در اثر تولید گاز در معده ، هر فردی ممکن است دچار بادگلو شود.اگر بادگلو به ندرت ایجاد شود طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند. اما در برخی افراد این حالت غیر طبیعی می شود و به صورت مزمن و آزار دهنده در می آید.

 

علت ایجاد باد گلو چیست؟
بادگلو از دو طریق ایجاد می شود.یک علت ایجاد گاز در معده به خاطر خوردن غذاها است. غذاهایی مانند سبوس گندم،میوه های کال،سبزیجات،نوشیدنیهای گازدار و نوشابه ها در معده گاز تولید می کنند.حتی میوه هایی مانند سیب،انگور و آلو نیز می توانند این کار را بکنند. اما علت دیگر ایجاد بادگلو بلعیدن مقدار زیادی هواست.
 
باد گلوی مزمن چگونه ایجاد می شود؟
 زمانی که بادگلوی مزمن وجود دارد بلع هوا در بیشتر موارد عامل ایجاد کننده ی این مشکل است. ممکن است عجیب به نظر برسد اما این بلعیدن هوا به تلاش یا توجه خاصی نیاز ندارد.تسکین علائمی مانند بادگلو نفخ و تورم شکمی کار ساده ای نیست.مخصوصا وقتی که علت ایجاد آنها بلع نا آگاهانه ی هوا باشد.برخی اوقات نیز فرد کاملا طبیعی است اما یا بیش از حد به این موضوع طبیعی حساس است و یا از وضعیت خود تصور اغراق آمیزی دارد.

بلعیدن هوا چگونه انجام می شود؟
موارد زیر می توانند منجر به بلع مقادیر زیادی هوا شوند که این هوا وارد سیستم گوارش می شود:
* سریع غذا خوردن

* سریع نوشیدن مایعات

* صحبت کردن هنگام غذا خوردن

* جویدن آدامس

* افزایش غیر طبیعی ترشح بزاق ( که می تواند بلع هوا را افزایش دهد و ممکن است با اختلالات گوارشی دیگری مانند زخم معده نیز مرتبط باشد.همچنین دندانهای مصنوعی که جاگیری مناسبی نداشته باشند و تهوع به هر دلیلی که ایجاد شود با افزایش بزاق می تواند بلع هوا را به همراه داشته باشد.)

* مکیدن آبنباتها

* کشیدن پیپ یا سیگار

*مصرف آنتی اسیدهایی مانند بی کربنات سدیم یا جوش شیرین به منظور رفع علایم گوارشی نیز در معده تولید گاز می کنند.

بلع آگاهانه هوا،البته بلع مقداری هوا به صورت طبیعی حین خورن غذا و نوشیدن مایعات رخ می دهد اما برخی از افراد نا آگاهانه و مکررا حتی زمانی که چیزی نمی خورند هم هوا را می بلعند.این اتفاق به خصوص وقتی که افراد مضطرب هستند بیشتر رخ می دهد.

با بلعیدن هوا چه اتفاقی رخ می دهد؟
بیشتر هوای بلعیده شده از طریق بادگلو خارج می شود و فقط مقدار کمی از آن به روده باریک می رسد اما میزان آن به وضعیت بدن بستگی دارد.مری محتویات خود را به قسمت خلفی معده می ریزد.هنگامی که فردی ایستاده است چون هوا بالاتر از مایعات قرار می گیرد و در سطح فوقانی معده قرار دارد و به راحتی از طریق مری خارج می شود.اما هنگامی که فردی به پشت دراز می کشد هوا بین مایعات گیر می افتد و به همین صورت به طرف روده نیز رانده می شود.

چگونه می توان از ایجاد بادگلو پیشگیری کرد؟
در افرادی که عادت به بلع هوا دارند باید برای کاهش این مشکل بلعیدن هوا را کاهش داد.در مواردی که بلع هوا به دلیل افزایش ترشح بزاق است باید از جویدن آدامس و سیگار کشیدن خودداری کرد. بیماریهای گوارشی مانند زخم معده و تهوع باید درمان شوند تا از ترشح بیش از حد بزاق جلوگیری شود.جویدن آرام و آهسته غذا نیز برای جلوگیری از بلع هوا مهم است.نوشیدنیها را بدون استفاده از نی بنوشید زیرا نوشیدن با نی نیز باعث بلع هوا می شود.اگر مشکل مربوط به نوشیدنیهای گازدار و کربناتی و یا آنتی اسیدها باشد باید از مصرف آنها اجتناب کرد.اگر مشکل اصلی بلع ناآگاهانه ی هوا باشد،باید برای ترک این عادت اقدامات مناسبی انجام شود تا چرخه معیوبی که در اثر بلع هوا و ناراحتی گوارشی ناشی ازآن ایجاد می شود از بین برود و مشکل فرد تسکین پیدا کند.برخی اوقات علت ایجاد بادگلو مشکل گوارشی ای به نام عدم تحمل لاکتوز است.در این صورت بدن فرد قادر به تجزیه ی لاکتوز که قند موجود در شیر و لبنیات دیگر است،نیست.در این حالت فرد دچار نفخ و تورم شکمی می شود و مقدار زیادی گاز در دستگاه گوارش فرد تولید می شود.اگر فردی در اثر مصرف شیر و لبنیات دیگر دچار بادگلوی مکرر و فراوان شود ممکن است مشکل فرد کمبود آنزیم تجزیه کننده ی لاکتوز  ( آنزیم لاکتاز ) باشد.داروهایی نیز وجود دارند که می توانند حبابهای گازی را که در معده تولید می شوند را بشکنند و به برخی از بیماران کمک کنند.
 

بیشتر بدانید : آروغ زدن و بادگلو شما را کلافه کرده؟ علتش را به راحتی رفع کنید

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ- دکتر حانیه ترکمان
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ