درام تلخ و تكان دهند «شهر عریان» با بازی بری فیتزجرالد و دان تیلر، درباره دو كارآگاه دایره جنایی نیویورك است كه ماموریت دارند درباره قتل دختری جوان تحقیق كنند...
 
 
«شهر عریان» بهترین فیلم پلیسی سینمای آمریكا  
 
 

   سینمایی «شهر عریان» كه از آن به عنوان یك تریلر مستندوار یاد می‌شود، در نظرسنجی های اخیر یكی از روزنامه های معتبر نیویورك، در زمره پنج فیلم برتر پلیسی تاریخ سینما قرار گرفت. این فیلم پس از «ارتباط فرانسوی»، «سرپیكو»، «گروگانگیری در پلهم یك، دو، سه» و «شاهزاده شهر» به این عنوان دست یافت. «شهر عریان» محصول سال ۱۹۴۸ آمریكاست كه در مدت زمان ۹۶ دقیقه به شیوه سیاه و سفید ساخته شده است.
فیلمنامه «شهر عریان» را آلبرت مالتز و ملوین والد با همكاری هم به نگارش درآورده اند. متن فیلمنامه بر اساس داستانی از ملوین والد به نگارش درآمده است؛ این نویسنده آمریكایی در سال ۲۰۰۸ از دنیا رفت و تا به حال نامزد جایزه اسكار برای همین فیلم «شهر عریان» بوده است. والد در طول فعالیت هنری اش چندین فیلمنامه برای سینما و تلویزیون نوشت و بر اساس كتاب ها و فیلمنامه های او ۶۱ فیلم و سریال ساخته شد. ملوین والد تا به حال در مقام تهیه كننده نیز در سینما فعالیت داشته و دو فیلم را تهیه كرده است. فیلم «شهر عریان» در ژانر جنایی و معمایی ساخته شده است؛ در حقیقت ساخته جولز داسین یك فیلم نوآر محسوب می شود.
درام تلخ و تكان دهند «شهر عریان» با بازی بری فیتزجرالد و دان تیلر، درباره دو كارآگاه دایره جنایی نیویورك است كه ماموریت دارند درباره قتل دختری جوان تحقیق كنند. سینمایی «شهر عریان» در دهه‌ای كه تمامی فیلم های هالیوود در استودیو فیلمبرداری می‌شدند، ساخته شده است؛ با این حال جولز داسین این فیلم را در خیابانهای نیویورك فیلمبرداری كرد؛ اتفاقی كه در آن زمان به هیچ وجه معمول نبود. لئونارد مالتین، منتقد و مورخ سینما درباره این فیلم گفته است: فیلم های پلیسی كه امروز در تلویزیون می‌بینیم تا حد زیادی از فیلم «شهر عریان» تاثیر گرفته اند. در آن زمان رهایی از تصویر باشكوهی كه هالیوود از دنیای جنایت ترسیم می‌كرد، چیزی نوظهور بود. اما «شهر عریان» خود را از دست كارآگاهان خصوصی فریبنده و خوش رنگ و لعاب رها كرد و به فعالیت های روزانه و ملموس ماموران پلیس پرداخت.
فیلم «شهر عریان» با این جمله بسیار معروف تمام می‌شود كه «شهر عریان» هشت میلیون قصه دارد كه این یكی از آنها است. از «شهر عریان» به عنوان یكی از بهترین فیلم های جولز داسین و یكی از بهترین فیلم های پلیسی سینمای آمریكا یاد می شود. «شهر عریان» جدا از نامزدی اسكار برای والد (نویسنده)، برنده دو اسكار بهترین تدوین و فیلمبرداری شد و یك مجموعه تلویزیونی محبوب نیز بر اساس آن ساخته شد كه از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۳ روی آنتن رفت و همین طور زمینه ساز تولید دنباله های دیگر شد. فیلم نامزد دریافت جایزه بافتا برای بهترین فیلم اقتباسی از یك منبع آمریكایی شده است و در انجمن نویسندگان آمریكا نیز عناوینی را بدست آورده است. «شهر عریان» در كشورهایی چون آمریكا، دانمارك، سوئد، ژاپن، فنلاند، فرانسه ، هنگ كنگ و استرالیا به نمایش درآمده است.   
    
  
  
  
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir