آمین خواهیم گفت
رخلاف عکس‌هایی که تا کنون از آن منتشر شده است، یک فیلم مردانه نیست. به دلیل غافلگیری که قصه این فیلم دارد، تعدادی از عکس‌های آن منتشر نشده است تا.....

 


سامان سالور نویسنده و کارگردان "آمبن خواهیم گفت" تاکید کرد این فیلم یک اثر انسانی است و تجربه‌ای متفاوت و غیرمتعارف در کارنامه کاری او محسوب می‌شود.

سامان سالور کارگردان و نویسنده سینمای ایران در ارتباط با برگزاری این دوره از جشنواره فجر به خبرنگار مهر گفت: امیدوارم این دوره از جشنواره بر خلاف سال‌های پیش به تنوع اندیشه‌ها توجه شود. فیلم "آمین خواهیم گفت" از جمله آثاری است که جای آن در سینمای ایران خالی است.

وی افزود: متاسفانه در این چند سال اخیر بیشتر به میزان استقبال مخاطب در سینمای ایران توجه شده است و به همین دلیل از تنوع موضوعی و پرداخت‌های متفاوت غافل شدیم. فیلمی که امسال با آن در جشنواره فجر حضور پیدا خواهم کرد، یک اثر انسانی با لوکیشن‌های تازه، جلوه‌های بصری زیبا و یک فیلم کاملاً قصه‌گو است که با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.

سالور ادامه داد: قصه "امین خواهیم گفت" برخلاف عکس‌هایی که تا کنون از آن منتشر شده است، یک فیلم مردانه نیست. به دلیل غافلگیری که قصه این فیلم دارد، تعدادی از عکس‌های آن منتشر نشده است تا مخاطب در جریان این گره داستانی قرار نگیرد. این فیلم یک تجربه تازه‌ای برای من محسوب می‌شود که به جز مضمون و قصه که از فراز و فرودهای خاصی برخوردار است، یک کمدی سیاه است که به شدت جای خالی آن درسینما حس می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه اخیراً برخی فیلمسازان به شدت دچار خودشیفتگی شده‌اند. مطمئن هستم مخاطبان با دیدن فیلم "آمین خواهیم گفت" پی به ویژگی‌هایی که اشاره کردم، شوند.

کارگردان "ترانه تنهای تهران" با اشاره به فیلمبرداری "آمین خواهیم گفت" عنوان کرد: یکی از مواردی که از دیگر ویژگی‌های این فیلم به شمار می‌رود، فیلمبرداری مسعود سلامی است. ما فیلمبرداری این فیلم را در ایستگاه متروکی با عنوان "تنگه هفت" بین لرستان و خوزستان انجام دادیم که منطقه بسیار دور افتاده‌ای است.

وی ادامه داد: این منطقه راهی برای عبور ماشین نداشت و ما وسایل و حتی عوامل کار را با خط راه آهن به این منطقه منتقل کردیم. در چنین فضای سخت به لحاظ دورافتادگی و شرایط آب و هوایی، نوع گیتی که برای فیلمبرداری انتخاب کردیم عریض‌تر و به اسکپ نزدیک است.

سالور افزود: گیت این فیلم معمول سینمای ایران نیست. ما با روش تجربی و با تیغ زدن به این قاب‌بندی متفاوت رسیدیم. در فیلم یک رودخانه خروشانی دیده می‌شود که واقعی بودن این ویژگی از صحنه‌های بکر فیلم است و البته همین موضوع کار فیلمبردار را سخت‌تر می‌کرد. فیلمبرداری سلامی در "آمین خواهیم گفت" کار جذاب و پرخطری است.

وی در ادامه بیان کرد: ویژگی دیگر این فیلم، بازی بازیگرانی است که تا کنون دیده نشده است. این موضوع یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود. ترکیب بازیگران مانند "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" است. فرزاد حسنی در نقشی متفاوت در این فیلم بازی کرده است که بسیار با نقش‌هایی که وی داشته عجیب و دور است. این یک تجربه منحصر به فردی است.

این کارگردان ادامه داد: محمود نظرعلیان بازیگر قدیمی و کهنه کار که تا کنون در فیلم‌هایی چون "زیر نور ماه"، سیزده 59" و... حضور داشته در این فیلم نیز بازی متفاوتی ارائه کرده است. علیرضا مهران، میثا مولوی، آزاده زارعی، سازناز اسدی، حمید جلیلی فر و ... نیز هر کدام در نقش های متفاوتی حضور داشتند.

وی خاطر نشان کرد: نباید در کنار بازی خوب بازیگران از چهره پردازی رسول سید عربی غافل شویم. وی یک طراح گریم جوان است که تاکنون خلاقیت خود را در فیلم‌هایی چون "بدرود بغداد"، "شیر تو شیر" و "مصائب چارلی" نشان داده است. او تصاویر متفاوتی از بازیگران ارائه کرده است. با شرایطی که فیلمبرداری این فیلم به لحاظ آب و هوایی و جغرافیایی انجام شد، تهیه و تولید خوبی را پشت سرگذراندیم که این با همکاری ساسان سالور صورت پذیرفت.

سالور افزود: صدابرداری خوب فیلم از سوی حسن زاهدی انجام شده که با وجود شرایط موجود این بخش کار با استرس زیادی همراه بود. ایشان یکی از مطمئن‌ترین صدابردارانی است که من در سینما می‌شناسم. موسیقی "آمین خواهیم گفت" نیز توسط بهزاد عبدی با ارکستر فلارمونیک اکراین ساخته شده است. با وجود حجم کم موسیقی، اما جذابیت خاص خود را برای مخاطب دارد.

وی درباره فیلمنامه و کارگردانی این فیلم گفت: این بخش کار نیز متفاوت‌ترین کاری است که من در این فضا انجام دادم. "سیزده 59" کار قبلی من یک فیلم کلاسیک بود، اما این فیلم یک تجربه غیرمتعارف در کارنامه‌ام محسوب می‌شود. نوع نگاه، غافلگیری که در بستر قصه درامایتک شکل می‌گیرد و... از ویژگی‌های کار به حساب می‌آید.

سالور تاکید کرد: من سعی کردم یک فیلم مستقل بسازم که در آن جسارت به خرج دهم. امیدوارم با مخاطبان جشنواره که منشوری از نظرات از همه افراد است، ارتباط برقرار کند. امید است به خوبی دیده شود و اتفاق‌های درستی در انتظار آن باشد. "آمین خواهیم گفت" برای گرفتن پروانه نمایش ارائه شده و این هفته فرم حضور در جشنواره فجر را هم پر می کنیم.

وی ادامه داد: فیلمبرداری این فلیم سال گذشته انجام شده است. به همین دلیل به لحاظ فنی زودتر از فیلم‌های دیگر آماده شد. این فیلم به لحاظ نوع قصه‌ای که دارد با مخاطبان بیشماری ارتباط برقرار می‌کند و به نوعی همه فهم است، به همین دلیل می‌تواند نماینده‌ای در بخش بین‌الملل این جشنواره باشد.

سالور در پایان گفت: امیدوارم جشنواره فجر مانند دیگر رویدادهای الف دنیا، اصالت خود را که همان توجه به فیلم‌های با جسارت است را حفظ کند. تا کنون شنیده‌ام بیشتر شرکت کنندگان در این دوره از جوانان هستند که این جای خوشحالی دارد و امیدوارم این نگاههای تازه باعث رونق شود.

"آمین خواهیم گفت" روایت قصه‌ای عاشقانه در بستری انسانی است. بازیگران این فیلم عبارتند از محمود نظرعلیان، علیرضا مهران، آزاده زارعی، ساناز اسدی، حمید حبیبی‌فر، محمد فصیحی، حسن سکوند، میسا مولوی و با حضور فرزاد حسنی.
عوامل این پروژه عبارتند از طراح صحنه، نویسنده و کارگردان: سامان سالور، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، صدابردار: حسن زاهدی، طراح گریم: رسول سیدعربی، برنامه‌ریز: ساسان سالور، طراح لباس: محبوبه غفاری و مسئول جلوه‌های ویژه: داود رسولیان.
 
سامان سالور فیلم‌های سینمایی "چند کیلو برای مراسم تدفین"، "ترانه تنهایی تهران" و "سیزده 59" را ساخته است.


 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com