این نمایش كه از كانادا و درباره‌ی زندگی یك زن ایرانی است، با پخش نوار نوحه‌خوانی اجرای خود را آغاز كرد و پس از آن یكی از بازیگران با لهجه افغانی...
   
   چهارمین روز برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر با اجرای دو نمایش خارجی همراه بود، اما این آثار نتوانستند رضایت تماشاگران تئاتر را جلب كنند.
تالار اصلی در چهارمین روز جشنواره میزبان نخستین اجرای نمایش «پرده» به نویسندگی و كارگردانی شاهین صیادی از كانادا بود.
این نمایش كه از كانادا و درباره‌ی زندگی یك زن ایرانی است، با پخش نوار نوحه‌خوانی اجرای خود را آغاز كرد و پس از آن یكی از بازیگران با لهجه افغانی بخشی از نی‌نامه مولانا را خواند، نمایش «پرده» كه با استفاده از دیالوگ‌های فراوان و شعاری اجرا می‌شد، از همان دقایق نخست اجرا شاهد كم‌شدن تعداد تماشاگران بود و برخی از تماشاگران ناراضی معتقد بودند این نمایش نوعی توهین به شعور تماشاگر ایرانی است.
این نمایش به لحاظ هنری سطح كیفی پایینی داشت. مستقیم گویی‌های متن این نمایش باعث پس‌زدن تماشاگران می‌شد.
اما تالار مولوی میزبان دومین روز اجرای نمایش «من خانه‌ای را می‌فروشم كه دیگر در آن زندگی نمی‌كنم» از كشور لهستان بود. تعداد زیاد تماشاگران حاضر دراین تالار موجب شد كه تعدادی از آنان امكان راهیابی به تالار اصلی مولوی را پیدا نكنند. در طول اجرای این نمایش كه شیوه اجرایی آن یادآور فیلم‌های صامت تاریخ سینما بود، تعدادی از تماشاگران با كوبیدن در تالار اصلی مولوی، خواستار ورود به سالن بودند. این درحالی بود كه دراین تالار به درخواست كارگردان نمایش بسته شده بود.
هرچند چهار روز از اجرای جشنواره می‌گذرد، هنوز تعدادی از نمایش‌ها بدون بروشور اجرا می‌شوند و این درحالی است كه این انتظار می‌رود در جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی بروشور آثار به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شود تا مخاطبان گوناگون بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورند.
با این‌كه صندلی‌های تمام سالن‌های میزبان پُر می‌شود و در تمامی سالن‌ها، تعدادی از تماشاگران برزمین یا به‌صورت ایستاده نمایش‌ها را می‌بینند، اما ضعف كیفی بسیاری از آثار باعث‌شده بخشی از مخاطبان هر نمایش، در نیمه اجرا، سالن را ترك كنند.
دیگر نكته قابل تامل عدم استقبال هنرمندان حرفه‌ای تئاتر از اجرای آثار نمایشی است. گرچه تعدادی از هنرمندان به‌دلیل آماده‌سازی كارشان درجشنواره، فرصتی برای دیدن آثار دیگر ندارند، اما از میان هنرمندانی كه جزء شركت‌كنندگان در جشنواره نیستند، تنها تعداد اندكی از آثار نمایشی دیدن می‌كنند.
اما همچنان تماشاگران به امید روزهای باقی‌مانده‌ی جشنواره‌ی تئاتر فجر هستند.  
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir