محمود دولت‌آبادی
دولت‌آبادی كه برای شركت در یك برنامه‌ی ادبی شامل سخنرانی و داستان‌خوانی به نروژ رفته بود و به تازگی از سفر بازگشته است، برای ارائه‌ی اطلاعات دقیق‌تر...

رمان‌های محمود دولت‌آبادی همچنان در انتظار كسب مجوز نشرند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رمان «طریق بسمل شدن» درباره‌ی جنگ هشت‌ساله و جبهه، و رمان «زوال كلنل» درباره‌ی تاریخ معاصر ایران از مهرماه سال 87 برای كسب مجوز نشر ارائه شده‌اند.
دولت‌آبادی كه برای شركت در یك برنامه‌ی ادبی شامل سخنرانی و داستان‌خوانی به نروژ رفته بود و به تازگی از سفر بازگشته است، برای ارائه‌ی اطلاعات دقیق‌تر از سرانجام این رمان‌ها، خواست از نشر چشمه پرسیده شود. ناشر هم در این‌باره گفت، «زوال كلنل» تا كنون چندبار با اصلاحیه مواجه شده و دوباره برای بررسی رفته كه قاعدتا باید تا كنون مجوز می‌گرفت؛ ولی درباره‌ی «طریق بسمل شدن» هنوز پاسخی نداده‌اند.
دولت‌آبادی نخستین‌بار در سال 83، درباره‌ی نوشتن درباره‌ی جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس به ایسنا گفته‌ بود: از نخستین شلیك‌های جنگی كه به‌واقع بر ملت ما و بعد بر خود ملت عراق تحمیل شد، در اندیشه‌ی این بوده‌ام كه باید اثری فراخور این واقعه‌ی عجیب بیافرینم.
«نون نوشتن» آخرین كتاب منتشرشده‌ی دولت‌آبادی است. این كتاب نقطه‌نظرات این داستان‌نویس پیشكسوت درباره‌ی نوشتن و تجربیاتش در طول سال‌های نویسندگی‌اش است كه به شكل یادداشت‌های سالانه درباره‌ی كارهایی كه كرده، از سوی نشر چشمه انتشار یافته است.
محمود دولت‌آبادی اولین داستان خود را با عنوان «ته ‌شب» در سال 1341 منتشر كرد و «لایه‌های بیابانی»، «اوسنه‌ی باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پای گلدسته‌ی امامزاده»، «هجرت سلیمان»، «سفر»،‌ «گاواره‌بان»، «عقیل عقیل»، «آهوی بخت من گزل»، «كارنامه‌ی سپنج»، «با شبیرو»، «تنگنا»، «دیدار بلوچ»، «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده»، «كلیدر»، «سلوك»، «روز و شب یوسف» و «آن مادیان سرخ‌یال»، از دیگر آثار منتشرشده‌ی او هستند.
این داستان‌نویس كه نگارش نمایش‌نامه‌هایی را نیز در كارنامه‌ی خود دارد، متولد 10 مردادماه سال 1319 در دولت‌آباد سبزوار است. 

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir