روش های زیبا شدن، این بار بدون مواد شیمیایی!!
مواد شیمیایی که برای زیبایی پوست و صورت تان استفاده می کنید علاوه بر مضراتی که برای سلامتی بدن شما دارد می تواند برای محیط زیست هم بسیار مضر باشد. در این مقاله به شما روش های زیبایی بدون نیاز به مواد شیمیایی را می گوییم.

بدون مواد شیمیایی، زیبا شوید

می‌دانید این روزها حتی موادی که برای خوشبو کردن خودتان یا زیباتر کردن پوست‌تان استفاده می‌کنید به طبیعت آسیب می‌رسانند؟ بسیاری از مواد آرایشی - بهداشتی که مورد استفاده ما قرار می‌گیرند رابطه خوبی با طبیعت ندارند! این مواد بعضا از عناصر شیمیایی مخربی درست شده‌اند که نه‌ تنها در طولانی مدت به پوست و بدن ما آسیب می‌رسانند که عوارض تولید و مصرف‌شان نیز گریبان طبیعت زیبای زمین را می‌گیرد. برای همین بد نیست این عوارض و راه‌های جایگزین کردن‌شان را بشناسیم و مورد استفاده قرار دهیم.

لایه بردار طبیعی پوست به جای لایه بردارهای شیمیایی

چند سالی است که استفاده از اسکراب یا لایه‌بردارها باب شده‌ و مردم برای از بین‌بردن لایه‌های مرده سطح پوست و بیرون‌کشاندن سلول‌های تازه زیرین از لایه‌بردارها استفاده می‌کنند. این کار باعث زیبایی هر چه بیشتر می‌شود اما اینکه سراغ چه‌جور لایه‌برداری برویم قیمت این زیبایی را مشخص می‌کند. طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر روی ترکیبات بسیاری از لایه‌بردارها انجام شد، مشخص شد بعضی از این اسکراب‌ها حاوی نوعی ترکیب تجزیه‌ناپذیر و غیرمحلول هستند که با شست‌وشو وارد چرخه آب می‌شود و به هیچ وجه هم دست از سر طبیعت برنمی‌دارد. با بررسی این اتفاق، استفاده از بعضی موادشیمیایی در ساخت این محصولات ممنوع شد اما این ممنوعیت هنوز فراگیر نشده و ترکیبات مضر همچنان در بعضی از این محصولات دیده می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید از روش‌‌های طبیعی برای لایه‌برداری پوست‌تان استفاده کنید یادتان باشد که بهترین لایه‌بردار طبیعی که در سرزمین خودمان هم به راحتی پیدا می‌شود روشویه یا همان سفیداب است! این لایه‌بردار قدیمی که امتحان خودش را پس داده توسط بعضی از شرکت‌‌های فرانسوی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و لابد می‌دانید که فرانسوی‌ها به داشتن پوست‌های درخشان و زیبا معروف هستند! کافی است سفیداب را بین اسباب حمام‌تان قرار دهید و هر بار که احساس کردید پوست‌تان کدر شده از آن استفاده کنید! نتایج زیبایی این ماده از همان دفعه اولی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود.

در کنار سفیداب ما یک پیشنهاد دیگر هم برایتان داریم. شما می‌توانید با ترکیب شکر و آبلیمو تا اندازه‌ای که حالت خمیری پیدا کند یا با ترکیب عسل و شکر برای پوست‌تان اسکراب‌‌های کاملا طبیعی بسازید. اگر از این ترکیب‌ها خوشتان نمی‌آید هم خیلی راحت کمی سرکه سیب تهیه کرده و آن را با آرد جوی دوسر ترکیب کنید! البته نتایج استفاده از این ترکیب‌ها به سرعت سفیداب مشخص نمی‌شود و باید چند باری مورد استفاده قرار بگیرند اما هزینه کم استفاده از این موارد و طبیعی‌بودنشان همه‌‌چیز را به نفع شما تمام می‌کنند.

پوست خوب را از درون بسازید

درست است که استفاده از لوازم آرایشی تا حد زیادی به شما کمک می‌کند پوستی زیبا داشته باشید اما چه فایده اگر با هر بار شست‌وشو تمام آثار زیبایی محو شود. برای اینکه زیبایی پوست‌تان دائمی باشد و لوازم آرایشی فقط نقش مکمل را در زیبایی‌تان ایفا کند سعی کنید سراغ تغذیه سالم بروید. در هر شهر و خیلی از روستاها کشاورزانی هستند که بدون استفاده از کودهای شیمیایی دست به تولید سبزیجات و میوه‌ها می‌زنند. این کشاورزها را پیدا کنید و خرید میوه و سبزی‌تان را از آنها انجام دهید. اگر هم به آنها دسترسی مستقیم ندارید کافی است سراغ فروشگاه‌های مواد ارگانیک را بگیرید و مواد خوراکی‌تان را از آنها تهیه کنید. استفاده هر چه بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات به جای فست‌فودها و غذاهای سرخ‌شده بعد از مدت کوتاهی اثرش را روی پوست شما نشان خواهد داد و سلول‌هایی تازه‌تر و بشاش‌‌تر را به شما هدیه می‌کند. وقتی از درون پوستی سالم داشته باشید نیاز کمتری به استفاده از مواد آرایشی پیدا می‌کنید؛اینطوری هم هزینه کمتری می‌کنید و هم سالم می‌مانید.

لوازم آرایشی طبیعی

بسیاری از شرکت‌های نامعتبر دست به تولید مواد بهداشتی‌ای می‌زنند که هزینه تولید آنها به‌خاطر به‌کار بردن مواد شیمیایی نامرغوب و مضر پایین است و به همین‌خاطر هم در نهایت قیمت این محصولات پایین تمام می‌شود. اگر ناآگاه باشیم خیلی راحت در تله این مواد آرایشی می‌افتیم و مقادیر زیادی مواد سمی را روی پوست خود می‌زنیم. حتما این را هم می‌دانید که پوست، قابلیت جذب‌ کردن موادی که بر سطحش قرار گرفته را دارد و می‌تواند این مواد را وارد بدن کند. بنابراین اینطوری می‌شود که بعد از مدتی استفاده مکرر از این لوازم آرایشی کم‌کم متوجه کدر شدن رنگ پوست‌تان، خشکی، حساسیت و سایر علائم ظاهری می‌شوید و اگر همچنان به استفاده ادامه دهید ممکن است دچار مشکلات مربوط به ارگان‌های داخلی بدن نیز شوید. از همین الان تصمیم بگیرید و قید لوازم آرایشی ارزان قیمت و نامرغوب را بزنید و در عوض سراغ لوازم آرایشی‌ای بروید که پایه گیاهی دارند یا صد درصد گیاهی هستند! برندهای زیادی هستند که لوازم آرایشی‌شان را از مواد گیاهی و حتی ارگانیک تهیه می‌کنند. این مواد نه‌تنها با بدن دوست هستند بلکه با شسته‌شدن و ورود به آب‌ها هم مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کنند. درست است که قیمت این لوازم گران‌‌تر از سایر لوازم آرایشی است اما به منافعی که برای پوست و طبیعت دارند می‌ارزند و شما را از درمان‌های بعدی و هزینه‌های بیشتر در امان نگه‌می‌دارند.

به این عبارت‌ها دقت کنید

لطفا موقع خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به اسامی به‌ کار رفته در مواد تشکیل‌دهنده این محصولات دقت کنید و با دیدن هرکدام از کلماتی که در ادامه می‌آید قید خرید آن محصول را بزنید؛حتی اگر قیمتش خیلی مناسب بود و ظاهری شیک و زیبا داشت! کلماتی که باید حساسیت شما را برانگیزند، اینها هستند: فتالات، پارابن، سرب و مواد نگه دارنده. ما انگلیسی این اسامی را هم برایتان می‌نویسیم تا چشم‌تان نسبت به آنها حساسیت بیشتری پیدا کند: phthalates, parabens, preservatives, lead‌. با اینکه استفاده از این مواد توسط بسیاری از شرکت‌ها کنار گذاشته شده اما باز هم خوب است که مراقب شرکت‌هایی باشید که قسر دررفته‌اند!

خرید عطر مناسب

خرید عطرها و اسپری‌های نامرغوب نه‌تنها می‌تواند باعث بروز حساسیت‌‌های پوستی و سرفه و سردرد شود بلکه می‌تواند تأثیرات ناخوشایندی هم روی محیط زندگی ما داشته باشد. شاید شما هم موقع خرید اسپری‌های خوشبوکننده به علامت دستی که روی کره‌زمین قرار گرفته توجه کرده باشید. بسیاری از اسپری‌های بی‌خطر برای محیط‌ زیست این علامت را دارند. واقعیت این است که اسپری‌ها می‌توانند حاوی نوعی ماده‌شیمیایی باشند که در سوراخ‌شدن لایه ازن تأثیرگذار است. البته الان مدت‌هاست که تولید این اسپری‌ها متوقف شده است اما وقتی اسپری غیرمعتبری را از شرکتی غیرمعتبر دیدید، بد نیست نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده آن بیندازید و اگر اسم گاز کلرفلوئوروکربن را مشاهده کردید قید خریدتان را بزنید. این کار را به‌خاطر پوست و ریه‌های خودتان و محیط‌زیست میلیون‌ها انسان دیگر انجام دهید.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه همشهری