3 اشتباه بزرگ والدین که به سلامت روانی فرزندشان لطمه می زند
 همه مادرها دوست دارند فرزندانی موفق تربیت کنند و لازمه دستیابی به این مسئله، داشتن فرزندی خلاق و توانمند است که به طور کلی از سلامت روان خوبی برخوردار باشد. در این مقاله شما را با 3 اشتباه بزرگ که سلامت روانی فرزندتان را به خطر می اندازد آشنا می کنیم

 3 اشتباه والدین که به سلامت روان فرزندان لطمه می‌ زند

 همه مادرها دوست دارند فرزندانی موفق تربیت کنند و لازمه دستیابی به این مسئله، داشتن فرزندی خلاق و توانمند است که به طور کلی از سلامت روان خوبی برخوردار باشد.   در این بین، اگر می‌خواهید برای فرزند خود بهترین  مادر دنیا باشید بهتر است برخی از اشتباهات رایج والدین در تربیت فرزندان خود را انجام ندهید.

بیشتر بدانید : 5 قانون تربیت کودک که باید از ژاپنی ها بیاموزیم!

همه خطاهای فرزندتان را عمدی می‌ دانید

زمانی که فرزندان‌مان کوچک هستند، صبرمان برای رفتارهای اشتباه آن‌ها بیشتر است و تحمل اشک‌هایشان را هم داریم حتی هنگام بیماری‌شان صبرمان بیشتر است اما وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، به جای این‌که آستانه تحمل‌مان بالاتر برود، برعکس کمتر می‌شود. به طور مثال وقتی مرتکب اشتباه می‌شوند با تندی برخورد می‌کنیم. علت آن است که وقتی کوچک‌اند تقریبا همه اشتباهات آن‌ها را غیر عمد و سهوی می‌دانیم و مقصر قلمدادشان نمی‌کنیم ولی از سنی که زبان باز می‌کنند، کم‌کم بیشتر اشتباهات‌شان را عمدی و اختیاری می‌دانیم و زمانی که به نوجوانی می‌رسند، تمام رفتارهای‌شان را برنامه‌ریزی شده و عمدی تلقی می‌کنیم و به آن‌ها برچسب می زنیم. خطای ما در این است که رشد عقل را در فرزندان‌مان دلیل بر این می‌دانیم که آن‌ها نباید خطایی مرتکب شوند و مانند فرشته‌ها پاک و بی‌عیب باشند. پس برای تربیت فرزندان صبور و سالم از نظر روحی، اجازه آزمون و خطا را به آن‌ها بدهیم و با کمی صبر و فکر اشتباهات‌شان را گوشزد کنیم تا بتوانیم از خطرات احتمالی بعدی پیشگیری کنیم.

3 اشتباه بزرگ والدین که به سلامت روانی فرزندشان لطمه می زند
 3 اشتباه والدین که به سلامت روان فرزندان لطمه می‌ زند,3 اشتباه بزرگ والدین که به سلامت روانی فرزندشان لطمه می زند

فقط ایرادهای فرزندتان را می‌ بینید

اگر قرار است اعتماد به نفس یک کودک بالا برود، باید کارهایی را که خطری متوجه او نمی‌شود انجام دهد ولو ناقص! وقتی یک بچه تازه می‌خواهد راه بیفتد و راه رفتن را تمرین کند، یک جا را می‌گیرد بعد  حرکت می کند. برای بالارفتن اعتماد به نفس هم دقیقا به تاتی‌ها(آهسته راه رفتن بچه‌ها) جواب می‌دهیم. یعنی کوچک‌ترین قدمی که برداشت، حسابی تشویق اش می‌کنیم که تو فقط اعتماد به نفس را بالا ببر و حرکت کن ولی در آن لحظه ایرادها را نمی‌گیریم. همین باعث می‌شود آهسته آهسته بچه تشویق بشود و برای برداشتن قدم‌های بعدی محکم‌تر و با اراده قوی‌تر حرکت کند چون حمایت خانواده را پشت سر خودش حس می‌کند.

احساس ناامنی را در فرزندتان رشد می‌ دهید

مادر مضطرب، مادر عصبانی، مادر انفجاری، مادر افسرده، مادری که تنبیه بدنی می‌کند و ... ناامنی را در فرزندش رشد می‌دهد. پدری که بی‌حوصله است، پدری که تنبیه‌گر است، پدری که از تهدید استفاده می‌کند، پدری که با مادر هماهنگ نیست، ترس و اضطراب دایمی و احساس حقارت را در فرزندش رشد می‌دهد. ما مسئول فرزندانی هستیم که آن‌ها را به دنیا آورده‌ایم، لطفا بچه‌ها را قربانی کم کاری یا بی توجهی  خود نکنید. با کمی تمرین صبوری و مرور خوبی‌ها و معصومیت‌های فرزندان تان می‌توانید آرامش و عشق را به آن‌ها هدیه دهید. در ضمن، محبت کلامی را فراموش نکنید؛ معجزه می‌کند. بچه را سیراب محبت و توجه کنید، همه چیز درست می‌شود.



بیشتر بدانید : 9 برخورد غلط در رفتار با کودک نوپا را بشناسید

بیشتر بدانید : اگر کودک 6 ساله دارید حتما بخوانید

بیشتر بدانید : 3 قانون مهم تربیتی که پدران و مادران لازم است بدانند

بیشتر بدانید : تربیت کودک بدون داد و فریاد با چند پیشنهاد ساده!



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khorasannews.com