از سینما چه می‌ماند اگر قصه ها تحمل نشود؟!
امشب دلم می‌خواست درباره اشکالات جشنواره سینمای مستند که البته همه چیزش خوب است صحبت کنم اما از ترس برخی رسانه‌ها حرف نمی‌زنم.
 مراسم پایانی بخش فیلم مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران با صحبت‌های مدیرعامل خانه سینما درباره موضوع سیاه‌نمایی در سینمای مستند همراه شد.
 
در این مراسم‌ محمدرضا بزرگ‌نیا – دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران - ضمن تشکر از کسانی در برگزاری جشنواره همکاری داشته‌اند در سخنانی گفت: امیدوارم سینمای مستند از حاشیه بیرون بیاید و هم در تولید و هم در نمایش وجه اقتصادی‌اش دیده شود و رشد و نمو پیدا کند و تبدیل به سینمایی شود که دارای تشکیلات است. همچنین محمدمهدی عسگرپور - مدیرعامل خانه سینما - با ارائه توضیحاتی درباره اهمیت سینمای مستند و نقش آن در فعالیت‌های خانه سینما عنوان کرد:
 
صحبت درباره انجمن مستندسازان و تهیه‌کنندگان مستند در خانه سینما سخت است چرا که ما با دو انجمن بیش‌فعال روبه‌رو هستیم که سهم قابل توجهی در تعطیلی خانه سینما داشته‌اند و البته می‌توان گفت در باز شدن خانه سینما هم موثر بودند. برای همین رفتارهایشان همیشه دوست‌داشتنی است که ممکن است گاهی برای ما دردسر درست کنند؛ دردسرهایی که شیرین است.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به موضوع سیاه‌نمایی که در سینمای مستند از سوی عده‌ای مطرح می‌شود تصریح کرد: وقتی بحث سینمای مستند مطرح می‌شود موضوعاتی چون سینمای اجتماعی، سیاه‌نمایی و حضور چنین فیلم‌هایی در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شود به طوری که این سیاه‌نمایی یک امر پذیرفته‌شده و قطعی از سوی کسانی تلقی می‌شود که آن را مطرح می‌کنند و کارشناسان مختلفی از تریبون‌های مختلف درباره این موضوع که امری نسبی است به طور قطعی صحبت می‌کنند؛ کاری که آدم‌های عاقل انجام نمی‌دهد، چون آدم عاقل در مورد مسائل قطعی هم نسبی حرف می‌زند.

عسگرپور ادامه داد: ما دنبال این هستیم که بگوییم سینمای ما نجیب است اما برخی از سینمای نانجیب حرف می‌زنند. فکر کردیم که سمیناری را بعد از این جشن با عنوان سینمای اجتماعی‌، مستند و یا به طور روشن‌تر سیاه‌نمایی برگزار کنیم، اینکه بگوییم سیاه‌نمایی دقیقا یعنی چه؟ و برای این کار از کسانی دعوت کنیم که از سیاه‌نمایی سینمای ایران در سطح بین المللی‌صحبت می‌کنند.

او با اشاره به موفقیت فیلم رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره ونیز گفت: آخرین مورد این قضیه فیلم «قصه‌های» خانم بنی‌اعتماد است که در جشنواره ونیز موفقیت‌هایی را به دست آورد. اگر سینمایی که این نوع فیلم‌ها هم در آن تحمل نشود دیگر نمی‌دانم چه چیزی از این سینما می‌تواند باقی بماند.

ارد زند - از مسئولان برگزاری جشنواره فیلم مستند - نیز در صحبت‌هایی عنوان کرد: ما در جشنواره امسال چندیدن بدعت گذاشتیم. ما جشن امسال را به صورت صنفی برگزار کردیم. در طی سه سال گذشته که خانه سینما تعطیل بود متوجه شدیم با انبوهی از فیلم‌های مستند روبه‌رو هستیم که امکان دیدن این حجم بالای فیلم‌ها وجود نداشت و برای همین تنها راه‌مان این بود که فیلم‌ها را سرچ کنیم و در نهایت حدود 300 فیلم مستند را مورد بررسی و داوری قرار دادیم. از ابتدا فیلم‌هایی که معلوم بود ساختار منسجمی ندارد با رای اکثریت کنار گذاشته شدند اما همان فیلم‌ها می‌توانست توسط اقلیت بار دیگر دیده و بررسی شود.

زند درباره نحوه داوری‌های جشنواره سینما مستند توضیح داد: به هر حال اگر شما هر نوع هیات انتخاب را برای جشنواره بگذارید بخش زیادی از فیلم‌ها کنار گذاشته می‌شود یعنی از مجموع 300 فیلم یک‌پنجم آن بالا می‌آید و چهارپنجم حذف می‌شود.

از حاشیه‌های این مراسم زمانی بود که فرشته طائرپور برای اهدای جایزه بخش تهیه‌کنندگی فیلم مستند نیمه‌بلند به روی سن رفت و در صحبت‌هایی گفت: خوشحالم که چنین جشن‌هایی در خانه سینما برگزار می‌شود. امشب دلم می‌خواست درباره اشکالات جشنواره سینمای مستند که البته همه چیزش خوب است صحبت کنم اما از ترس برخی رسانه‌ها حرف نمی‌زنم.

در این مراسم که شامگاه 18 شهریور در خانه سینما برگزار شد هنرمندانی چون امید روحانی، محسن عبدالوهاب، محمود منصوری، همایون امامی، کیومرث درمبخش، فرهاد توحیدی، مجتبی راعی، ابراهیم مختاری و غلامرضا موسوی حضور داشتند.

برگزیدگان بخش فیلم مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند:

*تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند
آک، آپ، آس به تهیه کنندگی محمدعلی هاشم زهی-مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
*تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند محمدعلی هاشم زهی برای فیلم آک، آپ، آس
*تندیس بهترین فیلم نیمه بلند مستند شاهجهان به تهیه‌کنندگی حسن نقاشی
*تندیس بهترین کارگردان فیلم نیمه بلند مستند حسن نقاشی برای فیلم شاهجهان
*تندیس بهترین فیلم بلند مستند، خاطراتی برای تمام فصول به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی
*تندیس بهترین کارگردان فیلم بلند مستند، محسن استاد علی برای فیلم جائی برای زندگی

*تندیس افتخار بهترین پژوهش
1- دکتر بهزاد فتحی نیا برای فیلم حیات در رگهای سرد
2- حسن نقاشی برای فیلم شاهجهان

*دیپلم بهترین فیلمبرداری محمد نورمحمدی- محمود منصوری برای فیلم حیات در رگهای سرد
*دیپلم بهترین تدوین بابک حیدری برای فیلم جایی برای زندگی
*دیپلم بهترین صدا مازیار شیخ محبوبی- امیر حسین قاسمی برای فیلم شش قرن، شش سال
*دیپلم بهترین موسیقی بابک میرزاخانی برای فیلم حیات در رگهای سرد
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: baharnews.ir

مطالب پیشنهادی:
حامد بهداد در کنسرت موسیقی همایون شجریان + تصویر
خبر تکذیب ازدواج رز رضوی و محمدرضا شریفی نیا!
مجری جنجالی، اموال شوهر سابقش را توقیف کرد!!
جیمز باند و غصه های زندگی اش
ستاره امین الهی و ابداع خط-مبلمان