مدیر کل دفتر حفاظت از اموال منقول سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پایان تاکید کرد: پس ازشناسایی اموال ایرانی در خارج از کشور...
  
 
براساس ضوابط اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور موظفند پس از مشاهده اموال ایرانی در معرض حراج سریعاً وارد عمل شده و مراتب را به مقامات ایرانی اعلام کنند.
 جلیل گلشن ضمن بیان این مطلب افزود: ضمن ساماندهی اموال ایرانی در آستانه حراج در کشورهای خارجی قرار است از این پس، نمایندگان ایران در خارج از کشور و سایر بخش‌های مرتبط، از طریق سایت ها نیز وارد عمل شوند.
مدیر کل دفتر حفاظت از اموال منقول سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: همچنین سایت‌هایی که نسبت به حراج اموال ایرانی در کشورهای خارجی اقدام می‌کنند را شناسایی و به مقامات ایرانی داخل کشور اطلاع دهند.
گلشن گفت: اقدامات موثر یاد شده در نتیجه تشکیل کمیته استرداد اموال ایرانی منقول در خارج از کشورصورت گرفت.
البته این کمیته به تمامی گمرکات داخل و مرزی کشور تاکید کرده است که هنگام خروج کالاها دقت و توجه بیشتری داشته باشند.
به گفته وی اهداف تشکیل این کمیته، شناسایی اموال منقول تاریخی ایرانی موجود در خارج از کشور، انجام اقدامات فرهنگی، سیاسی و حقوقی لازم از طریق سازمان‌ها و مراجع بین‌المللی و در حدود معاهدات جهانی برای استرداد اموال تاریخی و فرهنگی ایران که غیر قانونی از کشور خارج شده اند ، اعلام شده است.
گلشن ادامه داد: گمرکات موظفند در صورت مشاهده خروج شی ء تاریخی موضوع را به استان‌ها اعلام کنند.به این ترتیب فعالیت‌های گمرک در زمینه ساماندهی وضعیت اموال ایرانی بیشتر شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اموال ایرانی موجود در خارج از کشور به دو دسته تقسیم می شود.
اموالی که به صورت قانونی طی سال های پیش از 1350 توسط باستان شناسان بین دو کشور تقسیم و توسط تیم خارجی از کشور خارج شده است.
گلشن اظهار داشت: به این ترتیب بقیه اموال ایرانی که در خارج از کشور وجود دارد در زمره اموال غیر قانونی قرار دارند البته سندی مبنی بر تایید قانونی بودن اموال در معرض حراج در دست نیست.
مدیر کل دفتر حفاظت از اموال منقول سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پایان تاکید کرد: پس ازشناسایی اموال ایرانی در خارج از کشور، موضوع از طریق دفتر حقوقی سازمان پیگیری می‌شود .
پس از این مرحله از طریق سایر بخش‌ها می‌توان وارد عمل شد و از طریق مذاکرات سیاسی بین کشورها اموال مذکور را به کشور بازگرداند.
برای نمونه در گذشته آثار تاریخی متعلق به کشورهای افغانستان و کویت که به صورت غیر قانونی به ایران وارد شده بود طی مراسمی رسمی به مقامات دو کشور تحویل داده شد.
 
 
 
 

 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: iscanews.ir