پیام دهكردی:كار اصلی من به عنوان بازیگر پرداختن به امور لوله‌باز كنی و تاسیسات تئاتر ایران است و از سوی دیگر باید به حراست یادآوری كنیم كه...
 
به گزارش ایسنا،پیام دهكردی كه این روزها در نمایش «رومولوس كبیر» و «عشق لرزه» بازی می‌كند با انتقاد از شرایط اجرای تئاتر در ایران گفت: در طول اجرای این دو نمایش بیش از ده بار برای حل مشكلاتی مانند خرابی در، سردی آب، نشت آب از سقف اتاق گریم، خرابی دستشویی و ... به مدیریت تئاتر‌شهر مراجعه كرده‌ام.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون كه عصر روز گذشته (19 آبان‌ماه) در نشست پرسش و پاسخ نمایش «عشق لرزه» سخن می‌گفت با بیان این مطلب ادامه داد: درحال حاضر انرژی بسیاری از هنرمندان تئاتر صرف اموری می‌شود كه جز وظایف ما نیست و دیگر نمی‌توانیم مانند گذشته به بخش خلاقیت كار هنری فكر كنیم.
دراین نشست كه به همت انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر برگزار شد دهكردی با اشاره به مشكلات بازسازی مجموعه‌ی تئاترشهر گفت: پس از این بازسازی حتی ابتدایی‌ترین امكانات و ملزوماتی كه باید از سوی مجموعه به بازیگر ارائه شود، وجود ندارد و اساسا دغدغه‌ی سیستم ما این مسائل نیست هرچند به صورت زبانی برایشان مهم است، اما در عمل چنین نیست و اگر انتقادی هم بكنیم ما را به نق زنی متهم می‌كنند.
او اظهار تاسف كرد: كار اصلی من به عنوان بازیگر پرداختن به امور لوله‌باز كنی و تاسیسات تئاتر ایران است و از سوی دیگر باید به حراست یادآوری كنیم كه طرف برخورد او یك اوباش و زور‌گیر نیست!
بازیگر نمایش‌هایی هم‌چون «مرگ فروشنده» و«ملاقات بانوی سالخورده» یادآور شد: دوستان وظایف خود را فراموش كرده‌اند و حداقل كاری را كه انجام می‌دهند به حساب لطف می‌گذارند. در این شرایط سخن گفتن درباره‌ی نمایش و تحلیل و بررسی آن شوخی است.
دهكردی با انتقاد از امكانات تالار چهارسو اضافه كرد: دست من به خاطر صندلی‌های اینجا آسیب دید علاوه براین همین صندلی‌ها باعث سقوط یكی از تماشاگران ما شده است. وقتی تماشاگری برای تماشای یك نمایش 6 هزار تومان پول بلیط می‌دهد چرا نباید امنیت او تامین شود. در این شرایط هنرمندان را به سیاه‌نمایی متهم می‌كنند، اما كسانی كه درباره‌ی این وضعیت سخن نمی‌گویند چشم‌شان را به حقایق بسته‌اند.
پیام دهكردی با انتقاد از شرایط پرداخت دستمزد در تئاتر ایران خاطرنشان كرد: اجرای نمایش
«خانه» تیرماه به پایان رسیده اما تا این لحظه حتی یك ریال بابت آن دستمزد نگرفته‌ام. چیزی كه تئاتر ایران را می‌سازد جشنواره‌های رنگارنگ نیست كه پول‌های آن‌چنانی بابتشان هزینه می‌كنیم. درحالی كه دستمزد كسانی را كه از راه تئاتر ارتزاق می‌كنند پرداخت نمی‌كنیم.
او با تاكید بر این‌كه تئاتر را خانه‌ خود می‌داند اضافه كرد: متاسفانه در این شرایط ما اوقات فراغتمان را به كار تئاتر اختصاص می‌دهیم و با از دست دادن هنرمندان نخبه و با مهاجرت بسیاری از چهره‌های شاخص نعمت‌های تئاتر را كفران می‌كنیم.
این بازیگر در ادامه با انتقاد از جوابیه‌های اداره‌ی كل هنرهای نمایشی درباره‌ی سخنان هنرمندان تئاتر ادامه داد: از این رفتار كودكانه دست‌ بردارید.
پیام دهكردی با اشاره به اجرای نمایش «ادیپ» به كارگردانی «حمید پورآذری» تصریح كرد: این هنرمند نجیب با تلاش بسیار و در شرایطی كاملا دشوار نمایشی را اجرا می‌كند كه كلاس درس است. شرایط اجرای این نمایش نشان می‌دهد دغدغه‌ی آقایان تئاتر نیست كه اگر بود وضع تئاتر ما این چنین نبود.
او در پایان سخنان خود توضیح داد: در طول این پنج سال هرگز شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن‌های تئاتر نبوده‌ایم درحالی كه مدیران اصلاح‌طلب با تمام اشكالات و نواقص‌شان بارها و بارها به تماشای تئاتر می‌آمدند.
به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست كه در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر‌شهر برگزار شد سهراب سلیمی _ كارگردان نمایش «عشق لرزه» _ با اظهار تاسف فراوان از نبود امنیت شغلی برای هنرمندان تئاتر گفت: حضور بازیگران در آثار تصویری به‌دلیل عدم امنیت شغلی آنان در تئاتر است و این‌ها همه ناشی از آن است كه جایگاه تئاتر در كشور ما تعریف نشده و راه برون‌رفت از این مشكل در ایجاد تئاتر خصوصی است. هرچند هرگز نباید حمایت‌های دولت را فراموش كرد.
او در عین حال وضعیت تماشاگران نمایش خود را بسیار خوب توصیف كرد و ادامه داد: ما برای بیست شب دیگر تماشاگر خواهیم داشت، اما شرایط سالن به گونه‌ای است كه نمی‌توانیم پاسخگوی این تماشاگران باشیم و ناچاریم اجرای نمایشمان را در این شرایط به پایان برسانیم.
او هم‌چنین با انتقاد از قانون منع حضور همزمان بازیگر در دو نمایش اضافه كرد: اینها مشكلات برنامه‌ریزی است آنچه بیش از همه به تئاتر آسیب می‌زند این مسائل نیست بلكه عدم امنیت شغلی هنرمندان است كه آنان را به سوی آثار تصویری سوق می‌دهد. نمی‌توان به كارگردان گفت چه كسی را انتخاب كند زیرا ما كار هنری انجام می‌دهیم و در وهله‌ی نخست باید بتوانیم با اعضای گروهمان ارتباط برقرار كنیم و به زبان مشترك دست یابیم.
در تكمیل سخن او افسانه ماهیان بازیگر نمایش هم توضیح داد: هنر دنیای بزرگی است چرا ما این همه كوچك فكر و قواعد نادرست ایجاد می‌كنیم. ما انسان‌ها حق انتخاب و سلیقه داریم. نباید فراموش كنیم كه هر بازیگری بیش از هركس دیگر به فكر حیثیت كار خود است و اگر ببیند حضور همزمانش در دو نمایش به آن كارها آسیب می‌زند هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. علاوه بر این نباید فراموش كنیم كه برخی از بازیگران تمام انرژی خود را مصرف تئاتر می‌كنند. ضمن این‌كه هر بازیگری ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر‌به فردی دارد كه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند مانند او از آن ویژگی‌ها برخوردار باشد.
ماهیان یادآور شد:مدیریت تئتر شهر به خاطر هماهنگ كردن برنامه‌ی سالن‌ها و ساعت‌های اجرا چنین قوانینی را وضع می‌كنند.
هم‌چنین سهند عبیدی دراماتورژ این نمایش هم نظر خود را این‌گونه بیان كرد: این الگوها به تئاتر به عنوان مادر هنرهای نمایشی لطمه می‌زند. پرونده‌ی همه‌ی هنرمندان مطرح جهان نشانگر پركار بودن آنان است، اما دوستان با ایجاد این شرایط توپ را به زمین حریف می‌اندازند.
او ادامه داد: اشتغال‌زایی با گسترش سالن‌ها ممكن می‌شود. تئاترشهر همه‌ی سالن‌های تئاتر ما نیست. بلكه باید شرایط اجرا در دیگر سالن‌ها را نیز فراهم كنیم.
در بخش دیگری از این نشست سهراب سلیمی با تاكید بر لزوم توجه به معیارهای كیفی در قرار‌داد‌های تیپ، برلزوم بازنگری هرچه سریع‌تر در جهت رفع مشكلات این قرار‌دادها تاكید كرد.
هم‌چنین افسانه ماهیان با اشاره به تلاش چندین ساله‌ی خانه تئاتر در به ثمر رسیدن قرار‌دادهای تیپ گفت: به رغم تمام مشكلاتی كه این قرار‌دادها دارند نوعی امنیت برای عوامل تئاتر به همراه دارند، اما در این حال باید كیفیت در این قرار‌دادها مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش ایسنا، در این نشست گروه اجرایی توضیحاتی درباره‌ی شیوه‌ی اجرایی این نمایش و پروسه‌ی آماده‌سازی آن ارائه كردند
 
  گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir