حمله احمد نجفی به منیژه حکمت و علی سرتیپی: هم بالای شما را دیدیم هم پایین شما را
 احمد نجفی درباره ابعاد مختلف گل گیری نمادینش سخن گفته و هم طعنه های تندی را نثار منتقد گل‌گیری یعنی منیژه حکمت کرده است.

گفت و گو با احمد نجفی و اعتراضات وی به بی عدالتی و رانت خواری در سینما

اقدام "احمد نجفی" تازه ترین معلول از علتی به نام آشفتگی اکران در ۹۶ بود که با محدود کردن اکران در نیمه اول و باز کردن ورودی اکران در نیمه دوم کلید خورد؛ روندی که پیشتر انتقادات ده ها سینماگر را موجب شده بود اما با بازخوردی منطقی از سوی مدیران سینما مواجه نشده بود. این سینماگر در اقدامی نمادین به گل گیری در شورای اکران مبادرت کند؛ البته نه در اصلی شورا که در فرعی آن!

در ادامه بخشی از گفتگو با احمد نجفی را بخوانید:

آقای نجفی می‌دانید كه عكس‌ها و فیلم گل گرفتن در خانه سینما توسط شما الان به یكی از پربازدید‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات روز تبدیل شده و واكنش‌های زیادی را هم در پی داشته است؟ چه شد كه تصمیم به این كار گرفتید؟ اعتراض شما به شورای صنفی چیست؟ فیلم شما به هر حال اكران شد ولی خب نفروخت و استقبال از آن نشد. الان به چه چیزی اعتراض دارید؟

اعتراض من اصلاً برای فروختن یا نفروختن فیلمم نیست. اعتراض من به بی‌عدالتی، رانتخواری و گعده‌بازی عده‌ای است كه در سینما رخنه كرده‌اند و با مدیران ارشاد زد و بند دارند. اعتراض من به تهیه‌كنندگان و پخش‌كنندگانی است كه با همدستی ارشاد در حال كاسبی هستند و دستشان با دست مدیران ارشاد در یك كاسه است. من سال‌ها سكوت كردم ولی دیگر جانم به لبم رسیده است. متأسفانه همه سكوت كرده‌اند و هیچ نظارتی هم روی اینها نیست. فیلم‌های خودشان را كه با بودجه‌های میلیاردی می‌سازند در بهترین سینما‌ها و بهترین فصل‌ها اكران می‌كنند ولی وقتی نوبت به فیلم بقیه و خارج از آن گعده می‌رسد، فیلم‌های دیگران را نابود می‌كنند. من یك ماه پیش هم گفتم اگر دست از این باندبازی‌ها برندارند دیگر نمی‌توانم تحمل كنم و در شورای صنفی را گل می‌گیرم كه به همین وعده هم عمل كردم.

خب چرا كسی از صنوف خانه سینما شما را در این كار (گل گرفتن در خانه سینما) همراهی نكرد؟ فكر نمی‌كنید شیوه اعتراض‌تان كمی نامتعارف باشد؟

همه را می‌ترسانند. همه را ترسو و خنثی كرده‌اند. هر كسی با بدبختی و آوارگی فیلم تولید كرده است. یكی زیر قرض رفته است. آن یكی ماشین و خانه‌اش را فروخته، آن یكی طلای زن و بچه‌اش را فروخته است. خب می‌ترسند كه سرنوشت فیلم‌های آنها هم مثل فیلم من شود. بعدش من با كسی كاری ندارم. من در تمام زندگی‌ام همیشه خودم جلو رفته‌ام و حقم را خودم گرفته‌ام و به كسی كاری نداشته‌ام. هیچ وقت هم در هیچ دار و دسته‌ای نبوده‌ام. اتفاقاً این اینها هستند كه یک دورهمی و گنگی راه انداخته‌اند. آنها به دنبال دار و دسته هستند، آنها یك الیت خاص هستند. چهار، پنج نفر این سینما را به كثافت كشیده‌اند. خودشان فیلم مصوب می‌كنند، خودشان فیلم تولید می‌كنند و خودشان پخشش را هم در دست دارند. جدیداً هم كه دیگر پردیس می‌سازند و در سینمای خودشان اكران می‌كنند.

 چهار، پنج نفری كه شما به آنها اعتراض دارید دقیقاً چه كسانی هستند؟

قربان شما بروم، معلوم است. چیز پنهانی نیست. تمام كسانی كه در سینما هستند اینها را می‌شناسند.

خب شما مشخصاً بگویید كه چه افرادی هستند؟

سرتیپی كه همه ایشان را به اسم آقای مافیای سینمای ایران می‌شناسند. شما ببینید این آقا فیلمی ساخته است به اسم «آینه بغل» هنوز دو ماه نیست كه تولیدش تمام شده یك هفته بعدش اكران شده است. حتی حین فیلمبرداری زمان اكرانش مشخص شده بود. شما بگویید چطور ممكن است كه فیلمی كه هنوز تولیدش در جریان است، زمان اكرانش مشخص شده! این آقا كه با فامیلش و سه چهار نفر در یك شركت دور هم جمع شده‌اند و كل سینما را قبضه كرده‌اند و در دست خودشان گرفته‌اند. برای سینما تصمیم می‌گیرند. یكی نیست بگوید شما چه كاره سینما هستید؟ نكته غمبار این جریان همراهی ارشاد با این جریان و دار و دسته است. اینها حتی در خود ارشاد نفوذی دارند. اینها را من به زودی اعلام می‌كنم؛ آدمی كه در ارشاد برای شما كار می‌كند و مرتباً اسم لایحه را می‌آورد و می‌گوید كه ما آیین‌نامه داریم، تو آیین‌نامه داری؟ تو از طرف ارشاد وظیفه داشتی كه به اینجا بیایی و حق را به حق‌دار بدهی اما خودت بدتر از آنها هستی.

شما برای این ادعاها اسنادی هم دارید؟

بله كه دارم. همه را به زودی اعلام می‌كنم. شما بپرسید كه چه كسی بود كه از برادر معاون اول رئیس‌جمهور پول گرفت؟ چه كسی بود كه از بانك گردشگری برای تولید یك فیلم عروسكی پول میلیاردی گرفت؟

منظورتان خانم منیژه حكمت و آقای سرتیپی است كه تهیه‌كننده فیلم "شهر موش‌ها" هستند؟

بله. همین خانم كه الان به كار بنده اعتراض كرده است باید جواب بدهد كه پول ساخت فیلم‌هایش را از كجا آورده است. همه می‌دانند كه بانك گردشگری برای كیست و به این خانم و دوستشان چه پول كلانی داده است. بعد الان دست پیش را گرفته‌اند كه پس نیفتند.

آقای نجفی ایرادی كه به شما می‌گیرند این است كه شما را به مدیران دوره احمدی‌نژاد نسبت می‌دهند و می‌گویند، حالا كه دستتان از قدرت كوتاه شده شروع به اعتراض كرده‌اید؟

من در دوران احمدی‌نژاد به دعوت آقای شمقدری عضو شورای عالی سینما بودم. نه من بلكه چند نفر دیگر از سینماگران تراز اول این مملكت در این شورا عضو بودند. اینكه من جزو شورای عالی سینما بودم، ایراد دارد؟ آقای شمقدری دهها كار برای سینما و صنوف سینما كرد كه اینها عرضه انجام دادن یكی از آنها را هم ندارند. شما بگویید اینها در این پنج سال برای سینما چه كرده‌اند؟ شما بگویید جز رانتخواری و باندبازی در سینما اینها در این مدت چه كرده‌اند. تمام سینما را به جان هم انداخته‌اند و كاری كرده‌اند كه كسی حتی جرئت اعتراض و نقد ندارد. این حاصل تجربه مدیریتی همین‌ها در دهه ۶۰ بود كه با خفقان و شلاق زدن سینماگران سینما را اداره می‌كردند. حالا آمده‌اند و پز روشنفكری می‌دهند. یكی نیست به اینها بگوید ما هم بالای شما را دیدیم و هم پایین شما را.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جوان