دستیابی ایران به فناوری جدید بارورسازی ابرها
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با فناوری کاملا بومی برای بارورسازی ابرها طی یک برنامه ۵ ساله و با هزینه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد

دستیابی شرکت‌ های دانش‌ بنیان ایرانی برای بارورسازی ابرها

«روح الله دهقانی فیروزآبادی» درباره ساخت فیلترهای کاهنده آلایندگی خودروها در شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: آلایندگی هوا مسأله ای است که باید به آن در بلندمدت فکر کرد اینکه وقتی هوا آلوده شود به آن فکر کنیم و راه کارهای موضعی بگیریم، هیچ اتفاقی نمی افتد باید برنامه ریزی های بلندمدت کنیم تا این اتفاق (کاهش آلودگی هوا) در سال های آینده رخ دهد.

وی افزود: شرکت هایی هستند که در زمینه کاهش آلایندگی هوا کارهای خوبی کرده اند و می‌توان از محصولات آنها استفاده کرد تا در بلندمدت میزان آلایندگی هوا توسط خودروها یا سایر آلاینده ها کاسته شود؛ این محصولات از فیلترهای قابل نصب بر روی خروجی کارخانه ها و نیروگاه ها گرفته تا فیلتر کاهنده آلایندگی خودروها را شامل می شود.

وی ادامه داد: مسأله دیگر، بارش و فناوری های افزاینده بارندگی است من قویا معتقدم در کشور ما شرکت هایی وجود دارند و من شخصا تعدادی از آنها را می شناسم که در بحث بارش کارهای خوبی کرده اند.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بیان کرد: فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که سال‌های سال استفاده می‌شده و شامل فناوری یونیزاسازیون جو (فناوری تبدیل مولکول های ماده تشکیل دهنده ابر به یون های مثبت و منفی برای بارورسازی) می شود و اخیرا در حال توسعه یافتن است و کشورهای دنیا در بحث مهندسی اقلیم در حال کار کردن هستند؛ بنابراین اینکه بعضا گفته می شود امکان مهندسی اقلیم وجود ندارد، یک اشتباه راهبردی است. قطعا چنین فناوری‌ای وجود دارد اما اینکه شدت و ضعف اثرگذاری آن چه میزان باشد، یک بحث دیگر است.

وی تأکید کرد: معتقدم با یک برنامه سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی طبق محاسباتی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور داشته‌ایم، طی یک برنامه ریزی ۵ ساله امکان افزایش بارندگی تا حد بسیار خوب و معقولی با روش بارورسازی ابرها وجود دارد ما فرصت های بارشی خوبی داریم که می‌توان از آن استفاده کرد.

دهقانی فیروزآبادی اذعان کرد: خوشبختانه در کشور فلرها و مواد اولیه بارورسازی ابرها با فناوری کاملا بومی و کیفیت بالا وجود دارد که بسیار بالاتر از محصولات خارجی است؛ فلرهای بارش‌زایی که در آزمانیشگاه های کشورهای خارجی آزمون و تست و قابلیت های آنها تأیید شده است؛ همچنین امکانات و وسایل پروازی و ژانراتورهای ثابت در کشور را هم داریم.

به گفته معاون رئیس جمهور، فقط یک عزم جدی نیاز است تا بحث بارور سازی ابرها در یک برنامه جدی ۵ ساله اجرا شود، من تعهد می‌دهم طی ۵ سال کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد ولی آثار و برکات آن بسیار بالاتر از این میزان هزینه‌کرد خواهد بود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir