در میان فیلمسازان مختلف سینمای ایران هم معمولا داریوش مهرجویی و مسعود كیمیایی بیشترین میزان تاخیر در رساندن فیلم‌های خود به جشنواره را داشته‌اند و...


فیلم سینمایی میكس ساخته داریوش مهرجویی از جمله فیلم‌هایی است كه به پشت صحنه سینمای ایران می‌پردازد. این فیلم كه سال ۱۳۷۸ در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، داستان یك گروه فیلمبرداری را به تصویر می‌كشدكه در تلاش هستند فیلمشان را به جشنواره فجر (كه فقط ۳ روز به پایان آن باقی است) برسانند.
آنها با مشكلاتی مواجه می‌شوند كه باعث می‌شود در نهایت كارگردان فیلم بر اثر فشارهای عصبی، مانند حمید ‌هامون به سیم آخر بزند. شاید همه حرفی كه قرار است در این ستون زده شود در قالب همین فیلم حدود ۱۰ سال قبل بیان شده است.
البته این مساله تاثیری بر حل این مشكل و متوسل شدن كارگردان‌ها به دقیقه نود نداشته و فیلمسازان سینمای ایران هنوز بر اساس سنت رایجی كه در تلویزیون هم درباره سریال‌های مناسبتی موضوعیت می‌یابد، ساخت فیلم خود را به آخرین دقایق واگذار می‌كنند.
در میان فیلمسازان مختلف سینمای ایران هم معمولا داریوش مهرجویی و مسعود كیمیایی بیشترین میزان تاخیر در رساندن فیلم‌های خود به جشنواره را داشته‌اند و درباره فیلم‌هایی مانند: سلطان و لیلا كه سال ۷۵ در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، همه مخاطبان به یاد دارند كه این فیلم‌ها به شكل پرده پرده به جشنواره رسید. البته برخی اوقات نیز این فیلم‌ها كه با تاخیر به جشنواره می‌رسند جوایز مهم جشنواره را كسب می‌كنند كه نمونه قابل ذكر آن ۲ فیلم درخت گلابی و مهمان مامان از داریوش مهرجویی بود.
جشنواره فیلم فجر در طول سال‌های گذشته، رفتار متفاوتی را نسبت به چنین فیلمسازانی در پیش گرفته و در مواردی با نمایش برخی فیلم‌های مطرح در آخرین ساعت‌های برگزاری جشنواره این امكان را فراهم كرده كه این آثار در جشنواره مورد قضاوت و داوری قرار گیرند.
روز گذشته مدیر روابط عمومی ‌جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به فیلم‌هایی همچون: بیداری، محاكمه در خیابان، آناهیتا، شب واقعه و... كه بتازگی فیلمبرداری خود را آغاز كرده‌اند، به این نكته اشاره كرد: مقرر شده اگر در این فاصله فیلمی ‌شاخص مراحل فنی را به پایان رساند، برای بهره‌مند شدن جشنواره از حضور آن فیلم، شرایط شركت در جشنواره را برایش فراهم كنیم.
در ماه‌های گذشته نیز شایعه‌ای شنیده می‌شد كه امسال بنیاد سینمایی فارابی پرداخت وام به فیلمسازان را به تعهد آنها برای رساندن فیلم‌هایشان به جشنواره منوط كرده است. این خبر در روزنامه «جام‌جم» منتشر شد و البته تكذیب هم نشد. در حال حاضر فیلم‌های شاخصی مانند: ناخدا سیراف، ملك سلیمان، به كبودی یاس، بیداری، شكارچی و... در مرحله فیلمبرداری و مراحل فنی هستند و احتمالا حضور آنها در جشنواره فیلم فجر در دوره‌ای صورت می‌گیرد كه شاید مسوولان فعلی سینمایی بر سر كار نباشند. به هرحال بخش مهمی‌ از پذیرش فیلم‌های ایرانی در آخرین دقایق و نیز موكول كردن نمایش فیلم‌های ایرانی به ۵ روز دوم جشنواره می‌تواند با این انگیزه صورت بگیرد كه در آخرین دوره فعالیت معاونت سینمایی، كارنامه محمد رضا جعفری جلوه تا حد امكان پر و پیمان ارائه شود.
خبر جشنواره‌ای دیگر روز گذشته اعلام این مطلب در گفتگوی مدیر روابط عمومی ‌جشنواره با خبرگزاری مهر بود كه در مصاحبه‌ای گفته بود: بیست و هفتمین دوره جشنواره از یازدهم بهمن همزمان با ولادت امام محمد باقر (ع) فعالیت خود را آغاز می‌كند. از صبح این روز، نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل آغاز و همان شب مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود. به این ترتیب روزهای نمایش فیلم‌های ایرانی ۲ روز بیشتر از مدت زمان نمایش فیلم‌های خارجی خواهد بود تا فرصتی بیشتر برای اكران آثار ایرانی فراهم باشد.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ

www.seemorgh.com/culture
 
منبع:aftab.ir