوید!

این عادات پول شما را هدر می دهند

موفقیت مالی به برنامه ریزی، تلاش، پس انداز و سرمایه گذاری نیاز دارد. اما تمامی این اقدامات، بدون توجه ویژه به هزینه ها و کوشش برای کاستن از آنها بی فایده است. اگر عادات هزینه ای نادرست خود را ترک نکنید و همچنان اصرار داشته باشید که با کمترین بهانه منابع مالی را هدر دهید، مطمئنا در نهایت موفقیت چندانی به دست نخواهیدآورد.
عادات زیر از جمله مهم ترین مواردی است که موجب از دست رفتن پول شما می شود. بسیاری از این عادت ها به صورت پنهان عمل می کنند و منابع مالی شما را بی آنکه متوجه باشید به هدر می دهند. ماه های ابتدایی سال جدید بهترین زمان برای توقف این اقدامات نامناسب است. پس دست به کار شوید!

 

اعتیاد به گوشی هوشمند

کاربرد وسیع گوشی های هوشمند در جهان امروز و وابسته شدن هر چه بیشتر افراد به امکانات و اپلیکیشن ها باعث می شود که زندگی معاصر را نتوان بدون ابزارهای هوشمند تجسم کرد. اما برخلاف انتظار، استفاده از این وسائل چندان بدون هزینه هم نیستند. درست است که گوشی های هوشمند با ارائه امکانات متنوع سبب کاهش بسیاری از هزینه ها می شوند، اما در عین حال استفاده نامناسب از آنها و اعتیاد به کاربرد دائمی این ابزارها می تواند سبب هزینه های بسیاری شود که خرید مداوم اینترنت بدون نیاز واقعی از جمله آنها است.

 

بی توجهی به وام ها و بدهی ها

خوش حسابی یکی از رموز موفقیت مالی است. زمانی که شما نسبت به حساب های بانکی، وام ها و بدهی های خود بی تفاوت باشید، جرائم و هزینه های مرتبط با دیرکرد آرام آرام منابع شما را تحلیل خواهندبرد. توجه داشته باشید که خوش حسابی می تواند مانع هدر رفتن پول شما شود و با جلب اعتماد طرف مقابل، امکان برخورداری از منابع تازه را نیز فراهم سازد.

 

عادات نامناسب تغذیه

همه ما از اهمیت تغذیه مناسب برای دستیابی به انرژی کافی و سلامتی آگاه هستیم. اما آنچه نسبت به آن کمتر توجه می کنیم این است که عادات غذایی نامطلوب به منابع ما نیز فشار می آورند. به طور مثال، اگر خانواده ای چهارنفره عادت به خرید غذا داشت باشند، مرتبا در وعده های غذایی خود از نوشیدنی هایی مانند نوشابه استفاده کنند، رستوران ها محل اصلی رفت و آمدشان باشد، آنگاه در انتهای هر ماه بخش عمده ای از درآمد خود را صرف تغذیه خواهندکرد. در حالی که با خرید محصولات تازه و پخت غذا در منزل، امکان صرفه جویی به میزان زیادی فراهم خواهدآمد.
اگر نسبت به این مساله تردید دارید، هزینه های نامطلوب غذایی را در طول یک ماه فهرست کنید و آنگاه با حذف آنها، نسبت به اهمت این اصلاح رویه آگاه شوید. البته سلامتی شما نیز با چنین تصمیمی به صورت بارونکردنی ارتقا پیدا خواهدکرد.

 

خرید اقساطی خودرو

شرکت های لیزینگ امکاناتی را فراهم می سازند تا خریداران بتوانند با پرداخت میزان محدودی پول، صاحب خودروی مورد نیاز خود شوند. این گزینه ها تا حدود زیادی وسوسه کننده است، چرا که افراد می توانند با تکیه بر مقدار قابل پرداخت پول، اقدام به خرید خودرو نمایند. در عین حال، خریداران گاه از هزینه های فوق العاده زیاد ناشی از خرید خودرو به صورت اقساطی غفلت می کنند. شرکت های ارائه دهنده خدمات لیزینگ برای تامین هزینه ها و منفعت بیشتر، درصد قابل توجهی سود به هزینه خرید خودرو اضافه می کنند؛ به طوری که خریداران در برخی موارد خودروی مورد نظر را بیش از 50 درصد گران تر می خرند.
 از این رو، اگر خودروی مناسبی دارید و صرفا برای تنوع یا انگیزه های مشابه قصد خرید قسطی خودرو دارید، بهتر است از این کار صرفنظر کنید. شما می توانید در طول یک تا دو سال، میزان مشخصی از پول را پس انداز نموده و آنگاه خودروی مطلوب تان را به صورت نقدی خرید کنید. با این کار، نه تنها از هزینه های گزاف خرید لیزینگی رهایی می یابید، بلکه در مجموع خریدی مطلوب تر را نیز تجربه خواهیدکرد.

 

پرداخت پول برای ورزش

ورزش کردن در باشگاه ها و سالن های مجهز بدون شک گزینه ای مطلوب است. اما باید دید میزان این مطلوبیت در مقایسه با پول پرداخت شده چه میزان است. بسیاری افراد سالانه چند میلیون تومان صرف ثبت نام در باشگاه بدنسازی و یادیگر مراکز ورزشی می کنند، در حالی که می توانند با صرف نظر کردن از هزینه بیهود با ساده ترین امکانات نتایج مشابهی به دست آورند. به طور مثال، دویدن نیازی به خرید تردمیل یا استفاده از امکانات باشگاهی ندارد.
 ساخت عضلاتی نیرومند نیز به هیچ عنوان به مبلغ پرداخت شده برای ثبت نام در مراکز بدنسازی وابسته نیست. بسیاری از چهره های مشهور ورزشی، از ساده ترین امکانات برای موفقیت استفاده کرده اند؛ در نتیجه شما نیز می توانید با استفاده از امکانات موجود در پارک ها یا خرید چند ابزار ساده ورزشی، بهترین سطح سلامت و آمادگی جسمانی را به دست آورید.

 

خرید و فروش با چک

استفاده از چک های بانکی یکی از روش های اصلی در بازارهای ایران و جهان است. اما این بازار مالی در کنار تمام مزایای خود، می تواند موجب ضرر و زیان و اتلاف پول شما شود. اگر بدون آنکه فردی را بشناسید از او چک قبول کنید، خود را به دردسر خواهید انداخت. پاس نشدن یک چک چند میلیونی ساده می تواند تراز مالی شما را به هم بزند و ناچار شوید برای جبران آن، از وام های بانکی و یا دیگر روش های تامین مالی استفاده کنید. روش هایی که با درصد سود خود موجب اتلاف منابع خواهندشد. از این رو بهتر است تا حد امکان از دریافت و پرداخت چک خودداری کنید و در صورت پذیرش، براساس اعتماد کامل نسبت به طرف مقابل  عمل نمایید.

 

بی توجهی به بیمه سلامت

مردان و زنان جوان اغلب تصور می کنند که جسم آنها آسیب ناپذیر است و هرگز ناچار نخواهند بود برای تامین سلامت پولی بپردازند؛ چرا که به صورت دائمی از آن برخوردارند. این باور عمومی در کنار آنکه موجب روحیه بالای جوانان می شود، بی اندازه خطرناک است. چرا که از یک سو آسیب های جسمانی سن و سال نمی شناسد و از سوی دیگر با بالاتر رفتن سن، ریسک بیماری و از دست رفتن سلامتی بیشتر می شود.
حال اگر فرد در طول زندگی خود نسبت به بیمه سلامت بی تفاوت بوده باشد، ناچار است در زمان مواجه شدن با گرفتاری اقدام به قرض گرفتن پول کند و این امر منابع مالی او را، که با کار و تلاش بسیار به دست آمده، به سادگی از بین خواهدبرد. به همین جهت بهتر است در اولین فرصت با پرداخت مبلغی بسیار اندک، آینده خود را تامین نمایید. اگر شغل ثابتی ندارید، می توانید از امکان بیمه سلامت همگانی که توسط دولت ارائه می شود استفاده کنید.

 

ناهماهنگی مالی میان همسران

زندگی مشترک نیازمند تفاهم و هماهنگی است. اما تفاهم به زمینه های عاطفی محدود نمی شود و موفقیت یک زوج به تفاهم مالی میان آنها نیز بستگی دارد. اگر زن و مرد الگوهای هزینه ای متفاوتی داشته باشند و برداشت آنها از آینده به صورت اساس از یکدیگر دور باشد، نیرو و تلاش صورت گرفته به هدر خواهدرفت و موفقیت مالی به تاخیر می افتد.
 به همین جهت، بهتر است در طول یک هفته یا دست کم در طول یک ماه، زمانی مشخص را به گفت و گو درباره مسائل مالی بپردازید. سعی کنید اهداف خود را با یکدیگر در میان گذشته و آنها را با هم هم جهت سازید. به علاوه درباره میزان درآمد و هزینه های هر ماه نیز به دقت گفت و گو کنید و برنامه ای جامع و مشترک را طراحی نمایید. تاثیر این هماهنگی بر موفقیت مالی شما و ممانعت از اتلاف پول ظرف چند ماه باعث شگفتی شما خواهدشد.

 

مصرف سیگار

سالانه میلیون ها نخ سیگار در کشور ما استفاده می شود. این عادت ناپسند عامل مرگ و میرهای بسیاری است و سلامت افراد را به شدت تهدید می کند. اما در کنار زیان های سلامتی، سیگار عامل از دست رفتن مقدار قابل توجهی پول است. اگر میزان پول صرف شده برای سیگار را در طول یک ماه محاسبه کنید، هدررفتن پول شما را شگفت زده خواهدکرد. تصور کنید اگر این پول را صرف آموزش یا سرمایه گذاری کرده بودید، چه میزان در موفقیت شما موثر واقع می شد. به همین جهت، بهتر است در اولین فرصت عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارید. البته ترک سیگار فرآیندی دشوار و زمان بر است که به اراده و تلاش نیاز دارد. بهتر است در این زمینه از مشاوره افراد متخصص نیز بهره بگیرید.

 

خرید لباس غیر ضروری

یکی از تفریحات رایج در ایران و جهان خرید لباس و سایر اقلام پوشیدنی است. شاید شما از وضعیت مالی مناسبی برخوردار باشید و تصور کنید که لباس خریدن آسیب چندانی به منابع شما وارد نخواهدآورد. اما این تصور از پایه نادرست است. اگر بدون آنکه نیاز داشته باشید اقدام به خرید لباس کنید، منابع مالی شما به هدر خواهندرفت. ده ها لباس بدون استفاده خواهندماند و پولی که سرمایه گذاری آن باعث رشد شما می شود، در کمد شما حبس می شود.
برای توقف این عادت، ابتدا تمام لباس ها و محصولات پوشیدنی خود را فهرست کنید. مواردی که قابل استفاده هستند را نگاه داشته و مابقی را برای اهدا به خیریه و مصارف مشابه کنار بگذارید. پس از این گام، می توانید نیازهای خود را به دقت ارزیابی کرده و اقدام به خرید کنید.اگر به دنبال بهترین و ارزان ترین خرید هستید، سعی کنید با خرید مخالف فصل لباس تهیه کنید. این کار صرفه جویی قابل توجهی را ایجاد خواهدکرد.

 

خرید احساسی

پیرامون ما پر است از تبلیغات و محرک هایی که همگی می خواهند برای خرید محصولی خاص ما را متقاعد کنند. در این تبلیغات از روش های متنوع روان شناختی برای ایجاد انگیزه خرید در مخاطب استفاده می شود. حال اگر فردی نسبت به نیت اصلی بنگاه های تجاری ناآگاه باشد، به سادگی روان خود را در اختیار تبلیغات محیطی و مجازی قرار خواهدداد. به ناگاه می بیند کالایی را بی آنکه بخواهد خریداری کرده است. داشتن بودجه خرید و برنامه ریزی هفتگی و ماهانه برای تامین نیازها می تواند از این گونه دام های خرید جلوگیری نموده و منانع هدر رفتن پول شما شود.

 

بی توجهی به هزینه های نادیدنی

هزینه های نادیدنی؟! آیا چنین چیزی ممکن است؟ بله. ممکن است! در زندگی اغلب ما هزینه های پنهانی وجود دارند که به صورت ماهانه به بودجه فشار وارد می آورند، بی آنکه حتی متوجه آنها شویم. به طور مثال، قبوض ماهانه، هزینه های ایاب و ذهاب درون شهری و خرید اینترنت موبایل، از آن دست هزینه هایی هستند که بدون ثبت دقیق تمام پول های صرف شده و بودجه چندان به چشم نمی آیند. اما پس از رصدکردن آنها در طول یک ماه از مقدار پول صرف شده تعجب خواهیدکرد. سعی کنید در اولین فرصت فهرستی از تمام هزینه های آشکار و پنهان خود تهیه کنید و دقت داشته باشید که هیچ پولی را بدون آگاهی از مورد هزینه ای آن نپردازید. با این کار می توانید نشتی های بودجه را شناسایی کرده و مانع اتلاف پول خود شوید.

 

پرداخت حق عضویت

امروزه بسیاری از مجلات، مراکز فرهنگی و وب سایت ها برای ارائه خدمات خود شرایطی را برای عضویت مطرح نموده و با آب و تاب شما را به خرید این گزینه ها تشویق می کنند. تسلیم شدن در برابر این گونه وسوسه ها نیز از جمله موارد اتلاف پول است. ممکن است شما به صورت موردی نیاز به خدمات یک وب سایت داشته باشید و یا بخواهید مجله ای خاص را بخوانید. اما اگر مبلغی را برای دوره های شش ماهه یا یک ساله پرداخت کنید، آنگاه ناچار خواهید بود برای هدرنرفتن پول خود، به هر حال این مبلغ را مصرف کنید. این صورتی آشکار از دور ریختن پول است. توصیه ما نیز همان کلید همیشگی است؛ نیاز خود را شناسایی کنید و تنها همان یک نیاز را برطرف سازید!

 

خرید اقلام لوکس و گران قیمت

به راستی آیفون تازه به بازار آمده با آیفون یک مدل قدیمی تر شما چه تفاوتی می کند؟ ارزش دارد چند میلیون تومان را صرف خرید آن کنید؟ البته که نه! به هر میزان که در کار خود موفق بوده و درآمد سرشاری داشته باشید، باز هم اتلاف پول قابل توجیه نیست. اگر وسایل شخصی و زندگی شما از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند، هرگز برای چشم و هم چشمی و یا رقابت بیهوده با دیگران پول خود را دور نریزید. سعی کنید این مبالغ را پس اندازکنید و یا سرمایه گذاری نمایید. حتی می توانید مبالغ مورد نظر خود را صرف کمک به دیگران کنید. به راستی پولی که می توان با آن زندگی یک فرد را نجات داد و یا موفقیت و آینده فرزندان را تامین کرد، باید در جیب شرکت های تولیدکننده محصولات گران قیمت ریخته شود؟

 

پاساژگردی

بسیاری از مردم ایران در ایام تعطیل و یا پس از ساعت کار به همراه خانواده و دوستان به مراکز خرید و پاساژهای تجاری می روند و شروع به نگاه کردن مغازه ها می کنند. اگر نیاز واقعی وجود داشته باشد، این کار هیچ ایرادی ندارد اما در اکثر موارد، افراد بی آنکه نیاز یا برنامه ای داشته باشند، صرفا برای گردش به مراکز خرید می روند. غافل از این که این گردش های بیهوده می تواند باعث خرید محصولات بدون کاربرد شود و منابع را هدر دهد.
اگر قصد تفریح، آرامش یا بودن در کنار عزیزان تان را دارید، بهتر است پارک ها و طبیعت را انتخاب کنید. می توانید با هم بازی کنید و یا به صورت انفرادی به مطالعه یا شنیدن موسیقی بپردازید. بدون شک، هر کدام از این گزینه ها را که انتخاب کنید، از گردش بی هدف در مراکز خرید کم ضررتر خواهدبود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ماهنامه معیشت