اولین جاسوس دوجانبه بریتانیا چه کسی بود؟
یک مهندس بریتانیایی که جاسوس مورد اعتماد نازی‌ های آلمان بود، درواقع جاسوسی دوجانبه در خدمت بریتانیا بوده است                        

مهندس آرتور اوئنز، جاسوس دوجانبه بریتانیا

یک مهندس بریتانیایی که جاسوس مورد اعتماد نازی‌های آلمان بود، درواقع جاسوسی دوجانبه در خدمت بریتانیا بوده است.

در کتاب جدید که «اسنو: زندگی دوگانه جاسوس جنگ جهانی دوم» نام دارد، فاش شده این جاسوس دوجانبه آرتور اوئنز نام داشته، اهل ولز بوده و علاقه خاصی نیز به بریتانیا نداشته است.

او در جریان یک سفر کاری به بلژیک در سال 1935 به عنوان جاسوس برای آلمان مشغول به کار می‌شود.
 
در جریان جنگ جهانی دوم اوئنز که با نام جانی اوبراین شناخته می‌شد اطلاعاتی بسیار حیاتی درمورد ارتش بریتانیا را به دست رژیم نازی رساند، اما پس از اینکه اداره امنیت داخلی بریتانیا - MI5- از فعالیت او باخبر شد با اوونز به توافق رسید به عنوان جاسوس دوجانبه مشغول به کار شود.
 
اوئنز نقش مهمی در خنثی کردن فعالیت‌های جاسوسی آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم داشت و مسیر را برای فعالیت تعداد زیادی جاسوس دوجانبه هموار کرد. او مهمترین فرد MI5 XX بود، علامت دو ایکس نشانه دوجانبه بودن جاسوس است. او در این سازمان به نام مامور اسنو (برف) شناخته می‌شد.
 
 کتاب «اسنو: زندگی دوگانه جاسوس جنگ جهانی دوم» را نایجل وست نویسنده مطرح داستان‌های جاسوسی به همراه مدوک رابرتز اهل ولز نوشته است. در این کتاب آمده است اوئنز اطلاعاتی درمورد تحرکات نظامی و رمزهای مهم آلمانی‌ها را در اختیار نیروهای متفقین قرار می‌داد.
 
اوئنز در کارش چنان قدرتمند بود که نه آلمانی‌ها و نه بریتانیایی‌ها نمی‌توانستند بطور کامل به او اعتماد کنند. این بی‌اعتمادی تا آن حد بود که اوئنز سال 1941 به زندان انداخته شد. زندانی شدن او موجب شد اعتماد آلمانی‌ها به او بیشتر شود و بدین ترتیب اوئنز به اطلاعات بیشتری دست پیدا کرد.
 
پاتریشیا اوئنز، دختر آرتور اوئنز در نمایی از «مگس»
 
با این حال بسیاری پس از جنگ در آلمان و بریتانیا او را خائن محسوب می‌کردند، اوئنز پس از جنگ در کانادا و سپس در ایرلند مخفیانه زندگی می‌کرد. هیچکس پس از جنگ قدر فعالیت‌های او را ندانست و حتی وقتی در دهه 1970 اسناد جاسوسی او منتشر شد کسی به آنها توجه نکرد. اوئنز سال 1957 در 58 سالگی درگذشت.
 
اما جذابیت‌های زندگی اوئنز محدود به زندگی جاسوسی او نمی‌شود. پاتریشیا اوئنز که سال 1958 با بازی در فیلم علمی خیالی «مگس» به شهرت رسید درواقع دختر این جاسوس بوده است. این بازیگر پس از به شهرت رسیدن در هالیوود هویت پدر خود را از ترس تاثیر منفی بر کارنامه بازیگریش فاش نکرد.
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture  
منبع: khabaronline.ir