پادشاه جوانی كه برای نخستین بار دانشمندان براساس جمجمه‌اش، تصویر جوانی جذاب را طراحی و ارائه كردند. همچنین فرانسوی‌ها با بررسی جسد مومیایی رامسس ششم یعنی...
 
«مومیایی‌ها از دوران باستان تاكنون در ذهن بشر رژه می‌روند»! تعجب نكنید این جمله نه اغراق است و نه تحت تاثیر نمایش‌های سینمایی است كه تخیل مدرن ما از مومیایی‌های باستان و احیا و بازگشت آنها یا نفرین‌های مشهورشان به تصویر كشیده.
بزرگان طب از گذشته‌های باستان تا دوران نه چندان دور، تصور می‌كردند مومیایی‌ها دارای خواص جادویی ، اسرار شفابخش و تاثیر‌های عجیبی است و از مومیایی در تركیبات دارویی‌اشان استفاده‌های «گزاف» می‌كردند زیرا به « گزاف» برای آن خواصی قائل بودند.
حالا همه می‌دانیم این مومیایی‌های اسرارآمیز باستانی، چیزی جز تركیبات گیاهان و ادویه‌جات نیست كه از آنها برای خشك كردن بدن انسان و كشیدن آب آن و در نتیجه ایجاد فضای پایدار برای سالم ماندن جسد مردگان استفاده می‌شده است.
اما قائل شدن به همین تاثیرات و رموز و اسرار و خواص برای مومیایی به گشودن مقبره‌ها در طول تاریخ دامن زده و انسان كنجكاو مدرن هم با كشفیاتش چه تخیل‌هایی كه نپرورانده است.
یكی از مشهورترین مومیایی‌ها كه پس از یك سال كاوش از دره شاهان مصر كشف شد (درحالی كه همه كاشف آن را « دیوانه» می‌خواندند و كارش را بیهوده می‌پنداشتند) گشودن مقبره «توتان خاتون» بود.
پادشاه جوانی كه برای نخستین بار دانشمندان براساس جمجمه‌اش، تصویر جوانی جذاب را طراحی و ارائه كردند. همچنین فرانسوی‌ها با بررسی جسد مومیایی رامسس ششم یعنی فرعون عصر حضرت موسی (ع) در ریه‌های وی آثار نمك دریای مدیترانه را كشف كردند.
و اكنون هنرمندان و دانشمندان دانشگاه شیكاگو براساس اسكن جمجمه یك مومیایی باستانی مصری با نام مرسامون به صورت جداگانه تصاویری را از چهره این بانوی (مومیایی شده) طراحی كردند و سرانجام به تصویری واحد از چهره او دست یافتند.
مرسامون 800 سال قبل از میلاد در معبدی در شهر تبس می‌زیست و به دلایل نامعلومی در 30 سالگی جان خود را از دست داد.
اكنون دانشمندان و پژوهشگران با استفاده از سیستم سی تی اسكن توانستند مدل سه بعدی جمجمه مرسامون را طراحی كنند، آنها این مدل را در اختیار 2 دانشمند جنایی قرار دادند تا آنها بتوانند بر اساس این مدل، جزئیات چهره این مومیایی را نقش بزنند.
این زن كه در تابوت كهن مصری به صورت مومیایی قرار دارد، نسبت به مردم زمان حیات خود، قدی بسیار بلند و چشمانی با فاصله زیاد داشته و دندان‌های فك پایین وی نسبت به دندان‌های بالایی جلوتر قرار داشته است.
بررسی دانشمندان نشان می‌دهد مرسامون در زمان حیات خود بسیار سالم و قوی بوده و به دلیل تغذیه مناسب و فعالیت زیاد، استخوان‌های وی حتی كمترین آسیبی ندیده است. تصویر مرسامون را دانشگاه آمریكایی شیكاگو به همراه تابوت و مومیایی وی تا 6 دسامبر 2009 (یعنی تا 15 آذرماه) به تماشای عمومی گذاشته است. 
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir