حقوق ماهیانه ام را چگونه مدیریت کنم؟
بودجه بندی برای خرید و همچنین برای حقوق ماهیانه می تواند از هدر دادن پول و خرید کالاهای غیر ضروری جلوگیری کند. برنامه ریزی مالی در زندگی اهمیت زیادی دارد مخصوصا برنامه ریزی که روی اصول باشد و باعث شود که کمتر با بحران مالی مواجه شویم.

نکته های مهم در مدیریت حقوق ماهیانه

بودجه بندی حقوق ماهیانه به گونه ای که بتوانیم با آن به خرید مایحتاج زندگی بپردازیم و همچنین هزینه های ثابت ماهیانه مثل هزینه شارژ و آب و برق و گاز را بپردازیم از دغدغه های مهم در زندگی محسوب می شود. حقوق ماهیانه باید علاوه بر هزینه ها بتواند به پس انداز هم کمک کند بنابراین مدیریت آن و بودجه بندی که با برنامه ریزی انجام می شود کمک می کند تا بهتر بتوانم از حقوق ماهیانه استفاده کنیم. 

اولین قدم برای برنامه ریزی مالی و بودجه بندی حقوق ماهیانه این است که میزان درآمد ماهیانه خود را محاسبه کنید

ممکن است علاوه بر شغل و کار اصلی خود شغل دوم هم داشته باشید پس باید میزان کل درآمد ماهیانه را محاسبه کرده و آن را یادداشت کنید. با استفاده از یک جدول میتوانید هزینه های مختلف را از هم تفکیکی کنید مثلا هزینه های ثابت که باید هر ماه پرداخت شوند و هزینه های دیگری که هر چند وقت یکبار برای آنها پولی پرداخت میکند.

مثلا هزینه های مربوط به مالیات و عوارض شهرداری هزینه هایی هستند که سالیانه محاسبه میشوند بنابراین همیشه از قبل برای آنها برنامه ریزی کنید تا بودجه ی کافی برای پرداخت ان را داشته باشید. نیمی از هزینه ها در زندگی میتوانند با صرفه جویی کاهش پیدا کنند مخصوصا در مصرف انرژی میتوانیم با صرفه جویی کردن مبلغی را که بابت این هزینه ها پرداخت میکنیم در قسمت های دیگر مورد استفاده قرار دهیم.

 

اگر ماهیانه خرید انجام می دهید حتما باید یک بودجه برای آن در نظر بگیرید

خرید کالاهای بزرگ نیاز به پس انداز دارد پس با صرفه جویی میتوانیم به پس انداز کردن هم کمک کنیم تا بتوانی کالاهایی ار که قیمت های بالاتری دارند را هم تهیه کنیم. گاهی اوقات کالاهایی که مورد نیاز ما نیستند نه تنها باعث هدر دادن پول میشوند بلکه باعث میشود که نتوانیم هزینه های ضروری را بپردازیم.

 

عادت های بد پول خرج کردن را با بودجه بندی برطرف کنید

هزینه های ثابت دیگری مثل اجاره، قسط و بازپرداخت وام ها هزینه های مهم هستند که میتوان با صرفه جویی در دیگر هزینه ها پرداخت این مبالغ را آسان تر نمود. همیشه اهداف مالی خود را در نظر بگیرید مثلا برای خرید کالاهایی که در ماه های آینده برای آن برنامه ریزی کردید از قبل باید مقداری پس انداز کرده باشید مخصوصا کالاهای مهمتر و یا با قیمت بالاتر اگر جزئی از اهداف شما هستند باید از قبل برای آنها برنامه ریزی مالی انجام شود.

 

هزینه های تحصیل نیز بخشی از هزینه هایی است که باید پرداخت شوند

خیلی از اوقات میتوان با پس اندازی که از قبل داشتیم کمک هزینه ای را برای اهداف تحصیلی خود در نظر بگیریم در این صورت با یک برنامه ریزی خوب هم به کار و فعالیت برای درآمد زایی مشغول میشویم و هم به اهداف تحصیلی خود هم میرسیم.

همیشه مدیریت مالی و برنامه ریزی مالی در زندگی به ما کمک میکند تا کمتر دچار بحران مالی شویم بودجه بندی حقوق ماهیانه برای هر کالایی که مورد نیاز ماست باعث میشود هم خرید بهتر انجام دهیم و هم از هد دادن پول خود برای خریدهای غیر ضروری جلوگیری کنیم و در نهایت اگر مقدار اندکی از درآمد ماهیانه هم وجود داشته باشد آن را پس انداز کنیم.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir