یكی از روش‌های سالم برای پاكسازی پوست، استفاده از بخور به صورت ساده یا همراه با عصاره‌های گیاهی است كه طی آن منافذ پوست باز و به‌ صورت سطحی و عمقی پاك شده و باعث خون‌رسانی بهتر به پوست می‌شود. آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های شاخی از سطح پوست تمیز می‌شود و پوست مرطوب شده كه این رطوبت خود مانع ایجاد چین و چروك‌ها می‌شود.

بخور گل ختمی و بابونه
این بخور علاوه بر این‌كه باعث تمیزی و مرطوب شدن پوست می‌شود، باعث ضدعفونی و روشن شدن و شادابی پوست نیز می‌شود.برای این كار مقداری گل ختمی و گل بابونه (گل ختمی دو برابر گل بابونه) را در ظرف آب جوش بریزید و سپس اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بكشد.
در ظرف را بردارید و یك پارچه روی سر خود و ظرف بیندازید و با كمك انگشتان پوست صورت را ماساژ دهید.بهترین كاری كه می‌توان بعد از این بخور علاوه بر استفاده از انواع ماسك‌ها انجام داد، استفاده از روغن زیتون و در صورت داشتن جوش در صورت، استفاده از آب لیموترش است كه به كمك پنبه آنها را روی پوست بمالید و پس از 30 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

بخور زنجبیل
این بخور علاوه بر این كه باعث تمیزی و شادابی پوست می‌‌شود، برای دستگاه تنفسی نیز بسیار مفید است. برای این منظور جوشانده غلیظ و بسیار گرم آن استفاده می‌شود كه با انداختن پارچه یا لحاف بر سر، بخار آن را استنشاق كرده و در همان حال پوست صورت را ماساژ دهید و سپس با یك حوله تمیز پوست را تمیز كنید.

این نكته را هم بدانید كه پس از بخور دادن می‌توانید با نوك انگشتان و یك دستمال، جوش‌های سرسفید و سرسیاه خود را با فشار خالی كنید، ولی نكته مهم آن است كه پس از عمل بخور چون منافذ پوست باز می‌شوند و سر جوش‌ها نیز باز خواهد شد، بهتر است كه برای تنگ كردن این منافذ پس از اتمام كار، از خیار رنده شده یا لیموترش تازه كمك بگیرید و به صورت ماسك روی پوست قرار دهید.دقت كنید در صورتی كه به گیاه خاصی حساسیت دارید، از بخور آن نوع گیاه نیز نمی‌توانید و نباید استفاده كنید. همچنین هنگام بخور دادن مواظب باشید كه بخار پوست شما را نسوزاند.

كمپرس
علاوه بر روش بخور از روش كمپرس نیز بویژه برای پوست‌های خشك و حساس می‌توان استفاده كرد. برای كمپرس همانند بخور آب را بجوشانید و پودر گیاه را به آن اضافه كنید. بعد از پنج دقیقه محلول مذكور را صاف كرده و حوله تمیزی را به این محلول آغشته كنید و این حوله را پنج تا ده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید.یادتان باشد كه دو سوراخ برای جای چشم‌ها در حوله باز كنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestle
منبع :  jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
با آب لیمو موهایتان را های لایت کنید
گر پلک تان پف دارد اینگونه آرایش کنید
توصیه هایی برای یک آرایش لب زیبا
ژل و اسپری مو را در خانه تان درست کنید
چگونه در منزل پوست مان را لایه برداری کنیم؟