حمایت از هنر و هنرمند سابقه‌ای طولانی در طول تاریخ دارد، اما این حمایت‌ها در قرن اخیر...
 

مدیر عامل بانك پاسارگاد در مراسم گشایش موزه هنرهای تجسمی، این بانك از آمادگی این بانك برای بازسازی كامل تخت‌جمشید خبر داد.

مراسم گشایش موزه هنرهای تجسمی معاصر بانك پاسارگاد واقع در طبقه سوم مؤسسه فرهنگی و هنری صبا با حضور جمعی از هنرمندان پیشكسوت،مجید قاسمی مدیر عامل بانك پاسارگاد، علیرضا ملكیان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برگزار شد.
«مجید قاسمی» مدیر عامل بانك پاسارگاد در آغاز درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری این بانك گفت: بانك پاسارگاد از بدو تأسیس، حركت در راستای ارتقای فرهنگ و هنر را در دستور كار خود قرار داد و مسائل مربوط به اقتصاد هنر را پیگیری كرده است.
وی با اشاره به حضور این بانك در حراج كریستی سال گذشته در دوبی گفت: سال گذشته توانستیم پیام‌آور قدمت هنر ایران در حراج كریستی باشیم و امروز نیز موزه هنرهای تجسمی معاصر بانك پاسارگاد با آثار گران‌بهای خود در راستای ارتقای فرهنگ و هنر و اهمیت پرداختن به موضوع اقتصاد هنر تشكیل شده است و قصد داریم با فعالیت در این حوزه، هنر معاصر ایران را در جهان مطرح كنیم.
قاسمی به همكاری این بانك با جشنواره‌های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره فیلم فجر اشاره داشت و از پیشنهاد این بانك برای بازسازی تخت جمشید خبر داد و گفت: ما در بانك پاسارگاد این آمادگی را داریم تا تخت جمشید را بازسازی كنیم و یا مكانی مشابه آن را در كنار تخت جمشید برای بازدید جهانگردان بسازیم.
«آیدین آغداشلو» كارشناس هنری و نقاش نیز كه در این مراسم حضور داشت نیز درباره اهمیت حمایت از هنر و هنرمند گفت: حمایت از هنر و هنرمند سابقه‌ای طولانی در طول تاریخ دارد، اما این حمایت‌ها در قرن اخیر شكلی پیچیده به خود گرفته است و روند خرید و فروش و تاثیر اقتصاد در هنر نیز بر پیچیده‌تر شدن این حمایت‌ها تاثیر گذاشته است، اما برپایی موزه بانك پاسارگاد تا حدودی نقصان‌های حمایتی گذشته را جبران كرده است.
آغداشلو با اشاره به فاصله مخاطبان با هنر مدرن گفت: موزه هنرهای تجسمی معاصر بانك پاسارگاد با گردآوری آثار تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر و مدرن صد سال اخیر كشور در كنار هم تاثیر اجتماعی فراتری دارد، چرا كه هنوز فاصله مخاطب با آثار هنر مدرن زیاد است و هنر مدرن هنوز برای عموم رمزگشایی نشده است.
وی افزود: افتتاح این موزه می‌تواند با نمایش روند رشد هنر مدرن در كشور، جایگاه هنر مدرن را در كشور تثبیت می‌كند و به بسط فرهنگی كشور نیز كمك كند و به این ترتیب شاید بتواند بخشی از جفایی را كه به هنرمندان رفته است، جبران كند.
«علیرضا ملكیان» معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز اقدام بخش خصوصی برای ایجاد جریان اقتصاد هنر را بسیار ارزشمند خواند و گفت: این اقدام می‌تواند در سال‌های متمادی به جهش اقتصاد هنر كمك كند.
وی با بیان این كه وزارت ارشاد به بخش خصوصی در جهت پرداختن به اقتصاد هنر كمك خواهد كرد، افزود: در لایحه بودجه، دستگاه‌های دولتی موظف به حمایت از هنر و هنرمند شده‌اند، اما این روند با مشكلاتی روبرو بوده است و زمانی كه یك بانك خصوصی در این راه گام بر می‌دارد، نشان‌دهنده آن است كه رابطه اقتصاد و هنر در حال شكل‌گیری است و وزارت ارشاد نیز در این راه به بخش خصوصی كمك می‌كند.
موزه هنرهای تجسمی بانك پاسارگاد در طبقه سوم مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافته است. در این موزه آثاری از هنرمندان مطرح و پیشكسوت ایران همچون احمد اسفندیاری، محمود جوادی‌پور، غلامحسین نامی، آیدین آغداشلو،پرویز تناولی،مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی،بهمن محصص،پری‌یوش گنجی،فریده لاشایی،جلال شباهنگی،جعفر روحبخش،ابوالقاسم سعیدی،محمدابراهیم جعفری،حسین خسروجردی، میرحسین موسوی،آنه محمدتاتاری،رضوان صادق‌زاده،مینا غازیانی،حمید عجمی،مریم سالور، ابراهیم حقیقی و ...به نمایش درآمده است.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com