کشف سکونتگاهی چهار هزار ساله همزمان با پروژه سالم‌ سازی شبکه‌های فاضلابی شهری در شرق مجارستان،‌ اطلاعات تازه‌ای از گذشته این سرزمین را در اختیار محققان قرار داد...
 
به گزارش میراث آریا(chtn)،‌ این منطقه مسکونی باستانی که در زمینی دو هکتاری شناسایی شده، نشانه‌هایی از وجود سه سکونتگاه با سابقه‌های تاریخی گوناگون را به تصویر کشیده است.
به گفته سرپرست تیم باستان‌شناسی، سکونتگاه‌های این منطقه متعلق به سه دوره کاملاً متفاوت هستند که قدیمی‌ترین آن به اوایل عصر برنز در فاصله سال‌های 2700 تا 2500 پیش از میلاد و جدید‌ترین آن نیز به سده‌های هشتم و نهم میلادی تعلق دارند. آثاری از سکونتگاه مربوط به قوم سرمتی(Sarmatian) متعلق به قرن دوم و سوم میلادی نیز از دیگر یافته‌های باستان‌شناسان بوده است.
‌کریستین سیلگای، سرپرست تیم تحقیق، این سکونتگاه را یکی از بزرگترین نمونه‌های کشف شده در شرق مجارستان عنوان کرده و افزود: بقایایی از دو اسکلت انسانی نیز در این منطقه به دست آمد. یافته‌هایی نادر از دوره‌ای که سوزاندن اجساد مرسوم بوده است.
این اکتشاف تصادفی که منجر به توقف پروژه سالم سازی شبکه‌های فاضلابی شد،‌ به گفته کارشناسان تا بیستم ماه اوت ادامه خواهد داشت
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir