روزنامه ایتالیایی «لا استمپا» می‌نویسد: «اگر تصور می‌كنید كه سیا هیچ علاقه‌ای به ادبیات ندارد، اشتباه فكر می‌كنید چرا كه بنا بر اسناد تازه فاش شده، این سازمان اطلاعاتی...
  
فاش شدن اسناد اعمال نفوذ «سیا» در انتخاب برنده نهایی نوبل ادبیات 1958، باعث خدشه‌دار شدن استقلال آكادمی نوبل و مقبولیت جهانی آن شده است.
  سازمان اطلاعات آمریكا (سیا) در سال 1958 با اعمال نفوذ در آكادمی سوئدی نوبل رای این آكادمی برای اهدای جایزه نوبل ادبیات آن سال را تغییر داد.
یك روزنامه چاپ ایتالیا و همچنین پایگاه اینترنتی «راشا تودی»، اعلام كرده‌اند كه «آلبرتو موراویا» نویسنده ایتالیایی به تصمیم آكادمی نوبل برنده نهایی سال 1958 جایزه نوبل ادبیات بوده است اما سازمان اطلاعات آمریكا چند روز پیش از اعلام برنده نهایی با اعمال نفوذ رای این آكادمی را تغییر داد و «بوریس پاسترناك» روس را به جای «آلبرتو موراویا» ایتالیایی برنده نوبل ادبیات كرد.
روزنامه ایتالیایی «لا استمپا» می‌نویسد: «اگر تصور می‌كنید كه سیا هیچ علاقه‌ای به ادبیات ندارد، اشتباه فكر می‌كنید چرا كه بنا بر اسناد تازه فاش شده، این سازمان اطلاعاتی تصمیم نهایی آكادمی سوئد را در سال 1958 تغییر داده است.»
«سیا» با اعمال نفوذ باعث شد كه آكادمی جایزه آن سال خود را به نویسنده روسی «بوریس پاسترناك» نویسنده رمان «دكتر ژیواگو» بدهد.
البته «بوریس پاسترناك» نیز همان سال از رقبای اصلی «موراویا» در دریافت معتبرترین جایزه ادبی دنیا بوده است اما آكادمی نوبل در نهایت «موراویا» را انتخاب كرده بود كه «سیا» باعث شد این جایزه به نویسنده روسی اهدا شود.
«كارن بلیكسن» نویسنده دانماركی نیز از نامزدان احتمالی نوبل ادبیات سال 1958 بوده است اما «آلبرتو موراویا» و «پاسترناك» دو رقیب بلامنازع در ساعات پایانی انتخاب برنده نهایی آكادمی بودند.
«آندرس استرلینگ» دبیر وقت آكادمی نوبل در اظهاراتی بی‌سابقه در هفته پایانی اعلام برنده جایزه نوبل ادبیات با اظهارات شگفت‌انگیزی از «پاسترناك» به عنوان نویسنده بزرگ روسیه نام برد و از وی تمجید‌های فراوانی كرد تا پس از اعلام برنده نهایی رسانه‌های ادبی دنیا با شگفتی زیادی روبرو نشوند.
«بوریس پاسترناك» نویسنده روسی پیش از آن نیز در سال 1946 به خاطر رمان «دكتر ژیواگو» نامزد نوبل بود اما این جایزه را از آن خود نكرد تا آنكه با اعمال نفوذ «سیا» و همچنین مخالفت‌های شدید رژیم كمونیستی توانست در سال 1958 این جایزه ده میلیون كرونی را از آن خود كند.
برملا شدن اسناد اعمال نفوذ «سیا» در انتخاب برنده نهایی نوبل ادبیات، باعث خدشه‌دار شدن شهرت استقلال آكادمی نوبل و مقبولیت جهانی آن شده است.
سازمان اطلاعات آمریكا (سیا) هر پنجاه سال یك‌بار اطلاعات سری خود را فاش كرده و در دسترس عموم قرار می‌دهد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com