"محمدرضا شجريان" در پاسخ به انتقاداتى که در زمينه خريد بليت و برگزارى کنسرت اخيرش به وجود آمده بود، عنوان کرد...

استاد آواز ایران در خصوص اجرای کنسرت مشترک با هنرمندانى که پیش از این با آنها کنسرت هایی برگزار کرده است، عنوان کرد:« این امکان همیشه وجود دارد، اما اگر بخواهیم باید برای آن برنامه ریزی کنیم. ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که آن کنسرت ها هیچگاه تکرار نمى شود.»  
محمدرضا شجریان
"محمدرضا شجریان" در پاسخ به انتقاداتی که در زمینه خرید بلیت و برگزاری کنسرت اخیرش به وجود آمده بود، عنوان کرد:« ما هنرمندان مثل گوشت قربانی هستیم.»
وى که در مصاحبه مطبوعاتى که به مناسبت کنسرت اخیرش برگزار شده بود، حضور داشت، ادامه داد:« ما هنرمندان باید جواب همه و از جمله مردم را بدهیم که باید هم این کار را بکنیم، اما نمى‌دانم که چرا کسى نیست که جواب ما را بدهد. با این همه سعى مى کنیم که با وجود مشکلاتى که وجود دارد کنسرت هایمان را هَم برگزار کنیم.»
استاد آواز ایران از نبود سالن هاى اجرا، مجهز نبودن سالن ها، صدور مجوز هاى کنسرت، فروش بلیت وعدم رعایت قانون مصنف و مولف به عنوان بخشى از مشکلات هنرمندان و برگزارکنندگان کنسرت ها نام برد و ادامه داد:« قبل از اجرا از مردم هم خواسته بودیم که عکاسى و فیلم بردارى نکنند، اما به محض اینکه کنسرت شروع شد، دوستان عزیز شروع کردند به فیلم بردارى. اگر استفاده شخصى از این فیلم بردارى ها مى شد، چندان مشکلى نبود، اما زمانى که به سرعت روى سایت ها قرار مى گردد و کپى مى شود، ما چه کار مى توانیم بکنیم. قانونى هم نیست که بتوانیم به آن استناد کنیم.»
وى در خصوص مشکلاتى که در خصوص فروش بلیت اینترنتى ایجاد شده بود نیز گفت:« من از سال 1350 که کنسرت هایم آغاز شد، مشکل بازار سیاه بلیت وجود داشت و مردم شب ها براى خرید بلیت جلوى در تالار رودکى مى خوابیدند.اما ما مى خواهیم که توزیع بیت عادلانه باشد ، به کسى هنگام خرید بلیت به کسى توهین نشود ، در میان همه اقشار جامعه توزیع شود و براى آن بازار سیاه هم درست نشود. من با خیلى ها مشورت کردم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که فروش اینترنتى مناسب ترین روش است.»
شجریان اضافه کرد:« فروش اینترنتى هم مسلما مشکلاتى دارد، اما ما بلاخره باید چه کار بکنیم که بلیت محترمانه به دست مردم برسد و بازار سیاه درست نشود. زمانى که روبروى تالار کشور بازار سیاه درست می شد و اسمش را گذاشته بودند دل آواز 2. ما باید به چه کسى گله کنیم.»
سرپرست گروه شیدا در پاسخ به این سوال که برنامه اى براى اجراى مجدد با علیزاده و کلهر دارد یا نه عنوان کرد:« هیچ برنامه اى براى اجرا با این دوستان ندارم، اما هیچ بعید نیست که با دوستانم علیزاده و کلهر ، مشکاتیان و پیرنیاکان کنسرت بدهیم که البته بقیه دوستان هم تمایل داشته باشند.»
به گفته استاد آواز ایران نمى توان انتظار داشت که همان کنسرت ها را حتى با همان اعضا تکرار کرد، چرا که آن حال و هوا تکرار شدنى نیست.
وى با بیان اینکه ما مثل تیم فوتبالى هستیم که اعضایش دائم عوض مى شوند، ادامه داد:«من همچون سایر دوستان اعتقاد دارم که باید به جوان ها فرصت داد، چرا که آنها هستند که اساتید فردا هستند و بنابراین نباید به گروه هاى قبلى محدود بود، بلکه باید آنها را هم وارد کار کرد. بنابراین هیچ خصومتی ایجاد نشده است و این جدایى ها با حفظ دوستى هاى قدیم صرفا سلیقه اى است.»
پایه گذار گروه شیدا در خصوص گروه تازه تاسیس شیدا عنوان کرد:« ان گروه به احترام استاد جلیل شهناز این نام را به خود گرفت و از آن جهت تشکیل شد که ایرانى ها دوست دارند گروه هاى بزرگ موسیقى داشته باشند و موسیقى متنوع تر شود.»
شجریان در خصوص پروژه باغ هنر بم  نیز گفت:« متاسفانه آنقدر که مورد نیاز ماست کمک هاى لازم به دست ما نرسید. تاکنون تنها یک چهارم کل هزینه ها تامین شده است. برآورد اولیه ما این بود که این پروژه با یک میلیارد تومان به اتمام می رسد، اما با گران شدن مصالح پیش بینى ما این است که این میزان با 5 میلیارد به اتمام برسد. به همین دلیل اغلب اوقات کارگاه ما تعطیل است.»
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.chn.ir