تماشاگرانی كه به تماشای فيلم خارجی رفتند، درخصوص دلايلشان برای تماشای فيلم‌های خارجی در جشنواره‌ی فجر...

طبق روال سال گذشته، امسال هم تماشاگران جشنواره‌ی فیلم فجر در نیمه‌نخست به تماشای آثار بخش بین‌الملل نشستند و از امروز به تماشای فیلم‌های بخش مسابقه‌ی سینمای ایران می‌نشینند. اما در بررسی نیمه‌ی نخست جشنواره، همچنان فیلم‌های ایرانی كه در بخش بین‌الملل بودند، از سوی مردم با استقبال مواجه می‌شدند.

در روزهای سپری شده‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، در سانس نمایش فیلمی ایرانی در بخش بین‌الملل جمعیت زیادی مقابل سینماها صف كشیده بودند تا به تماشای فیلم ایرانی بنشینند.

این ازدحام به حدی بود كه در نهایت مسوولان برخی از سینماها ناچار شدند پس از فروش تمام بلیت‌ها، چند بلیت هم برای نشستن برروی پله‌های این سینما بفروشند اما سالنهای نمایش فیلم خارجی شلوغ نبودند.

اما تماشاگرانی كه به تماشای فیلم خارجی رفتند، درخصوص دلایلشان برای تماشای فیلم‌های خارجی در جشنواره‌ی فجر نظراتشان را با خبرنگار ایسنا مطرح كردند.

خانمی 24 ساله كه برای تماشای فیلم به سینما «آزادی» آمده بود، گفت: اكثر ژانرهای دلخواه ما در سینمای ایران نمونه جذابی ندارد. به عنوان مثال هیچ‌گاه فیلم‌های اكشن و یا تخیلی ما قابل مقایسه با فیلم‌های جهان نیست و به همین دلیل ترجیح می‌دهم به تماشای فیلم‌های خارجی بنشینم.

آقای 27 ساله‌ای هم كه برای دیدن این فیلم‌ها راهی سینما سپیده شده بود هم مطرح كرد: از سویی تهیه بلیت برای دیدن فیلم‌های ایرانی خیلی مشكل است و از سوی دیگر ما نیز دوست داریم كه در این رویداد سینمایی شركت داشتم باشیم، به همین دلیل بلیت این بخش را تهیه می‌كنیم. البته این به آن معنا نیست كه فیلم برایمان اهمیتی ندارد، ما در میان فیلم‌های خارجی هم تحقیق می‌كنیم و براساس آن‌چه درباره این فیلم‌ها شنیده‌ایم به انتخاب می‌پردازیم و گاه این فیلم‌ها به مراتب بهتر از فیلم‌های ایرانی هستند.

اما تماشاگر دیگری معتقد است: معمولا میان فیلم‌های ایرانی هرسال جشنواره نهایتا 2 تا 3 پدیده وجود دارد كه آن‌ها هم معمولا با فاصله كمی از فجر اكران می‌شوند. لذا برای دیدن فیلم‌های ایرانی همیشه فرصت هست، اما همواره اكران فیلم‌های خارجی در كشور ما با محدودیت همراه بود و تنها چند سینمای محدود به نمایش این فیلم‌ها می‌پردازند. لذا جشنواره‌ها فرصت مناسبی هستند تا این فیلم‌ها را بر روی پرده سینما ببینیم. نه این‌كه نسخه‌های DVD یا CD آن‌ها را تهیه كنیم.

و تماشاگر دیگری هم آشنایی با سینمای دنیا و فیلم‌های روز را ضروری دانست و گفت: معمولا این فیلم‌ها شناخت خوبی از فرهنگ‌های مختلف به ما می‌دهند به همین دلیل من دوست دارم كه به تماشای این فیلم‌ها بنشینم. البته قطعا تماشای این فیلم‌ها در یك سالن تازه ساخت سینمایی از لذت بیشتری هم برخوردار است.

اما یك دانشجوی سینما هم بیان كرد: واقعا تماشای هر فیلم خارجی مانند یك كلاس درس است و نكات فراوانی برای یادگیری دارد، اما در فیلم‌های ایرانی كم‌تر چنین قوتی دیده می‌شود. به همین دلیل من ترجیح می‌دهم بیشتر دقت خود را صرف سینمای بین‌المللی كنم. البته متأسفانه، در همین زمینه هم شاهدیم كه در این جشنواره بسیاری از فیلم‌های قدیمی پخش می‌شوند. این درحالی است كه قطعا فیلم‌های بسیار جدیدتری هم وجود دارند كه می‌توانند جایگزین این فیلم‌ها بشوند.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir