افتتاحیه جشنواره فجر 96: شما، امشب به سلام من جواب دادید
در بخشی از مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فجر، کلیپی خاطره انگیز از آثار استاد منوچهر اسماعیلی پخش گردید و احساسات این استاد پیشکسوت را بسیار برانگیخت و اشک از چشمان ایشان جاری گردید.

بزرگداشت استاد منوچهر اسماعیلی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه نکوداشت منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت کشور برگزار گردید.در ابتدا کلیپی خاطره انگیز از آثار استاد منوچهر اسماعیلی پخش گردید و احساسات این استاد پیشکسوت را بسیار برانگیخت و اشک از چشمان ایشان جاری گردید. احسان کرمی از ابوالحسن تهامی و سعید راد خواست تا به روی صحنه بیایند و لوح تقدیر استاد اسماعیلی را تقدیم نمایند.

منوچهر اسماعیلی با تشویق های مکرر حاضران در سالن به روی سن آمد و گفت:

در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و شما، امشب به سلام من جواب دادید. من هم به سهم خود از استاد علی معلم یاد می‌کنم و به همسر و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. زیاد وقت‌تان را نمی‌گیرم و حال خوشی هم ندارم. بعد از دیدن صحنه‌هایی که پخش شد حتی توان ایستادن هم ندارم. خیلی متشکرم.احسان کرمی از اسماعیلی خواست روی صندلی بنشیند و در ادامه از ابوالحسن تهامی و سعید راد خواست درباره این استاد دوبله صحبت کنند.

ابوالحسن تهامی درباره استاد منوچهر اسماعیلی گفت:

آقای اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند؛ من شصت سال افتخار داشتم تا در کنار ایشان بیاموزم. دو هنرمند بزرگ جهانی وقتی که به ایران آمدند و فیلم‌هایشان را به زبان فارسی ترجمه کردند؛ گفتند باور نمی‌کنیم ما فارسی بلدیم و به این زبان حرف بزنیم. اسماعیلی در هر فیلم با صدای همان کاراکتر دوبله می‌کرد. ویلیام هولدن و آنتونی کوئین از شنیده شدن صدای خودش در فیلم‌های فارسی‌زبان واقعا شگفت‌زده شدند. آقای اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر خودش را می دانست و هنر خودش را ارزان نمی فروخت و به ما که از ایشان کوچک‌تر بودیم؛ بسیار آموخت.

سعید راد درباره استاد منوچهر اسماعیلی در این بخش گفت:

در گذشته صدا در صحنه نبود و بعدا در اتاق دوبله صدای فیلم‌ها را می‌گذاشتند. به من گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو دوبله کنند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. واقعا هر عنوانی برای ایشان کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ