عشقی، زبانی آتشین و نیش‌دار داشت. او ۱۲ تیر ماه ۱۳۰۳ شمسی در تهران هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و در ۳۱ سالگی چشم از جهان فرو بست...

حسن هدایت در یکی از شش فیلم مجموعه "بازیگران عصر جدید" زندگی میرزاده عشقی را به تصویر می‌کشد.
حسن هدایت در این باره به خبرنگار مهر گفت: مجموعه "بازیگران عصر جدید" به تهیه‌کنندگی محمود رضایی شامل شش فیلم تلویزیونی است که به سفارش سیمافیلم می‌سازم. نگارش فیلمنامه‌ها هم به عهده خودم است. تاکنون دو فیلمنامه این مجموعه را نوشتم و کد تولید هم دریافت کردند. طرح سه فیلمنامه دیگرهم به سیمافیلم ارائه کرده‌ام.
وی در ادامه افزود: محوریت این فیلم‌های تلویزیونی وقایع و شخصیت‌های تاریخ معاصر است. پیش تولید فیلم تلویزیونی "مرگ یک شاعر" بر مبنای زندگی میرزاده عشقی شروع شده و به زودی کلید می‌خورد. بعد از تولید "مرگ یک شاعر"، فیلم 90 دقیقه‌ای "جدایی" را می‌سازم. این فیلم به مسائل جدایی فوزیه همسر اول محمدرضا پهلوی می‌پردازد. فرهاد مافی مدیریت تصویربرداری پروژه "بازیگران عصر جدید" را به عهده دارد.
این کارگردان درباره اینکه تحقیقات این پروژه چه قدر زمان برد، گفت: معمولاً همزمان با انجام کار مشغول تحقیقات هستم و به تاریخ معاصر هم اشراف دارم. بعد از توافق با مسئولان سیمافیلم برای به تصویر کشیدن چند شخصیت و وقایع تاریخ معاصر در قالب یک مجموعه شامل چند فیلم 90 دقیقه‌ای داشتیم، کار پروژه "بازیگران عصر جدید" را شروع کردم.
هدایت درباره وفادار بودنش به مستندات تاریخی در پروژه "بازیگران عصر جدید" افزود: همیشه سعی کردم به مستندات تاریخ وفادار باشم و هیچ وقت سلایق شخصی خود را وارد کار نکردم. درست نیست وقایع تاریخی را مخدوش کنیم و هرگز علاقمند به جعل تاریخ نبوده‌ام.
نام اصلی میرزاده عشقی سید محمدرضا کردستانی بود. او دوازدهم جمادی‌الاخر سال ۱۳۱۲ هجری قمری مطابق ۲۰ آذرماه ۱۲۷۳خورشیدی و سال ۱۸۹۴ میلادی به دنیا آمد. او "اپرای رستاخیز شهریاران ایران" را در استانبول نوشت. این منظومه اثر مشاهدات آواز ویرانه‌های مدائن هنگام عبور از بغداد و موصل به استانبول بوده ‌است. او در سال 1333 روزنامه عشقی را در همدان منتشر کرد.
شاید شعرهای عشقی به علت عمر کوتاه شاعریش هیچ گاه مجال پخته شدن پیدا نکردند، اما صراحت لهجه، نکته‌بینی و تحلیل بسیار فنی او درباره تحولات سیاسی و اجتماعی دوره خودش بسیار مشهود است. به عقیده بسیاری از مورخان عشقی از مهم‌ترین روشنفکران مولود روشنگری پس از مشروطه بود.
عشقی، زبانی آتشین و نیش‌دار داشت. او ۱۲ تیر ماه ۱۳۰۳ شمسی در تهران هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و در ۳۱ سالگی چشم از جهان فرو بست.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture