دنیا را از دید کوسه ها ببینید
محققان دوربین پیشرفته ای ساخته اند که نشان می دهد کوسه ها چگونه نور را برای یافتن جفت دنبال می کنند.

کوسه ها چگونه نور را برای یافتن جفت دنبال می کنند؟

محققان دوربین پیشرفته ای ساخته اند که نشان می دهد کوسه ها چگونه نور را برای یافتن جفت دنبال می کنند. این دوربین جدید به محققان امکان آن را می دهد که دنیای مرموز زیر آب را از نگاه کوسه ها ببینند.هم اکنون گونه های مختلفی از جانوران آبزی در اعماق آبهای سراسر جهان زندگی می کنند که در تاریکی می درخشند. محققان به این باور رسیده اند که واحدهای رنگی موسوم به biofluorescence نقش اصلی را در این میان داشته و در ردیابی محیطهای تاریک به این جانوران کمک می کنند که از آن جمله می توان به برخی گونه از کوسه ها اشاره کرد.

اما چگونگی این تأثیرگذاری همواره یک راز هیجان انگیز برای محققان بوده است. اکنون گروهی از محققان کالج Baruch College در نیویورک برای روشن کردن این موضوع دوربین متفاوتی ساخته اند.

این دسته از جانوران از جمله کوسه ها یا لاکپشتها از خود نوری تولید نمی کنند و در مقابل مولکولهای خاصی در پوستشان وجود دارد که نور محیط را جذب و آن را با طول موج جدیدی منعکس می کنند و بدین ترتیب به نظر می رسد که این جانوران نور خاصی از خود تولید می کنند.

محققان این کالج برای ساخت دوربین مورد نظرشان ابتدا شبکیه چشم کوسه ها را مورد بررسی دقیق قرار دادند. آنها دریافتند که شبکیه چشم این جانوران دارای ریز میله های درازی است که آنها را به دیدن محیط اطراف در نور بسیار کم توانمند می سازد. همچنین در کنار این ریز میله ها ساختار مخروطی ویژه ای نیز وجود دارد که کوسه ها را قادر به دیدن رنگدانه های سبز- آبی می کند.

حالا و با الگوبرداری از همین ساختار، محققان توانسته اند دوربینی بسازند که از فیلترهای مخصوصی بهره مند بود و تصویری را در اختیار آنها قرار می دهد که شباهت زیادی با تصویر شکل گرفته در مغز کوسه ها دارد.

 

 

منبع : مهر