اهدای جوایز به برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره...
 

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم كه با حضور جمع كثیری از هنرمندان رشته‌های مختلف تجسمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد و مدیر كل دفتر امور هنرهای تجسمی ارشاد برگزار شد از برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره تقدیر شد.
محمود شالویی مدیر كل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ابتدای این مراسم گفت: خدا را شاكریم كه در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این توفیق را رفیق ما گردانید تا با كمك هنرمندان و مسئولان نخستین جشنواره هنرهای تجسمی را در ایران برگزار كنیم.
وی افزود: بدون تردید همه افراد آشنا با این عرصه اذعان دارند كه این جشنواره موفقی بوده است، شاید در روزهای نخستین جشنواره این گمان رقم نمی خورد كه این گونه با استقبال پیشكسوتان و هنرمندان روبه رو شود.
شالویی مسیر جشنواره تجسمی فجر را مسیر روبه رشد و تعالی ذكر كرد و گفت: این جشنواره آینده درخشانی پیش رو دارد و بدان جا منتهی خواهد شد كه به عنوان جشنواره جشنواره ها و مهمترین بی ینال كشور محسوب شود.
شالویی با اشاره به تشكیل دبیرخانه دائمی جشنواره تجسمی فجر گفت: با ثبت این رویداد در تقویم هنری كشور و تشكیل دبیرخانه دائمی آن، پس از مراسم اختتامیه تلاش ها به سمت تشكیل شورای سیاست گذاری و تهیه و تدوین فراخوان برای دوره بعدی این جشنواره و دعوت از هنرمندان كشورهای مختلف برای حضور در این جشنواره آغاز خواهد شد.
مدیر كل دفتر امور هنرهای تجسمی با اشاره به اختصاص چهار مكان موزه هنرهای معاصر تهران، خانه هنرمندان ایران، فرهنگسرای نیاوران و مجموعه فرهنگی و هنری آزادی به نمایش آثار این جشنواره گفت: با وجود اختصاص این چهار مكان، باز هم فضای كافی برای نمایش همه آثار این جشنواره در اختیار نداشتیم و امیدوار هستیم كه با افزایش رشته ها و مكان نمایش آثار این جشنواره، برگزاری مهمترین بی ینال كشور هر سال در همین تاریخ تداوم داشته باشد.
وی همچنین از برگزاری كارگاه نقاشی به طول سه كیلومتر در خیابان های اطراف منتهی به موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: این جشنواره با مراسم اختتامیه خاتمه نخواهد یافت و پنج شنبه 15 اسفند شاهد برپایی كارگاه نقاشی با حضور هزار هنرمند زیر نظر صد استاد در خیابان های اطراف موزه هنرهای معاصر تهران خواهیم بود.
در ادامه این مراسم غلامعلی طاهری دبیركل جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در كشور ما رشد روزافزون یافته و جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز نقطه عطفی در میان رویدادهای تجسمی كشور است.
وی افزود: این جشنواره با حضور 6100 اثر از 2118 هنرمند در شاخه‌های مختلف تجسمی برگزار شد و در مجموع 398 اثر از 322 هنرمند در پنج رشته نقاشی، مجسمه، عكس، كاریكاتور و پوستر در بخش رقابتی انتخاب شد و آثار هنرمندان پیشكسوت رشته های مختلف تجسمی نیز در بخش هنرمندان مدعو به نمایش درآمد كه شامل آثار 50 هنرمند در رشته خوشنویسی، 40 هنرمند در رشته گرافیك، 30 هنرمند در رشته كاریكاتور،30 هنرمند در رشته مجسمه، 80 هنرمند در رشته نقاشی و 30 هنرمند در رشته عكاسی بود.
همچنین نمایشگاهی از عكس های میشل ست بون مربوط به دوران انقلاب اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد.
طاهری در ادامه به برگزاری كارگاه آموزشی به دبیری ناصر پلنگی طی 5 روز در موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین همایش تخصصی با حضور 16 كارشناس داخلی و خارجی اشاره كرد كه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.
طاهری از انتشار مجموعه مقالات این همایش به همراه آثار برتر این جشنواره درقالب كتاب نفیسی خبر داد.
دبیر كل جشنواره تجسمی فجر درخاتمه از برگزاری این جشنواره طی سال آینده در بخش های متنوع تر و گسترده تری خبر داد.
علیرضا كریمی صارمی در ادامه این مراسم بیانیه مشترك هیئت داوران این جشنواره را خواند.
اهدای جوایز به برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره بخش بعدی مراسم بود.
در بخش نقاشی به دبیری كاظم چلیپا «هریش شیوا» موفق به دریافت امتیاز اعزام به بی ینال ونیز به همراه لوح افتخار و تندیس جشنواره شد.
راضیه بابایی روندگان، طاها حیدری و الهام یزدانیان نیز به ترتیب به عنوان برگزیدگان اول تا سوم هر كدام لوح افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ 20 سكه بهار آزادی دریافت كردند.
در بخش كاریكاتور به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی، محمود آزادنیا امتیاز اعزام به بی ینال ونیز را از آن خود كرد و به ترتیب محمود مختاری، شهرام رضایی، جابر اسدی، رضا مختاری جوزانی، مجید امینی و ندا تنهایی مقدم هر كدام لوح افتخار و 10 سكه بهار آزادی دریافت كردند و محمدعلی خلجی در بخش داوری مردمی برگزیده اعلام شد.
در بخش عكس به دبیری علیرضا كریمی صارمی، امیر رستمی امتیاز اعزام به بی ینال ونیز را به خود اختصاص داد و حسن غفاری، علیرضا عطاریانی و پیمان ملكی مقدم به ترتیب به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند و به آن ها لوح افتخار، تندیس جشنواره و 20 سكه بهار آزادی اهدا شد.
آكو سالمی نیز جایزه مردمی این جشنواره را از آن خود كرد.
در بخش مجسمه سازی به دبیری نادر قشقایی، فرزین هدایت زاده امتیاز اعزام به بی ینال ونیز را دریافت كرد و النا نبی اللهی، آناهیتا قاسم خانی و نگار مبارك زاده به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و هركدام لوح افتخار، تندیس جشنواره و 20 سكه بهار آزادی دریافت كردند.
النا نبی اللهی جایزه مردمی این بخش را نیز دریافت كرد.
در بخش پوستر هیچ اثری شایسته دریافت جایزه شناخته نشد و از آثار نفیسه فتح الله زاده، سیدحسین جعفری نژاد و امیر انعامی تقدیر شد و محمد عدنانی و محمد گل سرخی به طور مشترك جایزه مردمی این بخش را از آن خود كردند.

 
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com