رژیم اتکینز، معروف ترین رژیم لاغری برای کاهش وزن چیست؟
رژیم اتکینز Atkins یکی از رژیم های پرطرفدار و سخت برای لاغری و کاهش وزن است. دراین مقاله می خواهیم رژیم اتکینز را به شما معرفی کنیم.

رژیم اتکینز Atkins چیست؟

هدف رژیم اتکینز Atkins : کاهش وزن

ادعا : شما با پیروی از رژیم اتکینز Atkins، وزن خودتان را در عرض ۲ هفته حدودا ۷ کیلوگرم کاهش خواهید داد، درحالی که مقدار زیادی از غذاهای چرب را هم خواهید خورد.
نظریه علمی : بدن انسان مانند یک موتور است؛ کربوهیدرات‌ها نیز سوختی هستند که فعالیت این موتور را امکان‌پذیر می‌سازند. ایجاد محدودیت در دریافت کربوهیدرات‌ها، بدن را مجبور می‌کند که از سوخت جایگزین (یعنی چربی‌های ذخیره‌شده) به‌ جای این ترکیبات استفاده کند. پس در رژیم اتکینز Atkins، قندها و نشاسته‌های ساده مانند سیب‌زمینی، نان سفید و برنج سفید،‌ همگی باید حذف شوند و پروتئین‌های و چربی‌هایی مانند مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ جای‌شان را بگیرند. با سوخته شدن چربی‌ها در رژیم اتکینز Atkins، وزن نیز کاهش خواهد یافت.
کاهش کل کربوهیدرات‌های مصرفی فقط به رژیم اتکینز Atkins منحصر نمی‌شود. در واقع، ایجاد محدودیت در کربوهیدرات‌های مصرفی در رژیم‌های دیگر نیز مهم است. غذاهایی که از نظر حجم کربوهیدراتی سنگین هستند، گلوکز زیادی را وارد جریان خون می‌کنند که درنهایت می‌تواند به‌صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شود. این روند هیچ نتیجه‌ای ندارد جز افزایش چربی‌ها در بدن.

رژیم اتکینز چگونه عمل می‌کند؟

رژیم اتکینز Atkins براساس چهار مرحله پیش می‌رود که با مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان بسیار کم شروع می‌شود و همین‌طور ادامه می‌یابد تا شما به وزن دل‌خواه‌تان برسید. دوری از کربوهیدرات‌ها فقط به این سادگی نیست که از خوراکی‌های شیرین و سیب‌زمینی پخته یا سرخ‌کرده فاصله بگیرید، بلکه شما باید طبق برنامه عمل کنید و در اجرای این برنامه نیز تداوم داشته باشید. برای مثال در مرحله اول، شما اجازه دارید که روزانه ۲۰ گرم کربوهیدرات خالص را از میان فهرست مواد غذایی مجاز انتخاب کنید که ۱۲ تا ۱۵ گرم از آن‌ها را باید سبزی‌های سرشار از فیبر تشکیل بدهند. با این‌ حال، در رژیم اتکینز Atkins مجبور نیستید که چربی موجود در استیک خودتان را جدا کنید.

نوعی از این رژیم با عنوان Atkins ۴۰ Plan نیز وجود دارد که متناسب با افرادی طراحی شده است که می‌خواهند وزن خودشان را حدود ۱۸ کیلوگرم (معادل ۴۰ پوند) کاهش بدهند. به‌علاوه، نوع دیگری با عنوان Atkins ۱۰۰ هم وجود دارد که نوعی برنامه غذایی قابل تنظیم و کم‌کربوهیدرات است. این رژیم، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از مواد غذایی را با در نظر گرفتن ۱۰۰ گرم کربوهیدرات خالص در طول هر روز مصرف کنید. این ۱۰۰ گرم به ترتیب زیر تقسیم می‌شود:
- حداقل ۱۲ تا ۱۵ گرم از کربوهیدرات خالص روزانه را باید سبزی‌ها تشکیل بدهند.
- ۳ وعده ۱۱۳ تا ۱۷۰ گرمی از منابع پروتئینی در طول روز.
- ۲ تا ۴ وعده مصرفی از چربی‌های اضافی در طول روز.
۸۵ گرم کربوهیدرات باقی‌مانده را هم باید از این مواد غذایی تامین کنید: حبوبات، مغزهای خام، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از کربوهیدرات، و غلات سبوس‌دار.

رژیم اتکینز Atkins چقدر هزینه مالی دارد؟

گوشت قرمز تازه و سبزی‌های تازه اساسا نسبت به مواد غذایی فرآوری‌شده و غذاهای فست‌فودی گرا‌ن‌تر هستند. پس این‌که دقیقا چقدر هزینه مالی برای رژیم Atkins صرف می‌شود، تا حدود زیادی به منابع پروتئینی انتخابی شما بستگی دارد. مثلا آیا شما گوشت چرخ‌کرده را ترجیح می‌دهید یا گوشت گوساله خالص تازه؟ مرغ یا بوقلمون؟ همه این انتخاب‌ها در تخمین هزینه مالی نقش دارند.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatism.com