خطرات باز کردن روزه با آب سرد که باید بدانید!!
ماه رمضان امسال هم در روزهای گرم سال است و بسیاری از روزه داران افطار خود را با آب سرد باز می کند و این بدترین کار ممکن است. با ما همراه شوید تا شما را با مضرات این کار آشنا کنیم.

هرگز روزه را با آب سرد باز نکنید

خوردن و آشامیدن یک فرد در ماه رمضان بعد از تحمل ساعت‌های طولانی گرسنگی و تشنگی، باید بر اساس اصول علمی صحیح و آداب تغذیه منطقی و عقلانی باشد، مثلا به دلایل مختلف نباید در زمان افطار، آب سرد مصرف کرد.

ماه رمضان امسال هم در روزهای گرمی قرار گرفته است و بعد از حدود ۱۷ ساعت روزه‌ داری اکثر روزه داران در موقع افطار، نوشیدن یک لیوان آب خنک را به هر چیز دیگری در موقع افطار ترجیح می‌دهند. یک فرد روزه‌ دار چنان‌ چه برای باز کردن روزه خود اقدام به نوشیدن آب سرد کند، سلامت خود را به خطر خواهد انداخت.

نوشیدن آب سرد، موجب سوء هاضمه، اختلال در جذب، نفخ، دل دردهای بی مورد و ناراحتی‌های گوارشی دیگری می شود که در روزهای بعد هنگام روزه گرفتن تحمل آن برای فرد روزه دار سخت خواهد شد. برای جلوگیری از عوارض ذکر شده بهتر است افراد روزه‌دار ابتدا با مقداری آب جوشیده ولرم و یا چای کم رنگ و بهتر ازهمه اینها، با شیر گرم به همراه عسل یا خرما برای جبران قند و آب از دست رفته بدن افطار کنند.

در ماه‌ های گرم به دلیل تعریق زیاد، بدن به آب بیشتری نیاز دارد، جذب میزان کافی کالری برای بدن در تابستان به نسبت زمستان چندان اهمیت ندارد، بلکه مهم ترین مساله مدیریت آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و چنان چه مایعات بدن افراد روزه دار تامین نشود، در طول روز عصبی و پرخاشگر و کم طاقت خواهند شد.

خوردن آب به تنهایی نمی‌تواند املاح و مواد معدنی بدن را در ماه رمضان جبران کند، بنابراین باید از طریق مواد غذایی ذکر شده به همراه مایعات مناسب، ویتامین و املاح بدن را جبران کرد.

رعایت نکات ذکر شده به خصوص باز کردن افطار با مایعات گرم و مواد قندی و همچنین آرام آرام غذا خوردن سبب می شود که فرد دچار نوسان قند خون نشده و آرام آرام قند خون وی بالا رود.

برای جلوگیری از مشکلات سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، باز کردن روزه باید به آهستگی و رساندن مواد غذایی باید به کندی در بدن صورت گیرد و از سرعت در خوردن و پرخوری در ماه رمضان به خصوص در موقع افطار که مدت زمان طولانی معده خالی بوده است، جلوگیری شود و افراد روزه دار باید سعی کنند از سبزی و میوه و بخصوص میوه های فیبر دار و یا نوشیدنی های به شکل پوره و حاوی فیبر در طول شب تغذیه شوند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatonline.ir