واژه نگارگری از واژه انگاره در زبان پهلوی گرفته شده كه به معنی پندار و خیال است. در گذشته مستشرقین به این هنر ایرانی...
   
 
  انتقاد یك هنرمند از نبود هویت ایرانی در آثار هنرمندان داخلی 
   
   نشست خبری هفتمین دوسالانه نگارگری ایران روز گذشته در حالی برگزار شد كه دبیر این دوسالانه از جهانی شدن این هنر كاملا ایرانی به عنوان هدف اصلی برگزاری جشنواره یاد كرد.
مرتضی حیدری دبیر این رویداد هنری با اشاره به این‌ كه نگارگری از نظر تكنیك اجرایی پلی میان هنر شرق و غرب محسوب می‌شود، افزود: این مهم‌ترین برهان به عنوان پتانسیل این هنر برای به كارگیری در سطح جهانی است.
این هنرمند با اشاره به این‌ كه نوآوری در خلق آثار نگارگری، یكی از مواردی است كه باید در این امر رعایت شود، افزود: پیوند این هنر با عناصر و مولفه‌های هنر معاصر یكی از مواردی است كه می‌تواند به نوآوری در نگارگری كمك كند زیرا این هنر با روزآمدی می‌تواند از ورطه فراموشی نجات پیدا كند.
وی افزود: در برخی موارد هنرمندان بزرگ نگارگری معاصر ایران برای نوآوری در نگارگری از به‌كارگیری صرف چند موتیف نگارگری در كنار نقاشی مدرن به این منظور بهره بردند كه این موضوع یكی از مواردی است كه در همایش این دوسالانه به طور خاص به آن پرداخته می‌شود.
وی افزود: ایجاد رشته نگارگری در تمام دانشگاه‌های هنری ایران، یكی از مهم‌ترین مواردی است كه باید در سطح كلان برنامه‌ریزی‌های هنری كشور به آن توجه ویژه شود.
همچنین در این نشست محمدباقر آقامیری ، نگارگر و عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه با انتقاد از نبود ریشه‌های هنر ایرانی در آثار هنرمندان امروز ایران گفت: در بسیاری از كشورهای جهان همچون ژاپن كه هنر در این كشورها نهادینه شده هویت هنری آن كشور در آثار هنرمندان آنها بخوبی به چشم می‌خورد در حالی كه هنرمندان ایرانی را در جهان كمتر با هنر و هویت ایرانی می‌شناسند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایران هنر مقوله‌ای تفننی قلمداد می‌شود، در حالی كه یكی از راه‌های سازندگی جوامع پرداختن به هنر است.
جلیل جوكار، دبیر بخش همایش این دوسالانه نیز دیگر سخنران نشست بود كه به لزوم استفاده از واژه نگارگری به جای مینیاتور پرداخت و گفت: واژه نگارگری از واژه انگاره در زبان پهلوی گرفته شده كه به معنی پندار و خیال است. در گذشته مستشرقین به این هنر ایرانی، اصطلاح مینیاتور داده بودند و گمان می‌كردند چیزی شبیه نقاشی‌های ظریف و كوچك قرون وسطی است، در حالی كه نگارگری طبیعت‌سازی و رئال نیست و نوعی انگاره از جهان هستی است. خوشبختانه ۲ دهه است كه واژه نگارگری جایگزین مینیاتور شده است.
وی حتی در این بخش با ارائه یك پیشنهاد از سوی انجمن نگارگری ایران به فرهنگستان، خواستار به‌كارگیری كلمه زرنگاره به جای كلمه تذهیب در متون فارسی شد.
به گفته جوكار همایش این دوسالانه با ۳ رویكرد چالش بین سنت و مدرنیزم، نوآوری در نگارگری و آزاد برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۲۰ بهمن ‌ماه می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه همایش ارسال كنند.
این همایش قراراست با حضور علی لینگ و فاطما چیچك ۲ هنرمند خارجی از چین و تركیه برگزار شود.
نمایشگاه آثار دوسالانه نگارگری، اسفندماه امسال تا اردیبهشت‌ماه سال آینده در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.
هفتمین دوسالانه نگارگری ایران، در ۴ بخش نقاشی ایرانی «نگارگری»، تذهیب، گل و مرغ و طبیعت‌سازی و تشعیر با موضوع سیمرغ و رویكرد به منطق‌الطیر عطار و آزاد برگزار می‌شود.   
   
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir