مسواک زدن زبان را فراموش نکنید
باکتری هایی که روی زبان تجمع می کنند می توانند به دندان ها گسترش یابند و موجب التهاب و قرمزی لثه ها شوند. اگر درمان نشود، التهاب می تواند پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتال تبدیل شود. مسواک زدن زبان می تواند به رفع این مشکلات کمک کند

بسیاری از مردم پس از صرف هر وعده غذایی روزانه دندان های خود را مسواک می زنند و از نخ دندان برای تکمیل فرآیند پاکسازی دندان ها استفاده می کنند. اما اگر چند دقیقه در روز را به مسواک زدن و پاکسازی زبان خود اختصاص دهید، عادات سلامت دهان و دندان شما هر چه بیشتر ارتقا پیدا می کند.

 

به این دلایل زبان خود را مسواک بزنید

بیش از 700 گونه باکتریایی مختلف در دهان ما حضور دارند. تمامی این میکروب ها مصر نیستند. اما زمانی که نمونه های بد کنترل را در دست می گیرند و در اطراف پرزهای زبان تکثیر می شوند می توانند آسیب های واقعی به سلامت دهان و دندان وارد کنند.

شما می توانید زبان خود را به عنوان یک اسفنج باکتری در نظر بگیرید که باکتری های بد را در سراسر دهان پخش می کند و موجب شکل گیری مشکل و بیماری می شود. در ادامه با برخی از این مشکلات بیشتر آشنا می شویم.

 

بوی بد دهان

بوی بد دهان یا نفس بدبو مشکل شماره یک مرتبط با مسواک نزدن زبان است. باکتری ها روی زبان ساکن می شوند و رشد بیش از اندازه نمونه های بد می تواند موجب شکل گیری بوی بد دهان شود. میکروب های تولید کننده بوی بد تمایل دارند در عقب زبان ساکن شوند و بر همین اساس، مسواک زدن کل زبان برای خلاص شدن از شر بوی بد اهمیت دارد.

 

ضعف جوانه های چشایی

هنگامی که زبان خود را مسواک نمی زنید، پوششی از باکتری ها، ذرات غذایی و سلول های مرده پوست که به نام بیوفیلم شناخته می شود روی جوانه های چشایی را می گیرند و موجب افت حس چشایی می شوند. با خلاص شدن از شر بیوفیلم بار دیگر قدرت چشایی خود را باز خواهید یافت.

 

زبان سیاه

قرار گرفتن در معرض ذرات غذا یا نوشیدنی هایی مانند قهوه، سیاه شدن زبان به واسطه لکه‌دار شدن پرزهای روی این اندام را موجب می شود. این وضعیت بی خطر است و با مسواک زدن زبان از بین می رود.

 

عفونت مخمری (در دهان)

عفونت مخمری که در دنیای پزشکی به نام برفک دهان شناخته می شود می تواند به واسطه از کنترل خارج شدن سطوح باکتری و رشد مخمر در دهان شکل بگیرد. نتیجه این شرایط شکل گیری وصله های سفید رنگ روی زبان است. یک داروی ضد قارچ می تواند این شرایط را درمان کند و مسواک زدن مرتب زبان از وقوع مجدد آن جلوگیری می کند.

 

بیماری پریودنتال

باکتری هایی که روی زبان تجمع می کنند می توانند به دندان ها گسترش یابند و موجب التهاب و قرمزی لثه ها شوند. اگر درمان نشود، التهاب می تواند پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتال تبدیل شود. در این شرایط امکان از دست دادن دندان ها وجود دارد، اما مورد نگران کننده‌تر این است که التهاب مزمن در نتیجه بیماری پریودنتال با خطر بالاتر تجربه حمله قلبی، سکته مغزی، و سقط جنین پیوند خورده است.

 

چگونه زبان خود را مسواک بزنیم؟

شاید اکنون تصمیم خود را برای مسواک زدن منظم زبان خود گرفته باشید. برای انجام درست این کار ابتدا از عقب زبان کار خود را آغاز کنید و به آرامی به سمت جلو مسواک بزنید، سپس بخش های کناری زبان را مسواک بزنید. نیازی به استفاده از خمیر دندان وجود ندارد، اما احتمالا استفاده از آن احساس راحتی بیشتر در شما ایجاد می کند و ویژگی سایشی خمیردندان می تواند به پاکسازی موثرتر کمک کند. حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید، اما دو بار در روز شرایط ایده آل محسوب می شود.

استفاده از مسواک های ویژه زبان که به طور ویژه برای از بین بردن باکتری ها، ذرات غذایی، و دیگر مواد روی زبان طراحی شده اند، ایده خوبی محسوب می شود، اما با یک مسواک ساده و نرم نیز می توانید به صورت موثر زبان خود را مسواک بزنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran