ممکن است یک کودک زودتر از موعد دندان در بیاورد و کودکی دیگر تا اولین تولدش دندان درنیاورده باشد...

اولین دندان های کودک

یک قاعدۀ کلی وجود ندارد، هر کودکی منحصر به فرد است. برخی زودتر دندان درمی‌آورند و برخی دیرتر. در عوض، نشانه های شروع رویش دندان ها مثل هم هستند و شما امکان تسکین درد فرزندتان را دارید. ضمناً باید بدانید که دندان ها در دوران بارداری ساخته می‌شوند. به همین علت تغذیۀ مادران آینده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تسکین درد
از کی مسواک زدن باید شروع شود؟

اغلب، اولین دندان حدود 6 ماهگی ظاهر می‌شود. با این حال قاعدۀ خاصی برای زمان رویش اولین دندان وجود ندارد. ممکن است یک کودک زودتر از موعد دندان در بیاورد و کودکی دیگر تا اولین تولدش دندان درنیاورده باشد.

در تمام موارد، ساخت دندان های نوزادان از دوران بارداری مادر آغاز می‌شود. در واقع، 20 دندان شیری، هنگام تولد تقریباً به طور کامل زیر لثه به صورت آهکی وجود دارند. به همین علت است که تغذیۀ مناسب زنان باردار طی دوران حاملگی تأثیر بسیار زیادی بر روند دندان درآوردن فرزندان شان دارد. علاوه بر این شیر مادر که کلسیم دارد، نیز بسیار مهم است، مطمئناً هر چه کودک کمتر با شیر خشک تغذیه شود، کلسیم بیشتری جذب می‌کند.

مادرانی که تازه صاحب نوزاد شده اند، همچنان باید تغذیۀ مناسبی داشته باشند. نکته ای قابل توجه کسانی که نوزادشان را با شیر خشک و یا شیشه شیر تغذیه می‌کنند: مکش سینه ها نیازمند سعی بیشتری است، بنابراین رشد ماهیچه های صورت و چانه بیشتر تحریک می‌شود. دندان های نوزادی که با شیر مادر تغذیه شده از نوزادی که شیر خشک خورده، عموماً بهتر است و کمتر نیاز به ارتودنسی خواهد داشت.

تسکین درد
اولین دندان ممکن است در هر سنی دربیاید، اما نشانه های اولیۀ رویش یکسان اند، این نشانه ها عبارتند از: تورم لثه، قرمز شدن آن و همچنین قرمزی گونه ها و باسن. اغلب نوزادتان غر می‌زند، بیشتر گریه می‌کند و گاهی اوقات اشتهایش را از دست می‌دهد.
حلقۀ دندانی را که از قبل داخل فریزر گذاشته اید و یخ زده، به او بدهید تا آن را گاز بزند.
لثۀ متورمش را با یک مرحم مخصوص ماساژ دهید. 
در صورتی که نوزادتان تب دارد، به او پاراستامول بدهید، البته باید حواستان به میزان دارو و دُز مناسب کودک باشد.  

از کی مسواک زدن باید شروع شود؟
از 8 ماهگی به بعد، امکان شروع شستشوی دندان ها وجود دارد. ابتدا از یک کمپرس ثابت آب استفاده کنید، سپس بعد از ظاهر شدن دندان های آسیای شیری با یک مسواک کوچک و نرم دندان های دلبندتان را بشویید. برای استفاده از خمیر دندان باید صبر کنید تا فرزندتان تف کردن را یاد بگیرد.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

تمارینی برای افزایش هوش نوزاد
از چه سنی میتوانیم گوش نوزاد را سوراخ کنیم؟

نوزاد در چه سنی هویت خود را میشناسد؟

نوشیدنی ممنوع در حین شیردادن به نوزاد

نحوه شروع و ادامه غذای كمكی در نوزادان