این در حالی است كه رمان تازه هاروكی ماروكامی هفته پیش كه هنوز در ژاپن توزیع نشده بود در...

رمان «1Q84» تازه‌ترین اثر هاروكی موراكامی، نویسنده ژاپنی و خالق آثاری چون «كافكا در ساحل» و «جنگ نروژی»، در بازار ادبی ژاپن ارائه شد و در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، این رمان كه با روایتی غیرخطی و خیالی پیش ‌می‌رود زندگی زن و مردی را به تصویر می‌كشد كه موضوع "مرگ " زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
شخصیت‌های این داستان در كل رمان دائم برای پیدا كردن یكدیگر دچار چالش‌ها و اتفاقات پیچیده می‌شوند.
موراكامی در این كتاب كه در اولین روز توزیعش در كتابفروشی‌های ژاپن با استقبال بی‌نظیری خوانندگان ادبی مواجهه شده است مباحثی چون عشق، خشونت، مرگ، عبادات و مناسك مذهبی و ... را به خوبی به تصویر می‌كشد و تأثیرات هر یك را در زندگی شخصیت‌ها و اتفاقاتی كه سر راه آنها قرار می‌گیرد به ظرافت و دقت به تصویر می‌كشد.
رمان "1
Q84 " موراكامی كه در میان خوانندگان ژاپنی با نام "1984 " نیز معروف است به گفته ناشرش یكی از پرفروش‌ترین آثار موراكامی در طول این سال‌ها و یكی از پرصداترین رمان‌ها در طول یك دهه اخیر خواهد بود.
به گفته ناشر این رمان "شینجوشا " موراكامی پیش از انتشار این اثر اعلام كرده بود كه تمایلی به ارائه توضیح اضافی درباره رمان جدیدش به جز عنوان رمان ندارد و ترجیح می‌دهد تا خوانندگانش پس از انتشار كتاب با این رمان مواجهه شوند؛ چرا كه به اعتقاد این نویسنده مردم ژاپن با استقبالی كه از آثار قبلی او انجام داده‌اند برای دیدن تازه‌ترین اثر موراكامی حتما از یكدیگر پیش خواهند گرفت.
این نویسنده كه جایزه معتبر ادبی "یومیوری " را در سال 1996 از آن خود كرده است آثار متعددی چون "پینبال "، "تعقیب گوسفند وحشی، "بعد از تاریكی "، "مجموعه داستان كوتاه بعد از توكیو " و ... را در كارنامه ادبی‌اش دارد.
به نظر می‌رسد با انتشار رمان "1
Q84 " تمامی توان خود را در زمینه رمان‌نویسی به معرض نمایش گذاشته است.
"شینجوشا " مدیر انتشاراتی كه چاپ و توزیع آخرین رمان موراكامی را برعهده دارد درباره ترجمه این رمان به زبان انگلیسی گفت: به طور دقیق مشخص نیست ترجمه این كتاب به زبان انگلیسی توسط چه كسی صورت می‌گیرد اما مشخص است كه این كتاب به زودی به زبان انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد.
این در حالی است كه رمان تازه هاروكی ماروكامی هفته پیش كه هنوز در ژاپن توزیع نشده بود در لیست پرفروش‌ترین كتاب‌ها قرار گرفت.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است ده‌ها هزار جلد از این رمان دو جلدی در كتابفروشی‌های ژاپن پیش فروش شده است.
سایت آمازون نیز گفته است كه از این سایت تقاضای پیش فروش 20 هزار جلد شده كه برای یك نویسنده ژاپنی موفقیت بزرگی است.
از موراكامی كه اكنون 60 ساله است به عنوان یكی از نامزدان جایزه ادبی نوبل یاد می‌شود.
او در داستان‌هایش معمولاً تنهایی و پوچی زندگی مدرن امروزی را روایت می‌كند.
مجموعه داستان "كجا ممكن است پیدایش كنم " و رمان "كافكا در ساحل " از او به فارسی ترجمه و چندین بار نیز تجدید چاپ شده است.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ

www.seemorgh.com/culture