مشخصه معماری اثر، وجود پلکانهايی است که دردل کوه کنده شده و ديوارهايی که در قسمت غرب قلعه از سنگ و به صورت خشکه چين ساخته شده بود و اينک...


به نقل از سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، قلعه باستانی جوشن قدمتی در حدود هزاره اول قبل از میلاد دارد و آثاری از دوره های اشکانی و ساسانی هم در آن یافت شده است.

جوشن قلعه که در شمال روستای جوشن از بخش خاروان شهرستان ورزقان واقع شده، حدود 300 متر طول دارد و محوطه قلعه حدود 1830 متر از آبهای آزاد ارتفاع دارد.

مشخصه معماری اثر، وجود پلکانهایی است که دردل کوه کنده شده و دیوارهایی که در قسمت غرب قلعه از سنگ و به صورت خشکه چین ساخته شده بود و اینک به صورت آوار فرو ریخته است.همچنین قلعه دارای آب انبارهای متعدد است و این آب انبارها دارای کانالهایی به صورت لوله کشی بودند که آب برف و باران را به درون آب انبارها هدایت می کرده اند.

سفالهای یافت شده در محوطه قلعه به صورت عمده در دو نوع قرمز و نخودی به صورت چرخساز با خمیر مایه مواد کانی هستند و اکثرا به صورت ظریف ساخته شده اند.

براساس صحبت های رئیس سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی،‌متاسفانه در این قلعه اثر تخریب حفاران غیر مجاز دیده می شود که به قلعه آسیب وارد کرده و همچنین در حین احداث لوله گاز ، گورستان قلعه که در غرب واقع شده بود تخریب شده است.

پل عجب شیر که به پل پهلوی مشهور است ، حدود 12 متر طول، 6 متر عرض و 5 متر ارتفاع دارد.

این پل در زمان ساخت به منظور ایجاد راهی برای گذر آبهای سرازیر شده ازکوههای اطراف جاده در هنگام بارندگی ساخته شده و به جز پایه ها که آسیب نسبتا شدیدی دیده اند، از نظر ایستایی مشکل جدی ندارد.

به گفته محمدی این پل دارای دو دهنه با طاقهای آجری نیم دایره ای و پاشنه و موج شکن سنگی می‌باشد که به علت مرور زمان و جاری شدن سیلاب های متعدد، موج شکن ها کاملا از بین رفته است و بیشتر قسمتهای پاشنه پل تخریب شده است.

این پل هم اینک تحت مالکیت اداره راه و ترابری استان قرار دارد و به دلیل احداث جاده دیگری برای مسیر مذکور، عبور و مرور چندانی روی آن صورت نمی گیرد و همین امر به بازسازی و مرمت آن کمک می کند.

 

 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
 
www.seemorgh.com/culture
 
منبع:bornanews.com