بالم لب چیست و چه ضرورتی دارد؟ حقایقی که درباره بالم لب نمی دانید!
حتماً در مغازه‌های لوازم‌آرایشی چشم‌تان به بالم لب خورده است. شاید چند مارک مختلف را هم در خانه داشته باشید؛ اما آیا می‌دانید خواص بالم لب چیست؟ در این مطلب درباره بالم لب، ضرورت آن و انتخاب بهترین بالم لب بیشتر خواهید خواند.

بالم لب؛ مراقب خاطرات و زیبایی


لب‌ها شما را به یاد کدام فعل می‌اندازند؟ حرف زدن؟ بوسیدن؟ نوشیدن؟ خوردن؟ یا لبخند زدن؟ می‌بینید به همین راحتی لب‌ها با خاطرات بسیاری گره خورده‌اند. از طرف دیگر لب‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار بر زیبایی هستند. شما برای مراقبت از لب‌ها و زیبایی بیشتر آن‌ها چکار می‌کنید؟

قبل از اینکه برای داشتن لب‌های زیباتر به فکر تزریق ژل و عمل بیفتید باید بیشتر مراقب آن‌ها باشید. راز مراقبت از لب‌ها استفاده از بالم لب مناسب است. در این مطلب ابتدا درباره بالم لب بیشتر خواهید دانست و بعد یاد می‌گیرید چطور بهترین بالم لب را انتخاب کنید.


بالم لب چیست؟


بالم لب به‌نوعی یک کرم مخصوص برای لب است، ماده‌ای مومی یا روغنی که به‌صورت موضعی روی لب‌ها مالیده می‌شود. پوست لب‌ها ظریف و خاص هستند و بالم لب هم برای مرطوب‌کردن، تسکین خشکی و محافظت از پوست آن طراحی شده‌ است.

برای اینکه بالم لب کاربردی باشد در شکل و شمایل مختلف مثل تیوپی، کاسه‌ای، ماتیکی، پمپی، مدادی، برس‌دار و غیره به بازار عرضه می‌شود.

عملکرد خوب یک بالم لب به مواد تشکیل‌دهنده آن مربوط می‌شود. بیایید کمی درباره آن بیشتر بدانیم.


آشنایی با ترکیبات بالم لب


برندهای مختلف لوازم‌آرایشی و بهداشتی بالم لب را با فرمولاسیون مختلفی تولید می‌کنند. به‌طورکلی هر بالم لب از 4 پایه اساسی تشکیل می‌شود:

نرم‌کننده: موادی که به لب آب‌رسانی می‌کنند. مانند؛ موم زنبورعسل، کره شی، کره کاکائو و روغن‌های طبیعی.
محافظت‌کننده‌: موادی که باعث می‌شوند رطوبت لب حفظ شود. مثل؛ وازلین، لانولین (Lanolin) و روغن‌های معدنی.
مرطوب‌کننده: موادی که رطوبت را به پوست لب جذب می‌کنند. مانند؛ گلیسیرین و اسید هیالورونیک.
عطر و طعم‌دهنده‌: بسیاری از بالم‌های لب عطروطعم‌های دلپذیر دارند. این طعم و عطرهای میوه‌ای استفاده از بالم لب را لذت‌بخش‌تر می‌کند.
 

c79ced39-23ea-46c5-8753-8fe5a2c06619.jpg


چرا باید برای لب‌ها از بالم استفاده کرد؟


حالا که می‌دانید بالم لب چیست و از چه موادی تشکیل شده است باید درباره ضرورت استفاده از آن صحبت کنیم. برای این کار بیایید نگاهی به فواید و خواص بالم لب بندازیم.


خواص بالم لب چیست؟


1. مرطوب‌کنندگی: مهم‌ترین فایده استفاده از بالم لب رطوبت‌رسانی به لب‌هاست. لب‌ها غدد چربی ندارند و خیلی زود خشک می‌شوند. بالم لب به حفظ رطوبت لب کمک و از ترک خوردن و پوسته‌پوسته‌شدن آن جلوگیری می‌کند.

2. محافظت از لب: بالم لب از لب‌های شما در برابر شرایط آب و هوایی مثل سرما، باد و اشعه مضر UV محافظت می‌کند که باعث حفظ نرمی و لطافت لب‌ها در طول سال می‌شود.

3. درمان خشکی لب: استفاده از بالم لب بهترین روش درمانی برای بهبود لب‌های خشک است. موادی مثل وازلین، روغن بادام، نارگیل و آلوئه‌ورا می‌توانند لب‌های خشک‌شده را بهبود بدهند.


عوارض استفاده از بالم لب چیست؟


هرچند بالم لب مزایای فوق‌العاده خوبی برای لب و زیبایی دارد اما بهتر است قبل از استفاده، از عوارض آن هم آگاه باشید. مواردی که در ادامه می‌آیند بسیار کم اتفاق می‌افتند اما به‌هرحال احتمال‌شان صفر نیست:

اعتیاد به بالم لب: کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی بعضی افراد ممکن است به بالم لب اعتیاد روانی پیدا کنند! این اعتیاد خودش را با مصرف مکرر این محصول نشان می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است گاهی به سراغ محصولات دیگر مثل وازلین بروید.

واکنش‌های آلرژیک: در موارد نادر ممکن است افراد به مواد خاصی در بالم لب حساسیت داشته باشند. این واکنش‌های آلرژیک خودشان را با قرمزی، خارش و یا تورم نشان می‌دهند.
 

581374aa-6c6e-4aeb-be45-9bb76758b99f.jpg


برای انتخاب بالم لب به چه نکاتی توجه کنیم؟


فروشگاه‌های حضوری و آنلاین لوازم‌آرایشی پر از برندها و مدل‌های مختلف بالم لب است. این تنوع، انتخاب را برای هرکسی سخت می‌کند. اما با توجه به نکات زیر به‌راحتی می‌توانید دست روی بهترین بالم لب بگذارید و از انتخاب خوب خودتان لذت ببرید:

مواد تشکیل‌دهنده: بالم لبی را انتخاب کنید که با موادطبیعی و مغذی تهیه شده باشد و از انتخاب بالم لب‌هایی که مواد محرک و آلرژی‌زا دارند اجتناب کنید.
داشتن SPF: برای محافظت بیشتر از لب‌ها، بالم‌هایی را انتخاب کنید که حاوی SPF برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش باشند.
بدون حساسیت: اگر سابقۀ آلرژی دارید یا پوست‌تان حساس است، بالم لب‌های ضد حساسیت را انتخاب کنید تا خطر عوارض جانبی را به حداقل برسانید.

بهترین بالم لب از مواد طبیعی مثل روغن نارگیل و موم زنبورعسل تهیه شده است و علاوه بر طراوت‌بخشیدن به لب‌های شما، داری SPF 8 است تا از آن‌ها دربرابر آفتاب هم محافظت کند.

این محصولات ضدحساسیت هستند و خیال شما در زمان استفاده از آن‌ها آسوده خواهد بود. برای خرید بالم لب استاندارد و باکیفیت باید به نکات زیر توجه کنید.


کدام بالم لب را نباید خرید؟


حالا که می‌دانید یک بالم لب خوب چه ویژگی‌هایی دارد بیایید با دو ویژگی یک بالم لب نامناسب هم آشنا شوید:

مواد شیمیایی: بالم لبی که حاوی موادی مثل منتول (Menthol)، کافور (camphor) و فنل (phenol) باشد می‌تواند باعث خشکی و تحریک لب شود.
اسانس‌ها شدید: رایحه‌های قوی می‌توانند باعث حساسیت و ناراحتی شوند، بنابراین عاقلانه است که از بالم لب‌هایی با رایحه طبیعی و نرمال استفاده کنید.
 

fe9f56ca-2b88-4a2a-ba63-7211b2a1e478.jpg


کلام پایانی: بوسه‌های متفاوت با بالم لب


یک لبخند زیبا یا یک بوسه به‌یادماندنی لب‌های سالم و بدون خشکی می‌خواهد. در این مطلب آموختید که بالم لب تنها راز تضمین سلامتی لب‌ها است. بالم لب خواص زیادی مثل نرم‌کنندگی، رطوبت‌رسانی و درمان خشکی لب‌ها دارد.

با شناخت بهترین بالم و توجه به چند نکته ساده مثل مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توانید از خواص به‌راحتی بهره‌مند شوید.

بهتر است شما هم بیشتر قدر زیبایی لب‌های خود را بدانید و از همین امروز آن را به روتین روزانه خود اضافه کنید.




گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع:sajbeautyco.com