بیماری های خیالی با درد های واقعی
همان‌طور که در در پزشکی اثر دارونما یا پلاسیبو ثابت شده‌ است، ثابت شده که مشکلات روحی هم می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی شود، که به آن‌ها بیماری‌های روان‌تنی می‌گویند

 بیماری‌های خیالی، درد های واقعی دارند

این وضعیتی است که در آن مشکلات جسمی ناشی از مشکلات روحی و روانی پدید می‌آید. اما وضعیتی هم هست، که در آن شخص بر اساس چهارچوب‌های پزشکی بیمار نیست، اما واقعا احساس بیماری می‌کند و حتی درد می‌کشد. به این درد‌ها درد ناشی از بیماری خیالی گفته می‌شود، یعنی شخص تصور می‌کند بیمار است، در حالی که نیست و علایم و مشکلات ناشی از بیماری را هم بر اثر این تصور، تجربه می‌کند. بسیاری از ما ممکن است درد ناشی از یک بیماری خیالی را تجربه کرده باشیم، اما واقعا چطور می‌توان بین یک درد واقعی و درد آنچه فقط در ذهن ما می‌گذرد تفاوت قایل شد و آن‌ها را از هم تشخیص داد؟. یا حتی چطور می‌توان فهمید، این درد تا چه اندازه واقعی است؟

این همان پرسشی است که دکتر «سوزان او سالیوان» پس از برخورد با یک بیمار خاص برای یافتن پاسخش شروع به تحقیق کرد.« اییون» که نام این بیمار بود بر اثر ریختن مایع شیشه پاک کن به صورت و چشمهایش دچار کوری شده بود، اما مسئله این بود که آزمایش‌های نشان می‌دادند که چشم‌های او واقعا سالم هستند. بنابراین او به بخش بیماری‌های روانی و دکتر سالیوان معرفی شد.

دکتر سالیوان این موارد را تشنج «روان‌زاد» نامیده و می گوید: « خیلی زود دریافتم این موارد نادر نیستند اما در تحقیقات و مباحث پزشکی به آنها توجه نمی‌شود». نتایج بررسی‌های او نشان داد که 30درصد مراجعان به پزشک دارای بیماری‌هایی هستند که با دلایل فیزیلوژیک قابل توضیح نیستند. بنابراین روان درمانی به این بیماران کمک می‌کند که بر مشکلاتشان فایق بیایند. برای مثال اییون تنها بعد از جلسات طولانی روان درمانی بود که یاد گرفت دوباره ببیند. نتایج بررسی‌های او نشان می‌دهد بسیاری از این بیماری‌ها ممکن است در واقع به دارو نیاز نداشته باشند و روان درمانی راه‌حل آنها باشد. او می‌گوید:« مهم این است که یاد بگیریم درد و شرح حال بیمار در این موارد کاملا واقعی است و تنها، عامل آن متفاوت از عوامل جسمی است».

این برسی نتیجه می‌گیرد، بیماری‌های روان‌زاد را باید شناخت و با بررسی درست و درمان صحیح، به رفع مشکلات ناشی از آن‌ها پرداخت، اگرنه این بیماری‌ها، همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.com